dokument

Tadeusz Kantor | TAK (Telewizyjne Archiwum Kultury) 1997

Wideo, 49:12, 1997 producent: Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Telewizyjny program z lat 90. przypomina notację dokumentalną, pokazującą pracę Tadeusza Kantora nad spektaklem Nadobnisie i koczkodany wg Stanisława I. Witkiewicza. To był pierwszy polski film rejestrujący działalność Teatru Cricot 2.
Nadobnisie i koczkodany stanowiły ostatni ze spektakli poprzedzających Kantorowski Teatr Śmierci. Ich premiera odbyła się 4 maja 1973 roku w Krzysztoforach. Spektakl obrazuje sposób, w jaki artysta „interweniował” w materię dramatów Witkiewicza (Kantor wyciągał z nich pojedyncze sceny, w inscenizacjach inspirował się też teorią Czystej Formy).  Widać tu również elementy teatru enwironmentalnego, polegającego na celowym zakłócaniu widzom konwencjonalnego odbioru (w Nadobnisiach… na publiczności wywierana była presja jeszcze przed samym przedstawieniem, kiedy oddawali ubrania do szatni; wśród stłoczonych ludzi widać m.in. gwiazdę Starego Teatru – Jana Nowickiego).

„Jeśli rezygnuję z miejsca artystycznego, jakim jest scena, to co mi zostaje właściwie? Zostaje mi widownia (…). Ale widownia bez sceny nie istnieje. Wobec tego, co istnieje? To jest jedno pytanie, które usiłuję rozwiązać w… szatni” – mówi w filmie Kantor, w jednym z odautorskich komentarzy.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
    spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
  • dokument Wideo 56:22 Skrywana obecność | Jerzy Kalina Jedyny film dokumentalny poświęcony w całości Jerzemu Grzegorzewskiemu – w Skrywanej obecności wybitny reżyser teatralny, scenograf, dyrektor teatrów obszernie opowiada o swoim życiu i pracy.
    dokument Wideo 56:22 Skrywana obecność | Jerzy Kalina Jedyny film dokumentalny poświęcony w całości Jerzemu Grzegorzewskiemu – w Skrywanej obecności wybitny reżyser teatralny, scenograf, dyrektor teatrów obszernie opowiada o swoim życiu i pracy.
  • spektakl Wideo 1:58:04 Mazepa | Gustaw Holoubek Gustaw Holoubek wpasował dramat Juliusza Słowackiego we współczesny kontekst, zauważając, że historię pazia króla Jana Kazimierza zakochanego w młodej żonie Wojewody czytać można jako romans kryminalny, a nawet dreszczowiec. Nie wiązało się to z trywializacją utworu, wciąż chodziło o słowo poety.
    spektakl Wideo 1:58:04 Mazepa | Gustaw Holoubek Gustaw Holoubek wpasował dramat Juliusza Słowackiego we współczesny kontekst, zauważając, że historię pazia króla Jana Kazimierza zakochanego w młodej żonie Wojewody czytać można jako romans kryminalny, a nawet dreszczowiec. Nie wiązało się to z trywializacją utworu, wciąż chodziło o słowo poety.
  • spektakl Wideo 1:17:23 Przygoda | Jan Englert Jan Englert świętuje półwiecze aktorstwa. Z tej okazji w Teatrze Telewizji reżyseruje oraz gra główną rolę w Przygodzie Sándora Máraiego. O tekście węgierskiego prozaika mówi, że to zawodowa gratka, a o jubileuszu, że to wejście jedną nogą do trumny.
    spektakl Wideo 1:17:23 Przygoda | Jan Englert Jan Englert świętuje półwiecze aktorstwa. Z tej okazji w Teatrze Telewizji reżyseruje oraz gra główną rolę w Przygodzie Sándora Máraiego. O tekście węgierskiego prozaika mówi, że to zawodowa gratka, a o jubileuszu, że to wejście jedną nogą do trumny.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
    spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.

podziel się wrażeniami