Kroki | Janusz Bałdyga
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Janusz Bałdyga w Kolekcji Sztuki Współczesnej
Opis materiału
Performans ten jest przykładem dzieła Bałdygi, w którym łączy on działanie i pracę z obiektem, który to później zostaje wyniesiony do rangi instalacji lub rzeźby. Jak pisze Krzysztof Żwirblis:
Performans Kroki był realizowany przez Janusza Bałdygę kilkukrotnie w latach 1997-1999. W tym wideo mamy doczynienia z realizacją specjalnie na potrzeby dokumentacji, dzięki czemu kamera pokazuje nie tylko plan ogólny, ale również zbliżenia i detale, wychwytując istotne gesty i pozwalając ogladać działania z różnych punktów widzenia.
Janusz Bałdyga jest artystą performance. Zajmuje się też rysunkiem, tworzy obiekty i instalacje. Swoje działania performatywne często przenosi do przestrzeni publicznej, interesuje go też sam warsztat performance i jego edukacyjny wymiar. Ukończył Wydział Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1976 roku związany był z Akademią Ruchu. Jego pierwsze realizacje, zwłaszcza te z lat 80., wpisywały się w sztukę oporu przeciwko ówczesnemu systemowi politycznemu. W swoich instalacjach i rysunku posługuje się zazwyczaj oszczędnym językiem i materiałem; nawet w tym „materialnych” realizacjach, ważnymi elementami zawsze pozostają ciało i przestrzeń.
Wyznaczenie ścieżki za pomocą gestu tak prostego jak ostrożne stąpanie i zdecydowane zamknięcie tej ścieżki, stworzenie z niej obiektu oraz uniemożliwienie przejścia tej drogi przez nikogo więcej – to możliwie krótki opis performansu Kroki Janusza Bałdygi. W różnych realizacjach pod tym samym tytułem artysta używał sznura, desek lub słoików z wodą, tworząc za ich pomocą ograniczone przestrzenie, w które siebie i swoje działanie. Ewa Gorządek opisuje te działania w następujący sposób:
Poruszał się w obszarze zdefiniowanym prostymi, fizycznymi atrybutami badając ich fizyczne właściwości i wytrzymałość, a także wystawiając na próbę fizyczne możliwości własnego ciała podczas pokonywania drogi współorganizowanej dynamiką przedmiotów. Tego typu działaniom zwykle towarzyszyło oczekiwanie na moment krytyczny, jakieś rozstrzygnięcie czy przewartościowanie, w którym może nastąpić katastrofa: słoik z wodą, po których stąpa artysta pęknie, podpiłowane deski odpadną, coś runie lub się zawali.
Performans ten jest przykładem dzieła Bałdygi, w którym łączy on działanie i pracę z obiektem, który to później zostaje wyniesiony do rangi instalacji lub rzeźby. Jak pisze Krzysztof Żwirblis:
Ponacinana deska, zmuszona siłą do przybrania kształtu koła, pozostająca po performace "Kroki", kontrastowana jest ze zwykłym kołem z blachy, która rysuje na ścianie refleksy wynikające ze skomplikowanych trajektorii odbić światła od błyszczącej powierzchni. Ta sama idea bytująca w brutalnie ukształtowanej materii i w fali świetlnej.Obiekty, które zostają po działaniach artysty zawsze równoważą w sobie dynamicznie działające siły. Ich sens i głęboka metafora nie wynikają z mimetycznych i obrazowych wartości, choć czasami i to jest istotne, ale ze struktury. Nie jest ona jednak zimna i pokazywana w umowny sposób. Istnieje dzięki konkretnemu materiałowi i akcji.
Performans Kroki był realizowany przez Janusza Bałdygę kilkukrotnie w latach 1997-1999. W tym wideo mamy doczynienia z realizacją specjalnie na potrzeby dokumentacji, dzięki czemu kamera pokazuje nie tylko plan ogólny, ale również zbliżenia i detale, wychwytując istotne gesty i pozwalając ogladać działania z różnych punktów widzenia.
Janusz Bałdyga jest artystą performance. Zajmuje się też rysunkiem, tworzy obiekty i instalacje. Swoje działania performatywne często przenosi do przestrzeni publicznej, interesuje go też sam warsztat performance i jego edukacyjny wymiar. Ukończył Wydział Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1976 roku związany był z Akademią Ruchu. Jego pierwsze realizacje, zwłaszcza te z lat 80., wpisywały się w sztukę oporu przeciwko ówczesnemu systemowi politycznemu. W swoich instalacjach i rysunku posługuje się zazwyczaj oszczędnym językiem i materiałem; nawet w tym „materialnych” realizacjach, ważnymi elementami zawsze pozostają ciało i przestrzeń.
Opracowanie: K. Iwańska
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus