dokument

Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen

Wideo, 23:33, 2000 producent: Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.

Tadeusz Kantor z grupą przyjaciół, m.in. studentami Kunstgewerbeschule (pod taką nazwą funkcjonowała w czasie wojny krakowska Akademia Sztuk Pięknych), założył podziemny Teatr Niezależny. Pierwszą premierą była Balladyna Juliusza Słowackiego (22 maja 1943 roku), drugą – Powrót Odysa Stanisława Wyspiańskiego – spektakl miał trzy wersje, ostatnią pokazywano na przełomie czerwca i lipca roku następnego. Po latach, w eseju Miejsce teatralne z 1980 roku artysta napisał: „Powracający Odys stał się precedensem i prototypem dla wszystkich późniejszych postaci mojego teatru (...). Wszystkie były umarłe, wszystkie wracały w świat żywych, w nasz świat, w czas teraźniejszy”. Doświadczenie podziemnego teatru okazały się źródłem późniejszego Teatru Śmierci. Powrót Odysa został zacytowany w Nigdy tu już nie powrócę (1988). Do Balladyny Kantor wrócił w 1974 roku w krakowskim Teatrze Bagatela.

Dokument Ireny Wollen wykorzystuje archiwalne zdjęcia i filmy (m.in. wypowiedzi Tadeusza Kantora i Jerzego Turowicza, który w
Balladynie grał Kirkora) oraz rejestruje relacje innych osób, tworzących z Kantorem teatr podziemny: historyka sztuki Krystyny Zwolińskiej (Alina w Balladynie), malarki Janiny Angeliki Kraupe-Świderskiej (Głos Goplany w Balladynie), aktorki Marty Stebnickiej (Skierka w Balladynie, Telemak w Powrocie Odysa), historyka sztuki Mieczysława Porębskiego (Komentator w Balladynie). 

zobacz także

  • spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
    spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
  • dokument Wideo 20:06 Ostatnia szansa Wielopola | Krzysztof Miklaszewski Reportaż Ostatnia szansa Wielopola pokazuje dzień powszedni miejscowości, którą Tadeusz Kantor rozsławił za sprawą swojego przedstawienia.
    dokument Wideo 20:06 Ostatnia szansa Wielopola | Krzysztof Miklaszewski Reportaż Ostatnia szansa Wielopola pokazuje dzień powszedni miejscowości, którą Tadeusz Kantor rozsławił za sprawą swojego przedstawienia.
  • dokument Wideo 55:24 Prorok w teatrze | Jerzy Kalina Krystian Lupa w roli demiurga. Artysta grzmi z antycznej widowni podczas prób do Zaratustry wg Friedricha Nietzschego, wystawianego w ateńskim amfiteatrze Herod Atticus Odeon. Jerzy Kalina dokumentuje przygotowania do tego spektaklu.
    dokument Wideo 55:24 Prorok w teatrze | Jerzy Kalina Krystian Lupa w roli demiurga. Artysta grzmi z antycznej widowni podczas prób do Zaratustry wg Friedricha Nietzschego, wystawianego w ateńskim amfiteatrze Herod Atticus Odeon. Jerzy Kalina dokumentuje przygotowania do tego spektaklu.
  • spektakl Wideo 1:17:29 Dziś są moje urodziny | Tadeusz Kantor W swoim ostatnim i niedokończonym spektaklu Tadeusz Kantor przywoływał zmarłych – bliskich i przyjaciół. Przypominał represje, jakim w XX wieku poddawani byli twórcy ze strony polityków, ale nade wszystko antycypował własny zgon i pogrzeb
    spektakl Wideo 1:17:29 Dziś są moje urodziny | Tadeusz Kantor W swoim ostatnim i niedokończonym spektaklu Tadeusz Kantor przywoływał zmarłych – bliskich i przyjaciół. Przypominał represje, jakim w XX wieku poddawani byli twórcy ze strony polityków, ale nade wszystko antycypował własny zgon i pogrzeb
  • słuchowisko Audio 1:59:13 Wieczór Trzech Króli | William Shakespeare Słuchowisko według sztuki Williama Shakespeare’a w reżyserii Erwina Axera jest echem spektaklu, które inscenizator wystawił w warszawskim Teatrze Współczesnym.
    słuchowisko Audio 1:59:13 Wieczór Trzech Króli | William Shakespeare Słuchowisko według sztuki Williama Shakespeare’a w reżyserii Erwina Axera jest echem spektaklu, które inscenizator wystawił w warszawskim Teatrze Współczesnym.

podziel się wrażeniami