Ninateka - Trzej kompozytorzy - Psalmy Dawida na chór mieszany, instrumenty strunowe i perkusję

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Lutosławski
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Górecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Penderecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Muzyka
  • Oś czasu
  • Alfabety
  • Playlisty
  • O projekcie
pl english

Psalmy Dawida na chór mieszany, instrumenty strunowe i perkusję

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: Psalmy Dawida na chór mieszany, instrumenty strunowe i perkusję
  • Tytuły części utworu: 1. Ad te, Domine, clamabo
    2. Exaltabo te, Domine
    3. Quia Tu es Deus
    4. Domine, exaudi orationem meam
  • Rok ukończenia: 1958
  • Obsada: chór mieszany, perkusja, dwa fortepiany, czelesta, cztery kontrabasy i harfa
  • autor tekstu: Jan Kochanowski, Krzysztof Penderecki
  • forma tekstu: literacki, religijny
  • Język tekstu: polski, łaciński, niemiecki
  • wykonawca: Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, Chór Polskiego Radia w Krakowie
  • Czas trwania: 11'08''
  • Forma/gatunek: inne
  • kategoria: muzyka wokalno-instrumentalna, dzieła na chór i orkiestrę lub zespół instrumentalny
  • dyrygent: Jerzy Semkow
  • Producent: Polskie Radio S.A.
  • Rok produkcji: 1965
  • jakość: niska
  • Prawykonanie: Kraków, 09.10.1959, Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Andrzej Markowski – dyrygent
  • Dyskografia: „Penderecki. Markowski. Awangarda”, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Andrzej Markowski – dyrygent, MUZA Polskie Nagrania, 2011; „Krzysztof Penderecki. Per coro”, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Krzysztof Penderecki – dyrygent, Wergo, 1995; „Psalmy XX wieku. Rizzi, Ives, Penderecki, Bernstein”, Krakowski Chór Kameralny, Stanisław Krawczyński – dyrygent, CD Accord, 2002
Spośród trzech dzieł Krzysztofa Pendereckiego nagrodzonych na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP w 1959 roku Psalmy Dawida znalazły najwyraźniejszą kontynuację w późniejszej twórczości ich autora. Posłużyły światopoglądowemu samookreśleniu, dowodząc zakotwiczenia kompozytora w tradycji judeochrześcijańskiej. Deklaracja ta zresztą – jeśli uznać dwuznaczność dedykacji „Mojemu Ojcu” – była oparta na głębokiej wierze wyniesionej z domu rodzinnego.

Słowa wyjęte z Psałterza Dawida (1579) Jana Kochanowskiego zostają podane w dziele Pendereckiego – przy całej swojej surowości i archaiczności – w sposób bynajmniej nie oschły, podobnie jak dzieje się to w Symfonii Psalmów Strawińskiego. Aparat wykonawczy obejmuje chór mieszany, perkusję i instrumenty strunowe (traktowane perkusyjnie). Cztery skontrastowane fakturalnie części wykorzystują materiał dwunastodźwiękowy, który porządkowany bywa zgodnie z regułami kontrapunktu staroklasycznego. W ten sposób techniki dawne łączą się tu z nowymi: atonalnością i punktualizmem.

Część pierwsza, Ad te, Domine, clamabo (Psalm 28: „Królu niebieski, zdrowie dusze mojej / Do Ciebie wołam, a Ty twarzy swojej / Nie kryj przede mną”), ukazuje zdolność kompozytora nie tyle do układania „wpadających w ucho” motywów, ile dokonywania interesujących zespoleń harmonii, ruchu, melodii i barwy. Część druga, Exaltabo te, Domine (Psalm 30: „Będę Cię wielbił, [mój] Panie, / Póki mię na świecie stanie, / Boś mię w przygodzie ratował / I śmiechów ludzkich uchował”), obywa się bez instrumentów i przynosi nastrój medytacyjny. Część trzecia, Quia tu es, Deus (Psalm 43: „Niewinność, Panie, moją / Przyjmij w obronę swoją […] / Panie, w którym obrona / Moja jest położona, / Czemu mię troskliwego / Pchasz od oblicza swego?”), napędzana jest przez rytm i przywodzi na myśl kantatę sceniczną Carmina burana Orffa. Wreszcie część czwarta, Domine, exaudi orationem meam (Psalm 143: „Wysłuchaj, wieczny Boże, prośby moje / A nakłoń ku mnie święte uszy swoje; / Według swej prawdy, według swej litości / Racz mię ratować w mej dolegliwości”), wprowadza – poprzedzony instrumentalnym wstępem – śpiew wielogłosowy, który przechodzi w statyczny ciąg brzmień pionowych, ujednoliconych pod względem rytmicznym.

Psalmy Dawida stały się pierwszym utworem Krzysztofa Pendereckiego wykonanym w Niemczech, do czego doprowadził Otto Tomek. Łacińską wersję językową opracował na tę okazję sam kompozytor, później zaś autoryzował również wersję niemiecką. To Tomek zamówił kilka lat później u Pendereckiego utwór na 700-lecie katedry w Münster, czego owocem stała się Pasja wg św. Łukasza.

fot. Marek Suchecki



dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij

Alfabet

  • Nagrody
  • Serializm
Powiązane

Powiązane

  • Krzysztof Penderecki Siedem bram Jerozolimy (VII Symfonia) na 5 solistów, recytatora, 3 chóry mieszane i orkiestrę
  • Krzysztof Penderecki Pasja według św. Łukasza
  • Krzysztof Penderecki Strofy na sopran, głos recytujący i 10 instrumentów

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Jak korzystać?|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin Strony|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny