słuchowisko

Mołotow | Sławomir Mrożek

Audio, 38:42, reż. Bogdan Ciosek, 2013 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Mołotow w reżyserii Bogdana Cioska jest słuchowiskiem ze specjalnym udziałem autora. Narratorowi głosu użycza Sławomir Mrożek.

Na telefonicznej linii – Wiaczesław Mołotow i towarzysz Stalin. Pierwszy uprasza się łaski. Drugi nie chce go słuchać. Jest rok 1949. Mołotow właśnie stracił ministerstwo spraw zagranicznych. „Dlaczego mi to zrobiłeś, Koba”? – jęczy do słuchawki. Dyktator ma ważniejsze sprawy. Przygotowuje zakrojoną na dużą skalę antysemicką prowokację. Pod klucz idzie żona Mołotowa, Polina Siemionowna, z pochodzenia Żydówka. Beria radzi politykowi, żeby na jakiś czas usunął się w cień. Potem może się jeszcze przydać, bo Stalin nie będzie przecież żył wiecznie.

Personalia
Mołotow
to pierwszy utwór dramatyczny napisany przez Sławomira Mrożka po udarze mózgu i afazji. Autor nazywał go „skeczem”. Reżyser słuchowiska, Bogdan Ciosek, dostrzegł w tekście radiowy potencjał, bogactwo fonosfery, bo gros dialogów stanowią rozmowy bohaterów przez telefon. Do występu przed mikrofonem namówił samego Mrożka, który pojawia się w roli narratora. „Chciałem takiej tożsamości autora z tą postacią, gdyż wydaje mi się, że to bardzo osobisty tekst dramaturga, rozliczającego się z dawnym ukąszeniem stalinizmu, że do dziś nie daje mu spokoju pytanie o to, jak mógł zawierzyć tamtej ideologii” – cytował słowa reżysera „Dziennik Polski”. Ciosek przygotował także ostatnią sztukę Mrożka – Karnawał, czyli pierwszą żonę Adama. W 2013 roku wystawił ją na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.


ilustracja: Konrad Adenauer Stiftung, Wikimedia Commons, CC BY SA

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. P. Kubic/Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Bogdan Ciosek

reżyser teatralny, absolwent polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutował Kaligulą Alberta Camusa w szczecińskim Teatrze Współczesnym (1982).

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:31:41 Król Roger | Mariusz Treliński „Postanowiłem dokonać ryzykownego zabiegu, opowiedzieć Króla Rogera tak bardzo realistycznie jak to możliwe” – mówił Mariusz Treliński o dziele Karola Szymanowskiego, które wystawił w 2007 roku w Operze Wrocławskiej.
    spektakl Wideo 1:31:41 Król Roger | Mariusz Treliński „Postanowiłem dokonać ryzykownego zabiegu, opowiedzieć Króla Rogera tak bardzo realistycznie jak to możliwe” – mówił Mariusz Treliński o dziele Karola Szymanowskiego, które wystawił w 2007 roku w Operze Wrocławskiej.
  • słuchowisko Audio 46:23 Kundel | Stanisław Stampf'l Pieski los człowieka granego przez Jana Świderskiego w słuchowisku wg Stanisława Stampf'la w reżyserii Zdzisława Nardellego.
    słuchowisko Audio 46:23 Kundel | Stanisław Stampf'l Pieski los człowieka granego przez Jana Świderskiego w słuchowisku wg Stanisława Stampf'la w reżyserii Zdzisława Nardellego.
  • spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
    spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
  • spektakl Wideo 0:42 Damy i huzary | Olga Lipińska | fragment W Damach i huzarach Aleksander Fredro, na miarę swojego mistrzowskiego talentu komediowego, kontynuuje odwieczny temat walki płci. A Olga Lipińska, na miarę swojego reżyserskiego mistrzostwa, powołuje do życia korowód barwnych postaci, granych przez ekstraklasę aktorów.
    spektakl Wideo 0:42 Damy i huzary | Olga Lipińska | fragment W Damach i huzarach Aleksander Fredro, na miarę swojego mistrzowskiego talentu komediowego, kontynuuje odwieczny temat walki płci. A Olga Lipińska, na miarę swojego reżyserskiego mistrzostwa, powołuje do życia korowód barwnych postaci, granych przez ekstraklasę aktorów.
  • spektakl Wideo 1:28:09 Auslöschung / Wymazywanie | Krystian Lupa | 1/4 Auslöschung/Wymazywanie Krystiana Lupy wg powieści Thomasa Bernharda miało za temat (nie jedyny) niedokonaną próbę rozliczenia się Austrii z poparcia dla Hitlera… a wpisało się w dyskutowaną w chwili premiery sprawę Jedwabnego.
    spektakl Wideo 1:28:09 Auslöschung / Wymazywanie | Krystian Lupa | 1/4 Auslöschung/Wymazywanie Krystiana Lupy wg powieści Thomasa Bernharda miało za temat (nie jedyny) niedokonaną próbę rozliczenia się Austrii z poparcia dla Hitlera… a wpisało się w dyskutowaną w chwili premiery sprawę Jedwabnego.

podziel się wrażeniami