dokument

Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko

Wideo, 39:49, 1998 producent: Stowarzyszenie na Rzecz Inicjatyw Kulturalnych KRAKÓW-NORYMBERGA-FRANKFURT n/m, Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.

W przedstawieniu Teatru Cricot 2 Niech sczezną artyści Tadeusz Kantor przywoływał m.in. postać rzeźbiarza, Wita Stwosza. Artysta, ukończywszy ołtarz w kościele Mariackim w Krakowie, wrócił do  Norymbergii. Zarobioną sumę powierzył bankierowi, który go oszukał. Mistrz, żeby odzyskać skradzione pieniądze, sfałszował weksel, za co trafił pod sąd. Karą było publiczne napiętnowanie – Stwoszowi przebito gwoździem oba policzki.

Los artysty, obdarzonego talentem, uważanego niemal za Mesjasza, a potem krzyżowanego przez społeczeństwo, stanowił temat powracający w pracach teatralnych Kantora. Autorzy dokumentu wskazują, że był on też do pewnego stopnia udziałem twórcy Teatru Cricot 2.  Archiwalne materiały z udziałem Kantora, wypowiedzi współpracowników oraz krytyków przypominają, jak zmagał się z nieprzychylnymi głosami i urzędniczymi ograniczeniami. Drugi wątek dokumentalnego filmu przybliża kulisy powstawania spektaklu Niech sczezną artyści. Kantor pracował nad przedstawieniem m.in. w Norymberdze. Tam też, w 1985 roku odbyła się premiera widowiska, zwanego przez autora rewią. 

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:44:29 Transfer! | Jan Klata Teatr jako dokumentalny wehikuł – Transfer! Jana Klaty archiwizuje losy wypędzonych po wojnie, a zarazem staje się głosem we wciąż aktualnej dyskusji na temat różnych narracji historycznych.
    spektakl Wideo 1:44:29 Transfer! | Jan Klata Teatr jako dokumentalny wehikuł – Transfer! Jana Klaty archiwizuje losy wypędzonych po wojnie, a zarazem staje się głosem we wciąż aktualnej dyskusji na temat różnych narracji historycznych.
  • spektakl Wideo 2:06:02 Epilog norymberski | Jerzy Antczak Spektakl Jerzego Antczaka – „przerażająco rzeczowy”, świetnie zagrany – jest jednym ze szczytowych osiągnięć teatru faktu w skali międzynarodowej.
    spektakl Wideo 2:06:02 Epilog norymberski | Jerzy Antczak Spektakl Jerzego Antczaka – „przerażająco rzeczowy”, świetnie zagrany – jest jednym ze szczytowych osiągnięć teatru faktu w skali międzynarodowej.
  • spektakl Wideo 51:00 Marmieładow | Jan Świderski Poruszający Jan Świderski w monodramie na podstawie najsłynniejszej powieści Fiodora Dostojewskiego
    spektakl Wideo 51:00 Marmieładow | Jan Świderski Poruszający Jan Świderski w monodramie na podstawie najsłynniejszej powieści Fiodora Dostojewskiego
  • słuchowisko Audio 2:17:55 Pan Jowialski | Aleksander Fredro Komedia Aleksandra Fredry w reżyserii Aleksandra Zelwerowicza jest najstarszym zachowanym w całości słuchowiskiem Polskiego Radia (1949 rok). W tytułowej roli występuje legendarny Ludwik Solski.
    słuchowisko Audio 2:17:55 Pan Jowialski | Aleksander Fredro Komedia Aleksandra Fredry w reżyserii Aleksandra Zelwerowicza jest najstarszym zachowanym w całości słuchowiskiem Polskiego Radia (1949 rok). W tytułowej roli występuje legendarny Ludwik Solski.
  • spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
    spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.

podziel się wrażeniami