Manifestacja | Jerzy Bereś
Niniejszy materiał to zapis performance Jerzego Beresia, który odbył się 15 października 1989 roku w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku wewnątrz kaplicy. Jerzy Bereś wpisuje się w nurt artystów performance, którzy tę formę sztuki traktowali jako przedłużenie malarstwa czy rzeźby, wyjście z ich ograniczeń. Na początku lat 80. artyści bojkotowali państwowe galerie i wykorzystywali możliwości bardziej alternatywne; działania Beresia mają w sobie coś z rytuału, wymagają przestrzeni publicznej, widza.
Wydarzenia performance, których twórcami byli artyści tacy jak Jerzy Bereś, Paweł Kwaśniewski, Zygmunt Piotrowski, Janusz Bałdyga, Zbigniew Warpechowski, Teresa Murak czy Grupa Terapeutyczna Performer, odbyły się w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku podczas przeglądu działań w dniach 16 września-15 października 1989 roku. Dokumentacja tych wydarzeń została zaprezentowana w CSW Mała Galeria ZPAF w czerwcu 1990 roku i towarzyszył jej katalog, w którym znalazł się tekst Janusza Zagrodzkiego, Wokół Performance.
Jerzy Bereś (ur. 1930-2012) był rzeźbiarzem, autorem akcji, ale przede wszystkim performerem. Urodził się w Nowym Sączu. Studiował rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1948-1950), gdzie obronił dyplom pod okiem Xawerego Dunikowskiego (1956).
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus