Ninateka - Trzej kompozytorzy - Koncert na flet i orkiestrę kameralną

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Lutosławski
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Górecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Penderecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Muzyka
  • Oś czasu
  • Alfabety
  • Playlisty
  • O projekcie
pl english

Koncert na flet i orkiestrę kameralną

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: Concerto per flauto ed orchestra da camera
  • Tytuły części utworu: 1. Andante
    2. Allegro con brio
  • Rok ukończenia: 1992
  • Obsada: flet, orkiestra kameralna
  • Zamówienie: Orchestre de Chambre de Lausanne
  • Dedykacja: Jeanowi-Pierrowi Rampalowi
  • wykonawca: Sinfonia Varsovia
  • Czas trwania: 20'55''
  • Forma/gatunek: koncert (concerto)
  • kategoria: muzyka instrumentalna, dzieła na instrument(y) solo i orkiestrę
  • dyrygent: Krzysztof Penderecki
  • instrumentalista: Jean Pierre Rampal
  • Producent: Polskie Radio S.A.
  • Rok produkcji: 1993
  • jakość: dobra
  • Prawykonanie: Lozanna, 11.01.1993, Jean-Pierre Rampal – flet, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki – dyrygent
  • Dyskografia: Penderecki: Clarinet Concerto, Flute concerto, Agnus Dei, David Aguilar – flet, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki – dyrygent, DUX 2006; Penderecki: Piano Concerto, "Resurrection" / Flute Concerto, Leszek Długosz – flet, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Antoni Wit – dyrygent, Naxos 2012; 20th Century Music for Flute and Orchestra, Petri Alanko – flet, Tapiola Sinfonietta, Okko Kamu – dyrygent, Naxos 1997
Wszystkie swoje utwory o charakterze koncertującym napisał Penderecki dla konkretnych osób, znając ich temperament artystyczny i zainteresowania stylistyczne. Legendarnemu fleciście Jeanowi-Pierre’owi Rampalowi dedykował Koncert unikający, znanych sobie przecież doskonale, niekonwencjonalnych technik instrumentalnych, za to oparty na brzmieniach naturalnych, mieszczących się jednocześnie w zasobie środków wybitnie wirtuozowskich.

Umiarkowanej długości dzieło jest ujęte w formę jednoczęściową, lecz tempo muzycznej narracji kilkakrotnie się w nim zmienia, a intensywny liryzm przeplata się tu z niepokojem. Większość motywów Koncertu fletowego to ażurowe, lekkie arabeski dźwiękowe; eksponowane solo lub w dialogu z jakimś innym instrumentem dętym. Są też śpiewne, refleksyjne melodie, snujące się na tle starannie zinstrumentowanego akompaniamentu kameralnej orkiestry. W materiale dźwiękowym daje się usłyszeć związek z językiem muzycznym Króla Ubu, ale charakter wyrazowy Koncertu jest odmienny. Zamiast groteski i ironii podszytej nutą agresji, dzieło to eksponuje nastroje pastoralne i zwiewne, niczym w Śnie nocy letniej.


Concerto per flauto
Pendereckiego funkcjonuje również w wersji klarnetowej (powstałej w 1995 roku i wykonanej rok później, podczas jubileuszu Czeskiej Filharmonii w Pradze), którą po raz pierwszy zaprezentowała izraelska klarneciska Sharon Kam. Parę miesięcy wcześniej w Boulder, w stanie Colorado, zabrzmiała pierwszy raz klarnetowa wersja Koncertu altówkowego. Tak oto polski kompozytor po raz kolejny dał wyraz swemu elastycznemu podejściu do kształtu brzmieniowego stworzonych utworów.

Konteksty

W rozmowie z Małgorzatą Janicką-Słysz Krzysztof Penderecki wyjaśnił tajemnicę noty zamieszczonej na końcu partytury Koncertu fletowego („totale Mondfinsternis”). W konsekwencji, w omówieniu dzieła w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 1993 roku, podkreślano szczególnie jego eteryczną atmosferę brzmieniową.

fot. Marek Suchecki



dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij

Konteksty

  • wypowiedzi kompozytora
    „Na końcu partytury […] odnotowałem, że ukończyłem utwór w czasie całkowitego zaćmienia księżyca. Nie wiem, czy ten fakt wpłynął w sposób zasadniczy na muzykę, ale tego typu zjawiska zawsze mnie stymulowały ... czytaj dalej
  • opinie
    „W ten sposób kompozytor stara się scharakteryzować eteryczną, delikatną atmosferę dźwiękową, urzekająco ciepłe, przytłumione brzmienie, jakim kończy to niekonwencjonalne dzieło ... czytaj dalej
Powiązane

Powiązane

  • Krzysztof Penderecki Koncert na flet i orkiestrę kameralną (wersja na klarnet)
  • Krzysztof Penderecki Ubu Król
  • Krzysztof Penderecki Fonogrammi na flet i orkiestrę kameralną

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Jak korzystać?|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin Strony|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny