spektakl

Krawiec | Michał Kwieciński | fragment

Wideo, 2:35, reż. Michał Kwieciński, 1997 producent: Telewizja Polska

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Demoniczny krojczy-filozof w wykonaniu Andrzeja Seweryna pokazuje, na czym w praktyce polega trzymanie władzy – Krawiec Sławomira Mrożka w reżyserii Michała Kwiecińskiego.

Majestatyczna postać przemierza dostojnie niekończące się korytarze pałacu. To prawdziwy władca tego świata – Krawiec. Mistrz elegancji i manipulacji z niezachwianą wiarą we własne siły pełni najważniejszą funkcję przy boku Ekscelencji, tego i każdego innego, zawsze. Krawiec jest doradcą oraz powiernikiem, dyskretnym i skutecznym. Dbając o projekty ubrań władcy, dba o jego pozycję, zewnętrzny wizerunek, a tym samym wpływa na sposób, w jaki Ekscelencja będzie odbierany przez otoczenie i poddanych.

Krawiec nie niesie w sobie tak silnego ładunku absurdu i ironii, z którymi kojarzone były inne utwory Sławomira Mrożka. W sztuce odnaleźć można ślady konwencji XVIII-wiecznych powiastek filozoficznych. W czasie, gdy autor pisał Krawca, podejmował próby oderwania się od kontekstu polskiego. Tematem dramatów czynił zagrożenia zachodniej cywilizacji, którą obserwował i analizował jako przybysz z zewnątrz. Z Krawca uczynił przede wszystkim opowieść o manipulacji i walce o władzę.

Personalia
Obserwując Andrzeja Seweryna w przedstawieniu Michała Kwiecińskiego, chce się powiedzieć, że tytułowa rola została skrojona jak dla niego. Może dopisać ją do takich telewizyjnych kreacji jak Ryszard III Williama Shakespeare’a w przedstawieniu Feliksa Falka (1989) czy Molierowski Don Juan w inscenizacji Leszka Wosiewicza z 1996 roku. Buduje Krawca, dbając o najmniejszy szczegół. Mimika, sposób poruszania się, artykulacja – nic nie jest pozostawione przypadkowi. „Przed rutyną uratował mnie wyjazd do Francji – mówił aktor Katarzynie Janowskiej w „Przekroju”. – Wylądowałem w Paryżu w wieku trzydziestu czterech lat. Musiałem się uczyć nie tylko języka, ale i w pewnym sensie aktorstwa. Zderzyłem się z innym światem teatralnym, z innym sposobem pracy, innymi wymaganiami”. W czasie, kiedy Seweryn kręcił Teatr Telewizji, na co dzień występował na scenach Comédie-Française (jako trzeci obcokrajowiec w historii otrzymał angaż do zespołu) oraz w paryskim Théâtre de la Colline, gdzie za główną rolę w Trudnym człowieku Hugo von Hofmannsthala (1996) krytyka okrzyknęła go najlepszym aktorem sezonu.

Krawiec
stał się wydarzeniem nie tylko dzięki Sewerynowi. Uwagę przykuwała efektowna inscenizacja Michała Kwiecińskiego, z wysmakowaną scenografią Magdaleny Maciejewskiej i muzyką Bolesława Rawskiego. „Moje życie jest dowodem na to, że nie da się zniszczyć czyjejś pasji” – zdradził w jednym z wywiadów reżyser. Mówił też: „Zrobiłem dużo dobrych przedstawień, ale we własnych oczach nie odniosłem takiego sukcesu, który by mi kazał całkowicie oddać się reżyserowaniu”. Kwieciński (doktor nauk chemicznych) twórca kilkunastu telewizyjnych spektakli, od lat z powodzeniem produkuje filmy i seriale. Zajmował się m.in. produkcją Katynia i Tataraku Andrzeja Wajdy.

Głosy z widowni
Przedstawienie zebrało wiele nagród. Twórcy zostali wyróżnieni m.in. podczas Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (za reżyserię, scenografię, muzykę oraz zdjęcia). Jury nagrodziło także role Seweryna, Krzysztofa Globisza i Cezarego Kosińskiego.

Na marginesie
Mrożek napisał Krawca w 1964 roku. Trzymał tekst w szufladzie ponad dekadę. Niedługo po jego napisaniu, obserwując premierę i sukces Operetki Witolda Gombrowicza, odnosił się do swojego dramatu bardzo krytycznie.„Krawiec to sztuka ani błaha, ani nieudana” – oceniał utwór Konstanty Puzyna, rekomendując go w roku 1977 do druku w „Dialogu”. Uważał sztukę za najlepszy utwór Mrożka napisany pomiędzy Tangiem a Emigrantami

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Fryta 73, Wikipedia Commons, CC BY SA

Michał Kwieciński

(ur. 1951) – doktor nauk chemicznych, scenarzysta, reżyser i producent filmowy, ukończył wydział reżyserii i dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Okazjonalnie wystawia na scenie, m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
    spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
  • słuchowisko Audio 50:38 Perła | John Steinbeck Radiowy przebój pierwszej połowy lat 60. Przypowieść o istocie zła kusiła nazwiskami: autora, Johna Steinbecka, oraz reżysera, Adama Hanuszkiewicza.
    słuchowisko Audio 50:38 Perła | John Steinbeck Radiowy przebój pierwszej połowy lat 60. Przypowieść o istocie zła kusiła nazwiskami: autora, Johna Steinbecka, oraz reżysera, Adama Hanuszkiewicza.
  • spektakl Wideo 1:55:41 H. | Jan Klata Z Hamleta w postsolidarnościowym czasie i miejscu została tylko pierwsza litera imienia. Jan Klata posłużył się arcydziełem Williama Shakespeare’a, żeby w „H.” wykrzyczeć wściekłość pokolenia tych, „którzy się nie załapali”. Larum odbijało się echem w upadającej Stoczni Gdańskiej, gdzie grany był spektakl.
    spektakl Wideo 1:55:41 H. | Jan Klata Z Hamleta w postsolidarnościowym czasie i miejscu została tylko pierwsza litera imienia. Jan Klata posłużył się arcydziełem Williama Shakespeare’a, żeby w „H.” wykrzyczeć wściekłość pokolenia tych, „którzy się nie załapali”. Larum odbijało się echem w upadającej Stoczni Gdańskiej, gdzie grany był spektakl.
  • spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
    spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
  • słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.
    słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.

podziel się wrażeniami