Polskie Requiem | wypowiedzi Krzysztofa Pendereckiego


„Zaplanowałem całe Requiem w ten sposób, że prześwietleniem będzie Lux aeterna, jak już sama nazwa wskazuje. Tymczasem usadowienie Sanctus w środku utworu […] przesunęło tak jakby punkt ciężkości całego utworu na Sanctus, który musiał być ważny. […] Inspiratorem Sanctus był właściwie Ryszard Peryt, który przyszedł do mnie i powiedział, że ma już całą koncepcję inscenizacji i do niej Sanctus jest mu potrzebne. Więc je napisałem. […] Przede wszystkim do tej chromatycznej harmoniki, która jest z natury rzeczy mroczna i dramatyczna, nawet gdy się tego nie chce, chciałem wprowadzić nowy element – światło. To było najważniejsze. A Sanctus właśnie jest światłem”.

(Konwersatorium z udziałem K. Pendereckiego, w: Muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Poetyka i recepcja, Kraków 1996, s. 118 i 120)