Ninateka - Trzej kompozytorzy - Sanctus na chór dziecięcy lub żeński a cappella

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Lutosławski
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Górecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Penderecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Muzyka
  • Oś czasu
  • Alfabety
  • Playlisty
  • O projekcie
pl english

Sanctus na chór dziecięcy lub żeński a cappella

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: Sanctus na chór dziecięcy lub żeński a cappella
  • Rok ukończenia: 2008
  • Obsada: chór dziecięcy lub żeński (soprany i alty)
  • Zamówienie: Bach-Archiv Leipzig (Missa Brevis)
  • forma tekstu: religijny
  • Język tekstu: łaciński
  • wykonawca: Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”
  • Czas trwania: 1'43''
  • Forma/gatunek: część mszalna
  • kategoria: muzyka wokalna, dzieła na chór a cappella
  • chórmistrz: Jan Łukaszewski
  • Producent: Polskie Radio S.A.
  • Rok produkcji: 2009
  • jakość: dobra
  • Prawykonanie: Warszawa, 14.06.2009, Polski Chór Kameralny, Jan Łukaszewski – dyrygent; (Missa Brevis) Leipzig, 06.01.2013, Thomanerchor Leipzig, Georg Christoph Biller – dyrygent
  • Dyskografia: „Penderecki: Complete Choral Works/Wszystkie dzieła chóralne”, Polski Chór Kameralny, Jan Łukaszewski – dyrygent, DUX, 2009; „Penderecki: utwory chóralne/ Choral Works vol. 2", Polski Chór Kameralny, Jan Łukaszewski – dyrygent, DUX, 2013
Kiedy w roku 2002 Krzysztof Penderecki komponował krótkie, niespełna czterominutowe Benedictus (nie należy mylić z wcześniejszym o dekadę i również chóralnym Benedictum Dominum – utworem, który przez długi czas figurował w katalogu dzieł kompozytora jako Benedictus właśnie, i jako Benedictus doczekał się nawet swojej edycji fonograficznej), można było podejrzewać, iż stanie się ono zaczątkiem większej formy. Przeznaczone na grupy sopranów i altów – w praktyce więc na chór żeński, chłopięcy lub dziecięcy – i dedykowane muzykalnej wnuczce kompozytora, aż prosiło się o włączenie do pełnego cyklu mszalnego. Posiadało też wszelkie cechy, jakimi powinna odznaczać się muzyka sakralna przeznaczona dla młodych wykonawców: delikatnie utkane, neotonalne, oszczędne w ekspresji i pełne modlitewnego skupienia.

Sześć bądź siedem lat późnej kompozytor, zgodnie zresztą ze swoim zwyczajem, wrócił do dawnego utworu. Dopisał do niego Sanctus, odtąd mające poprzedzać Benedictus jako pierwsza z dwóch części mszalnych dedykowanych wnuczce. Ostatecznym jednak impulsem do dopisania kolejnych części: Kyrie, Gloria i Agnus Dei, łączących się z dwiema już istniejącymi w „mszę skróconą”, stało się zamówienie Archiwum Bacha w Lipsku. Okazję stanowiły obchody 800-lecia Thomanerchor, którego kantorem był Jan Sebastian Bach, więc całość opracowana została tak, by mogła być wykonywana zarówno przez chór dziecięcy, jak i przez głosy męskie.


Tak powstała druga po Polskim Requiem msza Pendereckiego. Po polskim prawykonaniu w Gdańsku, zachwycony interpretacją dokonaną przez Polski Chór Kameralny pod dyrekcją chórmistrza Jana Łukaszewskiego, autor uznał ostatnią część prezentowanego dzieła za jedną z najpiękniejszych kompozycji, jaką kiedykolwiek napisał. Benedictus oznaczało powrót do twórczości poświęconej dzieciom, nieuprawianej od czasów współpracy z teatrami lalkowymi i animatorami.

fot. Marek Suchecki



dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij
Powiązane

Powiązane

  • Krzysztof Penderecki Benedictum Dominum na chór mieszany a cappella
  • Krzysztof Penderecki Missa brevis na chór a cappella
  • Krzysztof Penderecki Benedictus na chór dziecięcy lub żeński a cappella

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Jak korzystać?|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin Strony|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny