Alfabet - Witold Lutosławski
Dwudzielna forma
Od czasu II Symfonii, w której kompozytor wprowadził dwie części: Hésitant (część przygotowująca, dosłownie „wahająca się”) i Direct (część główna, charakteryzująca się „dążeniem wprost”), układ ten pojawia się, już bez stosowania powyższego nazewnictwa, w wielu innych dziełach Lutosławskiego. Stanowi zasadę kształtującą odpowiednio percepcję słuchacza i wpływającą na dramaturgię dzieła.
- Absolutna muzyka
- Akcja muzyczna
- Aleatoryzm
- Bartók, Béla
- Cage, John
- Drozdowo
- Dwudzielna forma
- Dwunastotonowość
- Estetyka
- Ewolucja stylu
- Folklor
- Formalizm
- Gry weneckie
- Kawiarnie
- Łańcuch
- Matematyka
- Mieszkania
- Mobile
- Nowatorstwo
- Orkiestra
- Przeszłość muzyczna
- Przypadek
- Realizm socjalistyczny
- Surrealizm
- Użytkowa muzyka
- Warszawska Jesień
- Zespolony akord
- Życie prywatne