Ninateka - Andrzej Panufnik - Sekstet smyczkowy „Trains of Thought” (Pociąg myśli)

Menu szybkiego dostępu

  • Wyszukiwarka
  • Nawigacja główna serwisu
  • Stopka redakcyjna
  • ninateka
  • EDUEdukacja
  • Kolekcje

Twoje konto

konto w ninateka.pl
Strona główna Trzej kompozytorzy - Ninateka Strona główna Ninateka

Wyszukiwarka

Nawigacja główna serwisu

  • Muzyka
  • Etapy twórczości
  • Biografia
  • Oś czasu
  • Alfabet
  • Playlisty
  • Filmy
pl english

Sekstet smyczkowy „Trains of Thought” (Pociąg myśli)

  • poprzedni utwór
  • zatrzymaj utwór
  • wycisz
  • włącz dźwięk
Dodaj do playlisty+

Update Required

To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Opis materiału
  • Kompozytor:Andrzej Panufnik
  • Tytuł oryginalny: String Sextet “Trains of Thought”
  • Rok ukończenia: 1987
  • Obsada: sekstet smyczkowy
  • Zamówienie: Park Lane Group
  • Dedykacja: żonie
  • Czas trwania: 14'30''
  • Forma/gatunek: sekstet
  • kategoria: muzyka instrumentalna, dzieła kameralne
  • Producent: brak
  • jakość: wysoka
  • Prawykonanie: Londyn, 21.02.1988, Park Lane String Sextet
  • Dyskografia: „Panufnik 'Messages'. Three String Quartets, String Sextet, Song to the Virgin Mary”, The Chilingirian String Quartet, Conifer Classics CDCF 218; „Kwartet Śląski: Andrzej Krzanowski, Andrzej Panufnik”, Polskie Radio Katowice PRK CD 065

Sekstet smyczkowy „Trains of Thought” został napisany na zamówienie Park Lane Group, a inspiracją do jego powstania stały się wrażenia Panufnika z podróży koleją. Aby odzwierciedlić jednostajny stukot wagonów pociągu, kompozytor utrzymał w całym Sekstecie nieprzerwane staccato niemal wszystkich instrumentów, przy zachowaniu tego samego tempa i pulsacji rytmicznej. Sprawia to wrażenie pewnej monotonii, którą rekompensuje zróżnicowanie odcieni ekspresyjnych utworu. Panufnik wykorzystuje dźwięki suche i szorstkie (molto secco, sul ponticello), brzmienia łagodne, śpiewne i pełne słodyczy (dolce, cantabile, dolcissimo), jak również żartobliwe i energiczne (scherzando, energico, intenso). W finale kompozycji dźwięki powoli zanikają, milknąc w oddali na wzór oddalającego się pociągu. Onomatopeiczne ostinato rytmiczne wykorzystuje w swej budowie komórkę dźwiękową E-F-H, nieustannie przeprowadzaną w różnych głosach i obecną zarówno w warstwie harmonicznej, jak i melodycznej dzieła.

Konteksty

Panufnik w autorskim omówieniu utworu dokładnie wyjaśniał zarówno techniczno-kompozytorskie, jak i emocjonalne konotacje podtytułu Sekstetu.


dodaj komentarz
Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18.

SKOMENTUJ

comments powered by Disqus
  • Tweetnij

Konteksty

  • wypowiedzi kompozytora
    „Na dobrą sprawę Sekstetowi można by dać podtytuł: „Pociąg myśli”. Tyle tylko, że byłoby to dwuznaczne; poprzez fizyczne doświadczenie jazdy koleją – a zwłaszcza hipnotycznej monotonii rytmu kół – można naprawdę taki pociąg uruchomić ... czytaj dalej

Alfabet

  • Komórka interwałowa
Powiązane

Powiązane

  • Andrzej Panufnik Pieśń do Marii Panny na sekstet smyczkowy

Stopka redakcyjna

Strona główna Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • O KOLEKCJI|
  • Kontakt|
  • Redakcja|
  • Partnerzy|
  • Dostępność|
  • Polityka prywatności|
  • Regulamin|
  • Mapa Strony|
  • All Rights Reserved 2015 Narodowy Instytut Audiowizualny