dokument

Tadeusz Kantor | TAK (Telewizyjne Archiwum Kultury) 1997

Wideo, 49:12, 1997 producent: Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Telewizyjny program z lat 90. przypomina notację dokumentalną, pokazującą pracę Tadeusza Kantora nad spektaklem Nadobnisie i koczkodany wg Stanisława I. Witkiewicza. To był pierwszy polski film rejestrujący działalność Teatru Cricot 2.
Nadobnisie i koczkodany stanowiły ostatni ze spektakli poprzedzających Kantorowski Teatr Śmierci. Ich premiera odbyła się 4 maja 1973 roku w Krzysztoforach. Spektakl obrazuje sposób, w jaki artysta „interweniował” w materię dramatów Witkiewicza (Kantor wyciągał z nich pojedyncze sceny, w inscenizacjach inspirował się też teorią Czystej Formy).  Widać tu również elementy teatru enwironmentalnego, polegającego na celowym zakłócaniu widzom konwencjonalnego odbioru (w Nadobnisiach… na publiczności wywierana była presja jeszcze przed samym przedstawieniem, kiedy oddawali ubrania do szatni; wśród stłoczonych ludzi widać m.in. gwiazdę Starego Teatru – Jana Nowickiego).

„Jeśli rezygnuję z miejsca artystycznego, jakim jest scena, to co mi zostaje właściwie? Zostaje mi widownia (…). Ale widownia bez sceny nie istnieje. Wobec tego, co istnieje? To jest jedno pytanie, które usiłuję rozwiązać w… szatni” – mówi w filmie Kantor, w jednym z odautorskich komentarzy.

zobacz także

  • dokument Wideo 55:24 Prorok w teatrze | Jerzy Kalina Krystian Lupa w roli demiurga. Artysta grzmi z antycznej widowni podczas prób do Zaratustry wg Friedricha Nietzschego, wystawianego w ateńskim amfiteatrze Herod Atticus Odeon. Jerzy Kalina dokumentuje przygotowania do tego spektaklu.
    dokument Wideo 55:24 Prorok w teatrze | Jerzy Kalina Krystian Lupa w roli demiurga. Artysta grzmi z antycznej widowni podczas prób do Zaratustry wg Friedricha Nietzschego, wystawianego w ateńskim amfiteatrze Herod Atticus Odeon. Jerzy Kalina dokumentuje przygotowania do tego spektaklu.
  • spektakl Wideo 1:58:04 Mazepa | Gustaw Holoubek Gustaw Holoubek wpasował dramat Juliusza Słowackiego we współczesny kontekst, zauważając, że historię pazia króla Jana Kazimierza zakochanego w młodej żonie Wojewody czytać można jako romans kryminalny, a nawet dreszczowiec. Nie wiązało się to z trywializacją utworu, wciąż chodziło o słowo poety.
    spektakl Wideo 1:58:04 Mazepa | Gustaw Holoubek Gustaw Holoubek wpasował dramat Juliusza Słowackiego we współczesny kontekst, zauważając, że historię pazia króla Jana Kazimierza zakochanego w młodej żonie Wojewody czytać można jako romans kryminalny, a nawet dreszczowiec. Nie wiązało się to z trywializacją utworu, wciąż chodziło o słowo poety.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Wizyta starszej pani | Jerzy Gruza Barbara Krafftówna nakłada maskę, aby pokazać prawdę skrzywdzonej kobiety. „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta przygotowana przez Jerzego Gruzę.
    spektakl Wideo 1:17:00 Wizyta starszej pani | Jerzy Gruza Barbara Krafftówna nakłada maskę, aby pokazać prawdę skrzywdzonej kobiety. „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta przygotowana przez Jerzego Gruzę.
  • spektakl Wideo 1:34:00 Makbet | Andrzej Wajda Pogranicza kina i teatru. Andrzej Wajda realizuje w telewizji minimalistycznego, uwspółcześnionego „Makbeta” Williama Shakespeare’a, posiłkując się komputerową technologią.
    spektakl Wideo 1:34:00 Makbet | Andrzej Wajda Pogranicza kina i teatru. Andrzej Wajda realizuje w telewizji minimalistycznego, uwspółcześnionego „Makbeta” Williama Shakespeare’a, posiłkując się komputerową technologią.
  • słuchowisko Audio 1:33:57 Niemcy | Leon Kruczkowski „Niemcy” Leona Kruczkowskiego w reżyserii Jerzego Rakowieckiego – próba polemiki ze złowrogim stereotypem utrwalonym po II wojnie światowej.
    słuchowisko Audio 1:33:57 Niemcy | Leon Kruczkowski „Niemcy” Leona Kruczkowskiego w reżyserii Jerzego Rakowieckiego – próba polemiki ze złowrogim stereotypem utrwalonym po II wojnie światowej.

podziel się wrażeniami