słuchowisko

Pigmalion | George Bernard Shaw

Audio, 1:33:29, reż. Michał Melina, 1953 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Halina Mikołajska i Jacek Woszczerowicz w najbardziej znanej sztuce George’a Bernarda Shaw w reżyserii Michała Meliny.
„Noc. Pada deszcz. Na londyńskiej ulicy tłum”. Pod ścianą moknie Eliza, uboga kwiaciarka. Kiedy niebo się rozpogadza, zaczepia ją profesor fonetyki, Higgins. „Jak pan zna ludzi, którzy pana na oczy nie widzieli” – dziwią się przechodnie. Nie wiedzą, że uczony potrafi rozpoznać po akcencie, skąd, kto pochodzi. Higgins mówi kwiaciarce, że mógłby wyplenić z niej językowe chwasty, uczynić księżniczką. Wraz z przyjacielem, Pickeringiem, przystosowują Elizę do życia w wyższych sferach. Dziewczyna staje się przedmiotem zakładu. Higgins twierdzi, że w ciągu pół roku ukształtuje ją tak, że będzie mogła brylować na przyjęciu w ambasadzie. Tak w skrócie zawiązuje się historia. George Bernard Shaw odwołuje się do mitu o królu, który ożenił się z ożywionym posągiem pięknej Galatei, i wymierza ostrze satyry w wyższe sfery.

Personalia
W słuchowisku Michała Meliny dobrze słychać miejską gwarę, różne akcenty, niski i wysoki ton, w zależności od pochodzenia postaci. Przytłumiony gwar ulicy, bicie dzwonów tworzą tło dramatu. W kwiaciarkę i profesora wcielają się Halina Mikołajska oraz Jacek Woszczerowicz. Znakomita aktorka daje się tu poznać jako wyborna odtwórczyni ról charakterystycznych. Woszczerowicz tworzy zaś kolejną kreację w Polskim Radiu, z którym zaczął współpracę w połowie lat 30., u progu kariery.


ilustracja: fot. Abraham Pisarek/Deutsche Fotothek, Wikimedia Commons, CC BY SA

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. NAC, PD

Michał Melina

(1890–1956) – aktor, reżyser, dyrektor teatrów. Występował na scenach Łodzi, Krakowa, Lwowa, Wilna, Białegostoku i Warszawy. Od 1930 roku reżyser Polskiego Radia, od roku 1936 reżyser i kierownik literacki Teatru Polskiego Radia w Poznaniu.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:35:36 2007: Macbeth | Grzegorz Jarzyna 2007: Macbeth – Grzegorz Jarzyna trawestuje „tragedię szkocką” Williama Shakespeare’a, której akcja staje się tłem dla konfrontacji cywilizacji zachodniej z islamem. Brzmi w niej przestroga, że obrońcy tej pierwszej podejrzanie łatwo zarażają się okrucieństwem fundamentalistów i popadają w szaleństwo.
    spektakl Wideo 1:35:36 2007: Macbeth | Grzegorz Jarzyna 2007: Macbeth – Grzegorz Jarzyna trawestuje „tragedię szkocką” Williama Shakespeare’a, której akcja staje się tłem dla konfrontacji cywilizacji zachodniej z islamem. Brzmi w niej przestroga, że obrońcy tej pierwszej podejrzanie łatwo zarażają się okrucieństwem fundamentalistów i popadają w szaleństwo.
  • spektakl Wideo 1:26:14 Wielopole, Wielopole | Tadeusz Kantor Po „Umarłej klasie” Tadeusz Kantor stworzył w ramach Teatru Śmierci „Wielopole, Wielopole” – pierwszy spektakl oparty na osobistych wspomnieniach; pierwszy też ze sobą w roli reżysera-sprawcy i zarazem jednej z postaci, chociaż jeszcze milczącej.
    spektakl Wideo 1:26:14 Wielopole, Wielopole | Tadeusz Kantor Po „Umarłej klasie” Tadeusz Kantor stworzył w ramach Teatru Śmierci „Wielopole, Wielopole” – pierwszy spektakl oparty na osobistych wspomnieniach; pierwszy też ze sobą w roli reżysera-sprawcy i zarazem jednej z postaci, chociaż jeszcze milczącej.
  • dokument Wideo 39:49 Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.
    dokument Wideo 39:49 Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.
  • spektakl Wideo 2:13:24 Burza | Krzysztof Warlikowski Zamiast mądrej baśni Williama Shakespeare’a, pełnej magicznych mocy prowadzących ludzi do pojednania, w Burzy Krzysztofa Warlikowskiego mamy opowiedzianą w minorowym tonie rzecz o winie i przebaczeniu.
    spektakl Wideo 2:13:24 Burza | Krzysztof Warlikowski Zamiast mądrej baśni Williama Shakespeare’a, pełnej magicznych mocy prowadzących ludzi do pojednania, w Burzy Krzysztofa Warlikowskiego mamy opowiedzianą w minorowym tonie rzecz o winie i przebaczeniu.
  • spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
    spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.

podziel się wrażeniami