Ninateka - Trzej kompozytorzy - II Koncert wiolonczelowy

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Lutosławski
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Górecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Penderecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Muzyka
  • Oś czasu
  • Alfabety
  • Playlisty
  • O projekcie
pl english

II Koncert wiolonczelowy

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: Concerto per violoncello ed orchestra no. 2
  • Tytuły części utworu: 1. Andante con moto
    2. Vivo
    3. Tempo I
    4. Allegretto
    5. Lento
    6. Allegretto
    7. Poco meno mosso
    8. Tempo I
  • Rok ukończenia: 1982
  • Obsada: wiolonczela solo, orkiestra
  • Zamówienie: Berliner Philharmoniker
  • Dedykacja: Mścisławowi Rostropowiczowi i Filharmonikom Berlińskim
  • wykonawca: Sinfonia Varsovia
  • Czas trwania: 34'52''
  • Forma/gatunek: koncert (concerto)
  • kategoria: muzyka instrumentalna, dzieła na instrument(y) solo i orkiestrę
  • dyrygent: Krzysztof Penderecki
  • instrumentalista: Mścisław Rostropowicz (wiolonczela)
  • Producent: Polskie Radio S.A.
  • Rok produkcji: 1993
  • Prawykonanie: Berlin, 11.01.1983, Mścisław Rostropowicz – wiolonczela, Berliner Philharmoniker, Krzysztof Penderecki – dyrygent
  • Dyskografia: „Lutosławski: Cello Concerto, Penderecki: Cello concerto no. 2”, Torleif Thedéen – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Radia Szwedzkiego, Leif Segerstam – dyrygent, BIS 1999; „Penderecki: Viola concerto, Cello concerto no. 2”, Tatjana Vassiljeva – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Antoni Wit – dyrygent, Naxos, 2011; „Penderecki: Complete Cello Concertos”, Arto Noras – wiolonczela, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki – dyrygent, Finlandia Records, 2006
II Koncert wiolonczelowy powstał pięć lat po skomponowaniu I Koncertu skrzypcowego, będącego manifestacją nowego stylu Pendereckiego. W międzyczasie twórca bez ogródek dał upust swej fascynacji muzyką końca XIX wieku (II Symfonia „Wigilijna”), przedstawiając w tej wielkiej formie koncertującej niejako skodyfikowaną wersję swego aktualnego języka dźwiękowego. Świadczy o tym choćby obecność w melodyce utworu idiomatycznych motywów opartych na opadającym interwale półtonu, trytonie i małych tercjach.

W napisanym dla Mścisława Rostropowicza jednoczęściowym koncercie, dającym pole do popisu instrumentalnej wirtuozerii, w całej pełni ujawnia się specyficzny noworomantyczny klimat emocjonalny. Potwierdza on tezę, że kreatywny dialog z tradycją stanowił na przełomie lat 70. i 80. samo sedno zainteresowań kompozytora. Jednocześnie w dużo większej mierze niż w innych dziełach Pendereckiego z tego okresu, w II Koncercie wiolonczelowym doszły do głosu echa myślenia sonorystycznego, o którym – zdawałoby się – kompozytor zdążył już zapomnieć. Najlepiej widać to w partyturze, gdzie koegzystują dawna (częściowo graficzna) i nowa (tradycyjna) forma zapisu. Ale i doświadczenie słuchowe pozwala odkryć kolorystyczno-brzmieniowe walory dzieła – choćby we wprowadzających wolne odcinki formy uporczywych repetycjach jednego dźwięku, ewokujących tajemniczą atmosferę.

Konteksty


Adam Walaciński, omawiając dzieło na łamach „Ruchu Muzycznego” po jego pierwszym polskim wykonaniu w Krakowie, podkreślał „naturalność” rozwiązań stosowanych przez Pendereckiego w partii instrumentu solowego. Natomiast pisząc o Koncercie w książce programowej Warszawskiej Jesieni 1983 roku zwrócił uwagę na oryginalność kompozytorskiego ujęcia tradycyjnego gatunku. Gdy po 10 latach dzieło zaprezentował w Warszawie Mścisław Rostropowicz, Józef Kański uwypuklił wielkość jego artystycznej kreacji.

fot. Marek Suchecki



dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij

Konteksty

  • opinie
    „Obecna, rzekłbym «retrospektywna» stylistyka Pendereckiego bez wątpienia lepiej przylega do gatunku koncertującego niż język dźwiękowy okresu pierwszego – bowiem peryferyjne, parainstrumentalne obszary techniki instrumentów smyczkowych ... czytaj dalej
Powiązane

Powiązane

  • Krzysztof Penderecki Largo na wiolonczelę i orkiestrę
  • Krzysztof Penderecki I Koncert wiolonczelowy
  • Krzysztof Penderecki Sonata na wiolonczelę i orkiestrę

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Jak korzystać?|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin Strony|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny