dokument

Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko

Wideo, 39:49, 1998 producent: Stowarzyszenie na Rzecz Inicjatyw Kulturalnych KRAKÓW-NORYMBERGA-FRANKFURT n/m, Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.

W przedstawieniu Teatru Cricot 2 Niech sczezną artyści Tadeusz Kantor przywoływał m.in. postać rzeźbiarza, Wita Stwosza. Artysta, ukończywszy ołtarz w kościele Mariackim w Krakowie, wrócił do  Norymbergii. Zarobioną sumę powierzył bankierowi, który go oszukał. Mistrz, żeby odzyskać skradzione pieniądze, sfałszował weksel, za co trafił pod sąd. Karą było publiczne napiętnowanie – Stwoszowi przebito gwoździem oba policzki.

Los artysty, obdarzonego talentem, uważanego niemal za Mesjasza, a potem krzyżowanego przez społeczeństwo, stanowił temat powracający w pracach teatralnych Kantora. Autorzy dokumentu wskazują, że był on też do pewnego stopnia udziałem twórcy Teatru Cricot 2.  Archiwalne materiały z udziałem Kantora, wypowiedzi współpracowników oraz krytyków przypominają, jak zmagał się z nieprzychylnymi głosami i urzędniczymi ograniczeniami. Drugi wątek dokumentalnego filmu przybliża kulisy powstawania spektaklu Niech sczezną artyści. Kantor pracował nad przedstawieniem m.in. w Norymberdze. Tam też, w 1985 roku odbyła się premiera widowiska, zwanego przez autora rewią. 

zobacz także

  • słuchowisko Audio 1:33:11 Faust | Johann Wolfgang Goethe | 1/2 Radiowy „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Waldemara Modestowicza odwołuje się do tradycji jarmarcznej. Świat realny i fantastyczny wirują jak w ruchomej szopce.
    słuchowisko Audio 1:33:11 Faust | Johann Wolfgang Goethe | 1/2 Radiowy „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Waldemara Modestowicza odwołuje się do tradycji jarmarcznej. Świat realny i fantastyczny wirują jak w ruchomej szopce.
  • spektakl Wideo 1:13:06 W małym dworku | Zygmunt Hübner Jak wystawiać Witkacego? „Po bożemu” – radził Konstanty Puzyna. Tak zrobi Zygmunt Hübner i w jego „W małym dworku“ dziwność sama się objawia.
    spektakl Wideo 1:13:06 W małym dworku | Zygmunt Hübner Jak wystawiać Witkacego? „Po bożemu” – radził Konstanty Puzyna. Tak zrobi Zygmunt Hübner i w jego „W małym dworku“ dziwność sama się objawia.
  • słuchowisko Audio 21:50 Drugi pokój | Zbigniew Herbert Radiowy dramat Zbigniewa Herberta Drugi pokój w reżyserii Janusza Warneckiego – obyczajowy obrazek, który ma wartość wnikliwego portretu przedstawiającego współczesnego człowieka.
    słuchowisko Audio 21:50 Drugi pokój | Zbigniew Herbert Radiowy dramat Zbigniewa Herberta Drugi pokój w reżyserii Janusza Warneckiego – obyczajowy obrazek, który ma wartość wnikliwego portretu przedstawiającego współczesnego człowieka.
  • spektakl Wideo 53:27 Macchina dell’amore e della morte (Maszyna miłości i śmierci) | Tadeusz Kantor W Maszynie miłości i śmierci, opartej na sztuce dla marionetek Maurice’a Maeterlincka Śmierć Tintagilesa, Tadeusz Kantor powraca z nostalgią do swego pierwszego spektaklu sprzed 50 lat oraz dwóch nurtów w nowoczesnej sztuce, z których wywodził się jego teatr: symbolizmu i konstruktywizmu.
    spektakl Wideo 53:27 Macchina dell’amore e della morte (Maszyna miłości i śmierci) | Tadeusz Kantor W Maszynie miłości i śmierci, opartej na sztuce dla marionetek Maurice’a Maeterlincka Śmierć Tintagilesa, Tadeusz Kantor powraca z nostalgią do swego pierwszego spektaklu sprzed 50 lat oraz dwóch nurtów w nowoczesnej sztuce, z których wywodził się jego teatr: symbolizmu i konstruktywizmu.
  • spektakl Wideo 0:55 Wariat i zakonnica | Krystian Lupa | fragment Stanisław Ignacy Witkiewicz i Krystian Lupa to konfiguracja już nieaktywna, ale w latach 70. i 80. – bardzo twórcza. Reżyser debiutował spektaklem na podstawie Witkacego. Wariat i zakonnica to jego druga realizacja dramatu tego autora.
    spektakl Wideo 0:55 Wariat i zakonnica | Krystian Lupa | fragment Stanisław Ignacy Witkiewicz i Krystian Lupa to konfiguracja już nieaktywna, ale w latach 70. i 80. – bardzo twórcza. Reżyser debiutował spektaklem na podstawie Witkacego. Wariat i zakonnica to jego druga realizacja dramatu tego autora.

podziel się wrażeniami