słuchowisko

Hamlet | William Shakespeare

Audio, 1:27:50, reż. Waldemar Modestowicz, 2011 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

„Hamlet” Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza brzmi jak nigdy dotąd. W słuchowisku wykorzystane są najnowsze rozwiązania systemu dźwięku przestrzennego.
Czy duński książę ma „zagrzebać w ziemi bezcelowy smutek” po utracie rodzica? Czy krwawo mścić się za jego śmierć, tak jak domaga się tego Duch Ojca? Hamlet ironizuje i filozofuje. Na dworze mają go za szaleńca. Jednak on z konsekwencją logicznie pyta o sens życia, ponieważ stanął właśnie na jego krawędzi. Utracił wszystko, co miał – miłość ukochanej, matczyną przychylność. Widzi, że w Elsynorze rządzą kłamstwo i zbrodnia. Z jego wątpliwości rodzi się tragedia o absurdzie istnienia targanego niezrozumiałymi siłami.

Personalia
Słuchowisko Waldemara Modestowicza z 2011 roku to pierwszy od ćwierć wieku Hamlet radiowy. Reżyser mówił, że zamierzał zrealizować rzecz dla współczesnego słuchacza. Wystawił tekst w przekładzie Stanisława Barańczaka i adaptował w ramach niespełna półtoragodzinnej audycji. „
Ze względów radiowych ograniczyłem jego rozmach, liczbę postaci, całość jest bardziej kameralna, urozmaiciłem przestrzeń akustyczną dramatu, przenosząc niektóre sceny w plener, i różnicując wnętrza, a także wykorzystałem w monologach charakterystyczną dla słuchowiska formę monologu wewnętrznego” – tłumaczył. Słuchowisko przygotowane zostało w systemie dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic II do obioru za pomocą kina domowego z włączonym dekoderem tego systemu. Realizatorem akustycznym słuchowiska jest Andrzej Brzoska, reżyser dźwięku w Teatrze Polskiego Radia. W ponad trzydziestoletniej pracy wprowadził wiele technicznych udoskonaleń (wielośladową technologię nagrań, nagrania surroundowe, technikę dźwięku przestrzennego 5.0). Audio Engineering Society (międzynarodowe stowarzyszenie inżynierii dźwięku) przyznało mu branżową nagrodę. Jest pierwszym pracownikiem Polskiego Radia wyróżnionym przez AES.


ilustracja: fot. Lafayette Photo, Library ofCongress, PD

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. PAP/Tytus Żmijewski

Waldemar Modestowicz

(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.

jesteś w ścieżce tematycznej

  • zdjęcie Nie szkolny teatr lektur

    Nie szkolny teatr lektur

    idź tą ścieżką
    Shakespeare, Mickiewicz, Dostojewski, Wyspiański. Jakie tajemnice klasycznych dzieł odkrywają reżyserzy? Teatr potrafi obrócić na nice przyjęte interpretacje. „Wesele" bez Chochoła, Makbet na Bliskim Wschodzie – zdarzyć może się wszystko.

zobacz także

  • spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
    spektakl Wideo 36:20 Kroniki – obyczaj lamentacyjny | Grzegorz Bral Reaktywacja spektaklu jako misterium w wydaniu Teatru Pieśń Kozła. W Kronikach – obyczaju lamentacyjnym Grzegorz Bral udowadnia, że siła mitu leży nie tylko w jego treści, ale i w utrwalonej formie.
  • dokument Wideo 39:49 Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.
    dokument Wideo 39:49 Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor | Andrzej Białko Andrzej Białko w filmie Wit Stwosz to ja – Tadeusz Kantor odczytuje biografię twórcy Teatru Śmierci w kontekście dziejów innych ludzi sztuki.
  • słuchowisko Audio 1:33:29 Pigmalion | George Bernard Shaw Halina Mikołajska i Jacek Woszczerowicz w najbardziej znanej sztuce George’a Bernarda Shaw w reżyserii Michała Meliny.
    słuchowisko Audio 1:33:29 Pigmalion | George Bernard Shaw Halina Mikołajska i Jacek Woszczerowicz w najbardziej znanej sztuce George’a Bernarda Shaw w reżyserii Michała Meliny.
  • dokument Wideo 49:12 Tadeusz Kantor | TAK (Telewizyjne Archiwum Kultury) 1997 Telewizyjny program z lat 90. przypomina notację dokumentalną, pokazującą pracę Tadeusza Kantora nad spektaklem Nadobnisie i koczkodany wg Stanisława I. Witkiewicza. To był pierwszy polski film rejestrujący działalność Teatru Cricot 2.
    dokument Wideo 49:12 Tadeusz Kantor | TAK (Telewizyjne Archiwum Kultury) 1997 Telewizyjny program z lat 90. przypomina notację dokumentalną, pokazującą pracę Tadeusza Kantora nad spektaklem Nadobnisie i koczkodany wg Stanisława I. Witkiewicza. To był pierwszy polski film rejestrujący działalność Teatru Cricot 2.
  • słuchowisko Audio 1:27:50 Hamlet | William Shakespeare „Hamlet” Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza brzmi jak nigdy dotąd. W słuchowisku wykorzystane są najnowsze rozwiązania systemu dźwięku przestrzennego.
    słuchowisko Audio 1:27:50 Hamlet | William Shakespeare „Hamlet” Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza brzmi jak nigdy dotąd. W słuchowisku wykorzystane są najnowsze rozwiązania systemu dźwięku przestrzennego.

podziel się wrażeniami