Wariacje op. 4 na skrzypce i fortepian
Opis materiału
Wczesne utwory Henryka Mikołaja
Góreckiego w większości przeznaczone są na instrumenty, które kompozytor znał bardzo
dobrze i potrafił na nich grać – czyli fortepian i skrzypce. Na skrzypcach
uczył się grać w dzieciństwie u miejscowego nauczyciela, jego miłością pozostał
jednak fortepian. Własna praktyka pozwoliła mu dobrze poznać oba instrumenty, a
Wariacje op. 4 na skrzypce i
fortepian są pierwszym przykładem ich połączenia w jednym dziele.
Utwór powstał podczas studiów Góreckiego u Bolesława Szabelskiego i jest pierwszą kompozycją o bardziej rozbudowanej strukturze, utrzymaną w formie tematu z wariacjami. Prezentowany na początku temat o charakterze ludowym poddawany zostaje następnie przetworzeniom w dziewięciu krótkich wariacjach zwieńczonych finałem. W krótkiej, acz barwnej i niezwykle zróżnicowanej kompozycji dominują wariacje w tempach wolnych, liryczne i nieco zadumane, niekiedy przybierające rysy powagi pokrewne pieśniom z poprzedniego opusu. Dla kontrastu kompozytor przeplata je bardziej energicznymi wariacjami szybkimi, niemal tanecznymi (mazurek).
Atmosfera utworu nawiązuje wyraźnie do muzyki uwielbianego przez kompozytora Karola Szymanowskiego, włącznie z pobrzmiewającymi w Wariacjach echami podhalańskiej ludowości.
Konteksty
O Wariacjach i podobnych im utworach instrumentalnych Góreckiego „o mniejszym ciężarze gatunkowym” pisała Elżbieta Widłak w książce programowej I Festiwalu Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej, podkreślając ich ważną rolę w procesie uwrażliwiania na muzykę współczesną młodych wykonawców.
Utwór powstał podczas studiów Góreckiego u Bolesława Szabelskiego i jest pierwszą kompozycją o bardziej rozbudowanej strukturze, utrzymaną w formie tematu z wariacjami. Prezentowany na początku temat o charakterze ludowym poddawany zostaje następnie przetworzeniom w dziewięciu krótkich wariacjach zwieńczonych finałem. W krótkiej, acz barwnej i niezwykle zróżnicowanej kompozycji dominują wariacje w tempach wolnych, liryczne i nieco zadumane, niekiedy przybierające rysy powagi pokrewne pieśniom z poprzedniego opusu. Dla kontrastu kompozytor przeplata je bardziej energicznymi wariacjami szybkimi, niemal tanecznymi (mazurek).
Atmosfera utworu nawiązuje wyraźnie do muzyki uwielbianego przez kompozytora Karola Szymanowskiego, włącznie z pobrzmiewającymi w Wariacjach echami podhalańskiej ludowości.
Konteksty
O Wariacjach i podobnych im utworach instrumentalnych Góreckiego „o mniejszym ciężarze gatunkowym” pisała Elżbieta Widłak w książce programowej I Festiwalu Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej, podkreślając ich ważną rolę w procesie uwrażliwiania na muzykę współczesną młodych wykonawców.
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.
SKOMENTUJ
comments powered by Disqus