Ninateka - Trzej kompozytorzy - Capriccio na tubę solo

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Lutosławski
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Górecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Penderecki
    • Muzyka
    • Etapy twórczości
    • Biografia
    • Alfabet
  • Muzyka
  • Oś czasu
  • Alfabety
  • Playlisty
  • O projekcie
pl english

Capriccio na tubę solo

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Krzysztof Penderecki
  • Tytuł oryginalny: Capriccio per tuba
  • Rok ukończenia: 1980
  • Obsada: tuba solo
  • Dedykacja: Zdzisławowi Piernikowi
  • Czas trwania: 4'50''
  • Forma/gatunek: capriccio
  • kategoria: muzyka instrumentalna, dzieła na instrument solo
  • instrumentalista: Zdzisław Piernik (tuba)
  • Producent: Polskie Radio S.A.
  • Rok produkcji: 1980
  • jakość: dobra
  • Prawykonanie: Kraków, 20.06.1980, Zdzisław Piernik – tuba
  • Dyskografia: „Piernik plays", Zdzisław Piernik – tuba, VOX 1977
Tuba to bez wątpienia niezbyt popularny instrument muzyczny – jeśli jest używana w orkiestrze (a i to nie zawsze ma miejsce), to zwykle schowana jest w głębi estrady. Również solowy repertuar na tubę nie jest zbyt obszerny. Najwięcej utworów tego typu powstało w XX stuleciu, a jednym z nich jest Capriccio Pendereckiego, dedykowane wybitnemu polskiemu tubiście – Zdzisławowi Piernikowi, który prawykonał je w 1980 roku. Podtytuł utworu brzmi Scherzo alla Polacca, co zdaje się być subtelnym nawiązaniem do tytułu jednej z nowel filmu Andrzeja Munka Eroica, zrealizowanego na podstawie scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego w 1958 roku.

Żartobliwie bohaterski charakter utworu najpełniej ujawnia się w jego szybkim tempie i rytmicznej ruchliwości, z gruntu przeciwnej naturalnym właściwościom instrumentu. To dzieło wymagające wyjątkowej techniki. Największa trudność leży w wykonywaniu dużych skoków interwałowych, a przecież linia melodyczna Capriccia jest nimi przepełniona – dźwięki przemieszczają się regularnie z niskiego do wysokiego rejestru i odwrotnie. Utwór jest bez wątpienia wielkim wyzwaniem dla wykonawcy, ale równocześnie czystą przyjemnością dla słuchacza.

fot. Marek Suchecki



dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij
Powiązane

Powiązane

  • Krzysztof Penderecki Capriccio na skrzypce i orkiestrę
  • Krzysztof Penderecki Capriccio na obój i 11 instrumentów smyczkowych
  • Krzysztof Penderecki Capriccio per Radovan „Il sogno di un cacciatore”
  • Krzysztof Penderecki Capriccio na skrzypce solo
  • Krzysztof Penderecki Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Jak korzystać?|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin Strony|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny