Kuźnia | Zbigniew Warpechowski
Performance Zbigniewa Warpechowskiego Kuźnia odbył się 7 października 1989 roku w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w tzw. kuźni i trwał około dwudziestu minut.
Sam artysta opisał go w ten sposób:
Performance ten różnił się zdecydowanie od większości moich wystąpień tego rodzaju, gdyż był podporządkowany przeznaczeniu miejsca, w którym się odbywał. Miejsce to nazywa się Centrum Rzeźby Polskiej. Ta nazwa jako całość zawiera w sobie szerokie odniesienia do wieloletnich dziejów kultury PRL-u, gdzie rzeźba szczególnie spośród innych dziedzin sztuki nie była właściwie tylko rzeźbą jako taką, a mając na uwadze zwłaszcza rzeźbę pomnikową, w wielu wypadkach służyła ona podwójnej negacji sztuki. Po pierwsze z uwagi na proceder wyboru i komisarycznych kwalifikacji FJN (Fron Jedności Narodu), dopuszczano do realizacji rzeźby spełniające warunki KICZU, a nie dzieła sztuki, po drugie służyły one fałszowaniu historii, a tym samym upodlaniu, a nie uwznioślaniu człowieka.
Drugie novum w mojej artystycznej biografii to wybór miejsca, czyli kuźni, w której wnętrze wraz z oprzyrządowaniem zostało użyte w całości jako „czyniące” performance („czyniące” to znaczy więcej niż rekwizyt). Przebieg:
– kostium: użyłem czerwonego szlafroka o charakterze sportowym, uszytego do serii performances pt. Champion of Golgotha założonego na gołe ciało
– wnętrze zostało jak gdyby odcharakteryzowane poprzez użycie kadzidła kościelnego (zapach + dym)
– akcja: wykuwam miecz ze stali, którego elementy były częściowo podkute. Używam kowadła i młota – posrebrzonych wcześniej, imadła, pilnika, oraz młota pneumatycznego. Trwanie akcji i rytm uderzeń komponuję jako utwór muzyczny. Ukończonym mieczem, rozgrzanym do białości, wywijam nad sobą koła. (Miecz ognisty). Biorę do ręki wagę szalową, którą wykułem wcześniej, kładę na niej dwa zbliżonej wielkości kamienie. W y p o w i a d a m k w e s t i ę: „Każdy kamień nosi w sobie sprawiedliwość i niesprawiedliwość, ale są kamienie bardziej sprawiedliwe i bardziej niesprawiedliwe. Ten performance dedykuję polskim rzeźbiarzom". Nakrywam kowadło białym obrusem, kładę na nim miecz i wagę z kamieni.
Koniec.
Wydarzenia performance, których twórcami byli artyści tacy jak Jerzy Bereś, Paweł Kwaśniewski, Zygmunt Piotrowski, Janusz Bałdyga, Zbigniew Warpechowski, Teresa Murak czy Grupa Terapeutyczna Performer, odbyły się w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku podczas przeglądu działań w dniach 16 września-15 października 1989 roku. Dokumentacja tych wydarzeń została zaprezentowana w CSW Małej Galerii ZPAF w czerwcu 1990 roku. W Kolekcji Sztuki Współczesnej prezentujemy dokumentację z powyżej opisanych wydarzeń.
Zbigniew Warpechowski jest performerem, malarzem, poetą i autorem licznych tekstów o performance. Urodził się w Płoskach na Wołyniu w 1938 roku. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej (1956-1962) oraz na Wydziale Form Przemysłowych w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1964-65). Początkowo w swojej pracy artystycznej zajął się malarstwem figuratywnym (1962-1969), do którego dołączyła poezja (1965-1967) i wreszcie performance.
Opracowanie: Z. Cielątkowska
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus