dokument

Prorok w teatrze | Jerzy Kalina

Wideo, 55:24, 2004 producent: Telewizja Polska S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Krystian Lupa w roli demiurga. Artysta grzmi z antycznej widowni podczas prób do Zaratustry wg Friedricha Nietzschego, wystawianego w ateńskim amfiteatrze Herod Atticus Odeon. Jerzy Kalina dokumentuje przygotowania do tego spektaklu.

Krystian Lupa mówi: „Ciśnienie twórcy to jest jakiś wampir. To nie jest tak, że ja sobie postanawiam, tylko po prostu… coś we mnie siedzi, co mi każe w ten sposób żyć –  nie pozwala mi pójść na plażę w Atenach, tylko muszę leżeć kłodą jak chory człowiek przez cały dzień, w letargu, żeby potem wieczorem pójść na spektakl”.

Jerzy Kalina pokazuje w swoim filmie słynnego reżysera w momentach, kiedy właśnie owo „ciśnienie twórcy” osiąga swój najwyższy poziom. Dzieje się tak w trakcie pracy nad Zaratustrą, którego Lupa wraz z zespołem Starego Teatru szykował na Athens Festival 2004. Ta inscenizacja, obracająca się wokół postaci oraz idei
Friedricha Nietzschego, stanowiła kolejny etap w artystycznych poszukiwaniach Lupy, zgłębiającego zagadnienia szaleństwa i geniuszu. Twórca krzyczy w teatralnej malarni, zmusza aktorów do maksymalnego wysiłku fizycznego i psychicznego. Sam też się nie oszczędza. Zdaje się, że przez jego ciało nieustannie przechodzą emanujące ze sceny emocje. 

zobacz także

  • dokument Wideo 22:04 Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.
    dokument Wideo 22:04 Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.
  • spektakl Wideo 1:35:36 2007: Macbeth | Grzegorz Jarzyna 2007: Macbeth – Grzegorz Jarzyna trawestuje „tragedię szkocką” Williama Shakespeare’a, której akcja staje się tłem dla konfrontacji cywilizacji zachodniej z islamem. Brzmi w niej przestroga, że obrońcy tej pierwszej podejrzanie łatwo zarażają się okrucieństwem fundamentalistów i popadają w szaleństwo.
    spektakl Wideo 1:35:36 2007: Macbeth | Grzegorz Jarzyna 2007: Macbeth – Grzegorz Jarzyna trawestuje „tragedię szkocką” Williama Shakespeare’a, której akcja staje się tłem dla konfrontacji cywilizacji zachodniej z islamem. Brzmi w niej przestroga, że obrońcy tej pierwszej podejrzanie łatwo zarażają się okrucieństwem fundamentalistów i popadają w szaleństwo.
  • spektakl Wideo 1:31:41 Król Roger | Mariusz Treliński „Postanowiłem dokonać ryzykownego zabiegu, opowiedzieć Króla Rogera tak bardzo realistycznie jak to możliwe” – mówił Mariusz Treliński o dziele Karola Szymanowskiego, które wystawił w 2007 roku w Operze Wrocławskiej.
    spektakl Wideo 1:31:41 Król Roger | Mariusz Treliński „Postanowiłem dokonać ryzykownego zabiegu, opowiedzieć Króla Rogera tak bardzo realistycznie jak to możliwe” – mówił Mariusz Treliński o dziele Karola Szymanowskiego, które wystawił w 2007 roku w Operze Wrocławskiej.
  • dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
    dokument Wideo 23:33 Teatr podziemny Tadeusza Kantora | Irena Wollen W Teatrze podziemnym Tadeusza Kantora Irena Wollen wraca do działalności Kantora w czasie okupacji. Artysta, mimo że Niemcy wydali zakaz wystawiania przez Polaków „poważnych widowisk”, kontynuował swoje awangardowe poszukiwania.
  • dokument Wideo 21:22 Istnieje tylko to, co się widzi | Andrzej Sapija Dokumentalista Andrzej Sapija raz jeszcze powraca do postaci Tadeusza Kantora, tym razem sięga do jego zapisków i szkiców z zagranicznych wojaży.
    dokument Wideo 21:22 Istnieje tylko to, co się widzi | Andrzej Sapija Dokumentalista Andrzej Sapija raz jeszcze powraca do postaci Tadeusza Kantora, tym razem sięga do jego zapisków i szkiców z zagranicznych wojaży.

podziel się wrażeniami