Pieśń miłosna na mezzosopran i fortepian (lub harfę)

Tylko opis utworu, bez pliku z nagraniem.

Opis materiału
  • Kompozytor:Andrzej Panufnik
  • Tytuł oryginalny: Love Song
  • Rok ukończenia: 1976
  • Obsada: mezzosopran, fortepian
  • Zamówienie: Meriel i Peter Dickinson
  • Dedykacja: żonie
  • autor tekstu: Philip Sidney
  • forma tekstu: literacki
  • Język tekstu: angielski
  • Prawykonanie: Londyn, 12.12.1977, Meriel Dickinson – mezzosopran, Peter Dickinson – fortepian
  • Dyskografia: „Dreamscape. Songs and Trios by Andrzej & Roxanna Panufnik”, Heather Shipp – mezzosopran, Subito Piano Trio (Lech Napierała – fortepian, Magdalena Szczepanowska – skrzypce, Piotr Hausenplas – wiolonczela), Signum Classics SIGCD 380; „Airs d'Amour pour Voix et Harpe”, Elisabeth Zapolska – mezzosopran, Joanna Kozielska – harfa, SEPM QUANTUM dQM 6997 (wersja na głos i harfę)

Utwór powstał w 1976 roku na prośbę zaprzyjaźnionej z Panufnikami mezzosopranistki Meriel Dickinson do wiersza Love Song (Pieśń miłosna) angielskiego poety Sir Philipa Sidneya. Rok później dla obdarzonej ciepłą barwą głosu artystki i jej brata, pianisty Petera Dickinsona, Panufnik napisał jeszcze Dreamscape na głos i fortepian (Marzenie senne, tłumaczone też jako Przylądek marzeń lub Pejzaż ze snów).

W prostej kompozycji Love Song kompozytor najbardziej zbliżył się do klasycznej formy pieśni, wykorzystując dwie strofy poetyckiego tekstu. Największe znaczenie ma tutaj pierwsza, czterotaktowa fraza pieśni, ze słowami: „My true love hath my heart” („Prawdziwa miłość opanowała moje serce”), która pojawia się jeszcze kilkakrotnie, zawsze w tej samej postaci melodycznej, każdorazowo rozpoczynanej jednak od innego dźwięku. Łagodnej linii melodycznej głosu wokalnego towarzyszy prosty akompaniament fortepianu, mający służyć uwypukleniu tekstu. Zdarza się, że pieśń ta wykonywana jest w wersji na głos i harfę, która zastępuje fortepian.

Do Love Song Panufnik powrócił w ostatnich tygodniach życia, aby na prośbę dyrygenta Marka Stephensona dokonać aranżacji pieśni na mezzosopran, harfę (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową. Było to jego ostatnie kompozytorskie zadanie.

Konteksty

W książeczce do płyty CD z nagraniami dzieł własnych i utworów ojca, Roxanna Panufnik podkreśla bardzo osobisty charakter tego utworu, którego opracowanie pomagała notować ciężko choremu kompozytorowi ukochana żona – Camilla. Ona sama wspomina tę sytuację w Posłowiu do Autobiografii kompozytora.


Konteksty

  • opinie
    „Wydawało się właściwe, by otworzyć tę płytę hołdem dla kobiety, która uczyniła ostatnich 30 lat jego życia najszczęśliwszymi i najbardziej ... czytaj dalej
Powiązane

Powiązane