Audio,30:18,reż. Waldemar Modestowicz,
1998
producent: Polskie Radio
szczegóły materiału
typ nagrania: audio
czas trwania: 30:18
gatunek: słuchowisko
rok produkcji: 1998
język: polski
kategoria wiekowa: bez ograniczeń
twórcy i obsada
reżyseria:
Waldemar Modestowicz
autor:
Witold Gombrowicz
aktor:
Piotr Adamczyk (Władzio), Marek Bargiełowski (Dygnitarz zdrajca), Izabella Bukowska (Dama), Ewa Konstancja Bułhak (Dama), Adam Ferency (Pijak), Jarosław Gajewski (Henryk), Aleksandra Konieczna (Mania), Henryk Machalica (Kanclerz), Wojciech Machnicki, Józef Mika, Mieczysław Morański, Dariusz Odija, Wojciech Paszkowski, Jacek Różański, Anna Seniuk (Katarzyna), Marek Walczewski (Ignacy)
adaptacja:
Waldemar Modestowicz
instrumentalista:
Andrzej Kiełbowicz, Michał Wawrzyniak
Słuchowisko w reżyserii Waldemara Modestowicza stanowi dowód na to, że „teatr wyobraźni” jest formą, która bardzo dobrze radzi sobie z meandrami dramaturgii Witolda Gombrowicza.
„Człowiek
jest poddany temu, co tworzy się »między« ludźmi i nie ma dla niego innej
boskości jak tylko ta, która z ludzi się rodzi” – pisał w komentarzu do Ślubu
Witold Gombrowicz. Dramat jest artystyczną wykładnią tej tezy. Henryk i jego
przyjaciel Władzio są na linii frontu, we Francji. Nagle ich oczom ukazuje
się jakby znajoma okolica, rodzinny majątek Henryka w Małoszycach. Dwór
przerobiony jest na szynk. Pojawia się też para starszych ludzi,
przypominających rodziców mężczyzny. Ignacy, ojciec, jawi się jako król. Syn,
za namową Pijaka, obala go, stając się – a właściwie przyjmując formę
despotycznego władcy. Reżyseruje rzeczywistość. Wprowadza nowy ład, który musi
funkcjonować poprzez osoby trzecie. Dlatego kiedy Henryk pragnie pojąć za żonę
Manię, dawną narzeczoną, mówi: „Kazałem zwołać wszystkich na bal dworski. Na
balu tym ja i ona wytworzymy między sobą jak największą ilość miłości za pomocą
spojrzeń, uśmiechów, pieszczot etc. Wytworzymy między sobą miłość, czystość i
wierność… jak dawniej między nami bywało. Jednocześnie zmuszę tę bandę, żeby za
pomocą objawów czci i uwielbienia napompowała mnie boskością – i wówczas
najspokojniej dam sobie i jej ślub, który zalegalizuje i uświęci wszystko… Cóż
w tym dziwnego”. Jednak te zmagania z formą, przybieraniem póz, okazują się groźne.
Ceremonia zaślubin przemienia się w uroczystości pogrzebowe.
Personalia Ślub to „korowód masek, gestów krzyków i min”. Nazywany jest
tragedią jaźni. Henryk powtarza co chwila, że śni. Wszystkie postacie balansują
na różnych poziomach świadomości. Być może są imaginacją głównego bohatera,
który dialoguje sam ze sobą. Teatr radiowy, określany mianem „teatru wyobraźni”,
świetnie oddaje te niejednoznaczności utworu. Reżyser słuchowiska, Waldemar
Modestowicz, ma zasługi w adaptowaniu tekstów Gombrowicza na język radia.
Zrealizował słuchowiska wg opowiadań Zdarzenie na brygu Banbury i Biesiadę
u hrabiny Kotłubaj oraz Ferdydurke, w formie wieloodcinkowego
słuchowiska. Mówi, że pracując nad tekstem, tworzy mapy postaci scenicznych i
planów akustycznych. „Natomiast zakładam spory margines niespodzianki, bo bez
tego nie byłoby przygody. Robiąc obsadę, mogę założyć, jak postać będzie
brzmiała. Znam skalę głosu aktora czy aktorki, rodzaj ekspresji. Ale
najbardziej lubię takie zdarzenia, kiedy jestem zaskoczony; kiedy okazuje się,
że aktor przemyślał sprawę i mówi, że chciałby spróbować inaczej. Jestem
otwarty na takie propozycje (…). To jest wspólna droga”.
(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.
zobacz także
słuchowiskoAudio45:43Ferdydurke | Witold Gombrowicz | 1/3
Adaptacja, która nie idzie na skróty. Janusz Kukuła rozpisuje „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza na trzyczęściowe słuchowisko. Wprowadzając elementy muzyczne, bawi się formą.
słuchowiskoAudio45:43
Ferdydurke | Witold Gombrowicz | 1/3
Adaptacja, która nie idzie na skróty. Janusz Kukuła rozpisuje „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza na trzyczęściowe słuchowisko. Wprowadzając elementy muzyczne, bawi się formą.
słuchowiskoAudio1:00:38Ślub | Witold Gombrowicz | 2/2
Słuchowisko w reżyserii Waldemara Modestowicza stanowi dowód na to, że „teatr wyobraźni” jest formą, która bardzo dobrze radzi sobie z meandrami dramaturgii Witolda Gombrowicza.
słuchowiskoAudio1:00:38
Ślub | Witold Gombrowicz | 2/2
Słuchowisko w reżyserii Waldemara Modestowicza stanowi dowód na to, że „teatr wyobraźni” jest formą, która bardzo dobrze radzi sobie z meandrami dramaturgii Witolda Gombrowicza.
podziel się wrażeniami