dokument

Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski

Wideo, 22:04, 2015 producent: Barbara Sieroslawski

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.

Skrzydła szybowca, „wnętrzności” pianina, pantografy – takie przedmioty stanowiły charakterystyczną materię spektakli Jerzego Grzegorzewskiego.  Dziś te obiekty są scenograficzną spuścizną po wielkim inscenizatorze. Barbara Sieroslawski włącza kamerę jednak nie dlatego, aby porozmawiać o nich z artystycznymi współpracownikami reżysera. Nie oddaje też głosu teatrologom, dokopującym się do kolejnych pokładów znaczeń, które niósł teatr Grzegorzewskiego. Ją interesuje zdanie rzemieślników – szefów teatralnych pracowni, brygadierów sceny, rekwizytorów. No bo jak tu dać sobie radę, kiedy skrzydła szybowca mają 7,35 metra długości, a winda w warszawskim Teatrze Studio „tylko” 6 metrów wysokości?

Z jednej strony mamy więc okazję poznać, i to w dosłownym znaczeniu, kulisy sceny, z drugiej zaś – co chyba nawet istotniejsze – anonimowych na co dzień ludzi teatru. Grzegorz Białek, stolarz z Teatru Studio, tak wspomina pracę przy przedstawieniach Grzegorzewskiego: „Te wszystkie działania doprowadzały do niesamowitych efektów, których się człowiek zupełnie nie spodziewał. Czasami człowiek psioczył, bo przychodziło dźwigać te ciężkie elementy, rżnąć, wycinać z nich, to co chciał pan dyrektor. Ale potem, jak się to zobaczyło, to było wiadomo, po co się to robiło”.

zobacz także

  • spektakl Wideo 2:06:02 Epilog norymberski | Jerzy Antczak Spektakl Jerzego Antczaka – „przerażająco rzeczowy”, świetnie zagrany – jest jednym ze szczytowych osiągnięć teatru faktu w skali międzynarodowej.
    spektakl Wideo 2:06:02 Epilog norymberski | Jerzy Antczak Spektakl Jerzego Antczaka – „przerażająco rzeczowy”, świetnie zagrany – jest jednym ze szczytowych osiągnięć teatru faktu w skali międzynarodowej.
  • spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
    spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
  • spektakl Wideo 1:34:00 Makbet | Andrzej Wajda Pogranicza kina i teatru. Andrzej Wajda realizuje w telewizji minimalistycznego, uwspółcześnionego „Makbeta” Williama Shakespeare’a, posiłkując się komputerową technologią.
    spektakl Wideo 1:34:00 Makbet | Andrzej Wajda Pogranicza kina i teatru. Andrzej Wajda realizuje w telewizji minimalistycznego, uwspółcześnionego „Makbeta” Williama Shakespeare’a, posiłkując się komputerową technologią.
  • słuchowisko Audio 1:15:45 Mazepa | Juliusz Słowacki Jedno z najstarszych powojennych słuchowisk w archiwum Polskiego Radia – „Mazepa” Juliusza Słowackiego w reżyserii Janusza Warneckiego.
    słuchowisko Audio 1:15:45 Mazepa | Juliusz Słowacki Jedno z najstarszych powojennych słuchowisk w archiwum Polskiego Radia – „Mazepa” Juliusza Słowackiego w reżyserii Janusza Warneckiego.
  • spektakl Wideo 1:03:19 Hamlet Stanisława Wyspiańskiego | Jerzy Grzegorzewski W Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego Jerzy Grzegorzewski ukazał dramat nieuleczalnie chorego artysty, mającego świadomość nadchodzącej śmierci, ale podejmującego trud stworzenia jeszcze jednego dzieła.
    spektakl Wideo 1:03:19 Hamlet Stanisława Wyspiańskiego | Jerzy Grzegorzewski W Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego Jerzy Grzegorzewski ukazał dramat nieuleczalnie chorego artysty, mającego świadomość nadchodzącej śmierci, ale podejmującego trud stworzenia jeszcze jednego dzieła.

podziel się wrażeniami