dokument

Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski

Wideo, 22:04, 2015 producent: Barbara Sieroslawski

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.

Skrzydła szybowca, „wnętrzności” pianina, pantografy – takie przedmioty stanowiły charakterystyczną materię spektakli Jerzego Grzegorzewskiego.  Dziś te obiekty są scenograficzną spuścizną po wielkim inscenizatorze. Barbara Sieroslawski włącza kamerę jednak nie dlatego, aby porozmawiać o nich z artystycznymi współpracownikami reżysera. Nie oddaje też głosu teatrologom, dokopującym się do kolejnych pokładów znaczeń, które niósł teatr Grzegorzewskiego. Ją interesuje zdanie rzemieślników – szefów teatralnych pracowni, brygadierów sceny, rekwizytorów. No bo jak tu dać sobie radę, kiedy skrzydła szybowca mają 7,35 metra długości, a winda w warszawskim Teatrze Studio „tylko” 6 metrów wysokości?

Z jednej strony mamy więc okazję poznać, i to w dosłownym znaczeniu, kulisy sceny, z drugiej zaś – co chyba nawet istotniejsze – anonimowych na co dzień ludzi teatru. Grzegorz Białek, stolarz z Teatru Studio, tak wspomina pracę przy przedstawieniach Grzegorzewskiego: „Te wszystkie działania doprowadzały do niesamowitych efektów, których się człowiek zupełnie nie spodziewał. Czasami człowiek psioczył, bo przychodziło dźwigać te ciężkie elementy, rżnąć, wycinać z nich, to co chciał pan dyrektor. Ale potem, jak się to zobaczyło, to było wiadomo, po co się to robiło”.

zobacz także

  • dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
    dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
  • spektakl Wideo 1:41:00 Zemsta | Jan Świderski „«Zemsta» au naturel, czyli taka, jak ją Fredro napisał” – cieszyli się recenzenci, oceniając efekt reżyserskiej pracy Jana Świderskiego.
    spektakl Wideo 1:41:00 Zemsta | Jan Świderski „«Zemsta» au naturel, czyli taka, jak ją Fredro napisał” – cieszyli się recenzenci, oceniając efekt reżyserskiej pracy Jana Świderskiego.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
    spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
  • słuchowisko Audio 1:59:13 Wieczór Trzech Króli | William Shakespeare Słuchowisko według sztuki Williama Shakespeare’a w reżyserii Erwina Axera jest echem spektaklu, które inscenizator wystawił w warszawskim Teatrze Współczesnym.
    słuchowisko Audio 1:59:13 Wieczór Trzech Króli | William Shakespeare Słuchowisko według sztuki Williama Shakespeare’a w reżyserii Erwina Axera jest echem spektaklu, które inscenizator wystawił w warszawskim Teatrze Współczesnym.
  • słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.
    słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.

podziel się wrażeniami