Ninateka - Trzej kompozytorzy - „Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Lutosławski
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Górecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Penderecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Muzyka
  • Oś czasu
  • Alfabety
  • Playlisty
  • O projekcie
pl english

„Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: „Powiało na mnie morze snów…” Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę
  • Tytuły części utworu: Część I – Ogród zaklęty: 1. Dzieci w makach, 2. Pod jednym drzewem niezbadanym, 3. Prośba o wyspy szczęśliwe, 4. Jesienne lasy poczerwienione, 5. Próżnia, 6. Anioł Pański
    Część II – Co mówi noc?: 7. Niebo w nocy, 8. Cisza, 9. Co mówi noc, 10. Powiało na mnie morze snów, 11. O nocy cicha
    Część III – Requiem: 12. Fortepian Szopena (I), 13. Widzę kraj jakiś z oddali, 14. Fortepian Szopena (II), 15. Zahuczał wicher, 16. Jeśli cię zapomnę walcząca Warszawo, 17. Pan Cogito myśli o powrocie do rodzinnego miasta, 18. Fortepian Szopena (III), 19. Grób Potockiej, 20. Do sosny polskiej znalezionej w jednym z ogrodów w Chatenay, 21. Anioł Pański
  • Rok ukończenia: 2010
  • Obsada: głosy solowe (sopran, mezzosopran, baryton), chór mieszany, orkiestra
  • Zamówienie: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
  • autor tekstu: Stanisław Korab Brzozowski, Zbigniew Herbert, Tadeusz Miciński, Cyprian Kamil Norwid, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff, Aleksander Wat, Kazimierz Wierzyński
  • forma tekstu: literacki
  • Język tekstu: polski
  • wykonawca: Sinfonia Varsovia, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie
  • Czas trwania: 55'52''
  • Forma/gatunek: cykl pieśni
  • kategoria: muzyka wokalno-instrumentalna, dzieła na głos(y) solo, chór i orkiestrę lub zespół instrumentalny
  • dyrygent: Krzysztof Penderecki
  • chórmistrz: Henryk Wojnarowski
  • wokalista: Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton), Wioletta Chodowicz (sopran)
  • Producent: Polskie Radio S.A.
  • Rok produkcji: 2011
  • jakość: dobra
  • Prawykonanie: Warszawa, 14.01.2011, Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Mariusz Godlewski – baryton, Sinfonia Varsovia, Valery Gergiev – dyrygent

Jeśli pominąć drobiazg dla Wandy Warskiej (Jakżeż ja się uspokoję do słów Stanisława Wyspiańskiego), to począwszy od 1981 roku, gdy powstała miniatura Czyś ty snem była do wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Krzysztof Penderecki nie pisał do polskich tekstów przez blisko trzy dekady. Dopiero w roku 2010, z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina, powstał cykl do wierszy polskich poetów, zatytułowany „Powiało na mnie morze snów…”. Pieśni zadumy i nostalgii.

Ogród zaklęty, część pierwsza tryptyku, składa się z sześciu pieśni: Dzieci w makach Kazimierza Wierzyńskiego, Pod jednym drzewem Bolesława Leśmiana Prośba o wyspy szczęśliwe Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (wersja własnej pieśni na głos i fortepian, pochodzącej z końca lat 50.), Jesienne lasy poczerwienione Tadeusza Micińskiego, „Próżnia” (Drzewo samotne) Stanisława Koraba-Brzozowskiego i Anioł Pański Przerwy-Tetmajera. Na część drugą, Co mówi noc?, składają się: Niebo w nocy i Cisza Leopolda Staffa (ponowne opracowanie własnych pieśni sprzed półwiecza), Co mówi noc? Aleksandra Wata oraz Powiało na mnie morze snów i O nocy cicha Micińskiego. W części trzeciej, Byłem u ciebie w te dni przedostatnie, wykorzystane zostają strofy powracającego refrenicznie Fortepianu Szopena Cypriana Kamila Norwida, między nimi zaś pojawiają się wiersze: Widzę kraj jakiś w oddali Przerwy-Tetmajera, poprzedzony drugą strofą refrenu Zahuczał wicher Micińskiego, Jeśli cię zapomnę walcząca Warszawo Wata, Pan Cogito myśli o powrocie do rodzinnego miasta Zbigniewa Herberta, poprzedzony strofą trzecią Grobu Potockiej z Sonetów krymskich Adama Mickiewicza, Do sosny polskiej znalezionej w jednym z ogrodów w Chatenay Stefana Witwickiego i wreszcie – zapowiedziany w końcu części pierwszej – Anioł Pański (w pełnej wersji).

Penderecki wybierał wiersze przez około dwa miesiące, przerzuciwszy w tym okresie blisko siedem tysięcy stron poezji polskiej. Ułożył dla utworu swoisty program poetycko-dramaturgiczny, starannie zakomponowany, z trzema grupami tekstów o charakterze „fantastycznym”, nokturnowym i żałobnym. Utworzyły one, odpowiednio: zwiewną część pierwszą, oniryczną drugą i funeralną trzecią. W tej ostatniej przywołane są nawet dwa początkowe akordy z Marsza żałobnego Chopina towarzyszące każdemu powrotowi incipitu wiersza Norwida: „Byłem u ciebie…”. W każdej z części obecna jest tytułowa aura „zadumy i nostalgii”, która harmonizuje rozmaite style i nastroje kolejnych pieśni oraz spaja ów godzinny przebieg muzyczny w zwartą całość.

Konteksty

W rozmowie z Jackiem Hawrylukiem Penderecki barwnie opisywał trudności, jakie sprawia komponowanie muzyki do języka polskiego. Mówił też o swojej fascynacji rodzimą poezją.

Natomiast po prawykonaniu utworu Dorota Szwarcman pisała o stylistycznej różnorodności Pieśni… Pendereckiego, a także o wysokim poziomie koncertu pod kierunkiem Walerego Gergiewa.


dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij

Konteksty

  • wypowiedzi kompozytora
    „Polski jest bardzo trudny. Rozmawiając, nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale proszę zaśpiewać o «lśnieniu liści». I proszę dać to sopranowi w wysokim rejestrze... To jest niemal nie do zaśpiewania, nawet dla Polaka ... czytaj dalej
  • opinie
    „Stylistycznie, jak powiedziałam, jest to mieszanka: można tu usłyszeć echa Polskiego Requiem, Credo czy owych prawosławnych chórów, które wciąż do Pendereckiego wracają (korzenie prawosławne, jak protestanckie, zawsze będą dla niego ważne) ... czytaj dalej
Powiązane

Powiązane

  • Krzysztof Penderecki Prośba o wyspy szczęśliwe na głos i fortepian
  • Krzysztof Penderecki Niebo w nocy na głos i fortepian
  • Krzysztof Penderecki Cisza na głos i fortepian

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Jak korzystać?|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin Strony|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny