dokument

Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko

Wideo, 39:49, 1998 producent: Stowarzyszenie na Rzecz Inicjatyw Kulturalnych KRAKÓW-NORYMBERGA-FRANKFURT n/m, Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.

W przedstawieniu Teatru Cricot 2 Niech sczezną artyści Tadeusz Kantor przywoływał m.in. postać rzeźbiarza, Wita Stwosza. Artysta, ukończywszy ołtarz w kościele Mariackim w Krakowie, wrócił do  Norymbergii. Zarobioną sumę powierzył bankierowi, który go oszukał. Mistrz, żeby odzyskać skradzione pieniądze, sfałszował weksel, za co trafił pod sąd. Karą było publiczne napiętnowanie – Stwoszowi przebito gwoździem oba policzki.

Los artysty, obdarzonego talentem, uważanego niemal za Mesjasza, a potem krzyżowanego przez społeczeństwo, stanowił temat powracający w pracach teatralnych Kantora. Autorzy dokumentu wskazują, że był on też do pewnego stopnia udziałem twórcy Teatru Cricot 2.  Archiwalne materiały z udziałem Kantora, wypowiedzi współpracowników oraz krytyków przypominają, jak zmagał się z nieprzychylnymi głosami i urzędniczymi ograniczeniami. Drugi wątek dokumentalnego filmu przybliża kulisy powstawania spektaklu Niech sczezną artyści. Kantor pracował nad przedstawieniem m.in. w Norymberdze. Tam też, w 1985 roku odbyła się premiera widowiska, zwanego przez autora rewią. 

zobacz także

  • słuchowisko Audio 1:33:11 Faust | Johann Wolfgang Goethe | 1/2 Radiowy „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Waldemara Modestowicza odwołuje się do tradycji jarmarcznej. Świat realny i fantastyczny wirują jak w ruchomej szopce.
    słuchowisko Audio 1:33:11 Faust | Johann Wolfgang Goethe | 1/2 Radiowy „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Waldemara Modestowicza odwołuje się do tradycji jarmarcznej. Świat realny i fantastyczny wirują jak w ruchomej szopce.
  • dokument Wideo 56:22 Skrywana obecność | Jerzy Kalina Jedyny film dokumentalny poświęcony w całości Jerzemu Grzegorzewskiemu – w Skrywanej obecności wybitny reżyser teatralny, scenograf, dyrektor teatrów obszernie opowiada o swoim życiu i pracy.
    dokument Wideo 56:22 Skrywana obecność | Jerzy Kalina Jedyny film dokumentalny poświęcony w całości Jerzemu Grzegorzewskiemu – w Skrywanej obecności wybitny reżyser teatralny, scenograf, dyrektor teatrów obszernie opowiada o swoim życiu i pracy.
  • słuchowisko Audio 21:50 Drugi pokój | Zbigniew Herbert Radiowy dramat Zbigniewa Herberta Drugi pokój w reżyserii Janusza Warneckiego – obyczajowy obrazek, który ma wartość wnikliwego portretu przedstawiającego współczesnego człowieka.
    słuchowisko Audio 21:50 Drugi pokój | Zbigniew Herbert Radiowy dramat Zbigniewa Herberta Drugi pokój w reżyserii Janusza Warneckiego – obyczajowy obrazek, który ma wartość wnikliwego portretu przedstawiającego współczesnego człowieka.
  • dokument Wideo 22:04 Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.
    dokument Wideo 22:04 Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.
  • słuchowisko Audio 2:17:55 Pan Jowialski | Aleksander Fredro Komedia Aleksandra Fredry w reżyserii Aleksandra Zelwerowicza jest najstarszym zachowanym w całości słuchowiskiem Polskiego Radia (1949 rok). W tytułowej roli występuje legendarny Ludwik Solski.
    słuchowisko Audio 2:17:55 Pan Jowialski | Aleksander Fredro Komedia Aleksandra Fredry w reżyserii Aleksandra Zelwerowicza jest najstarszym zachowanym w całości słuchowiskiem Polskiego Radia (1949 rok). W tytułowej roli występuje legendarny Ludwik Solski.

podziel się wrażeniami