słuchowisko

Hamlet | William Shakespeare

Audio, 1:27:50, reż. Waldemar Modestowicz, 2011 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

„Hamlet” Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza brzmi jak nigdy dotąd. W słuchowisku wykorzystane są najnowsze rozwiązania systemu dźwięku przestrzennego.
Czy duński książę ma „zagrzebać w ziemi bezcelowy smutek” po utracie rodzica? Czy krwawo mścić się za jego śmierć, tak jak domaga się tego Duch Ojca? Hamlet ironizuje i filozofuje. Na dworze mają go za szaleńca. Jednak on z konsekwencją logicznie pyta o sens życia, ponieważ stanął właśnie na jego krawędzi. Utracił wszystko, co miał – miłość ukochanej, matczyną przychylność. Widzi, że w Elsynorze rządzą kłamstwo i zbrodnia. Z jego wątpliwości rodzi się tragedia o absurdzie istnienia targanego niezrozumiałymi siłami.

Personalia
Słuchowisko Waldemara Modestowicza z 2011 roku to pierwszy od ćwierć wieku Hamlet radiowy. Reżyser mówił, że zamierzał zrealizować rzecz dla współczesnego słuchacza. Wystawił tekst w przekładzie Stanisława Barańczaka i adaptował w ramach niespełna półtoragodzinnej audycji. „
Ze względów radiowych ograniczyłem jego rozmach, liczbę postaci, całość jest bardziej kameralna, urozmaiciłem przestrzeń akustyczną dramatu, przenosząc niektóre sceny w plener, i różnicując wnętrza, a także wykorzystałem w monologach charakterystyczną dla słuchowiska formę monologu wewnętrznego” – tłumaczył. Słuchowisko przygotowane zostało w systemie dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic II do obioru za pomocą kina domowego z włączonym dekoderem tego systemu. Realizatorem akustycznym słuchowiska jest Andrzej Brzoska, reżyser dźwięku w Teatrze Polskiego Radia. W ponad trzydziestoletniej pracy wprowadził wiele technicznych udoskonaleń (wielośladową technologię nagrań, nagrania surroundowe, technikę dźwięku przestrzennego 5.0). Audio Engineering Society (międzynarodowe stowarzyszenie inżynierii dźwięku) przyznało mu branżową nagrodę. Jest pierwszym pracownikiem Polskiego Radia wyróżnionym przez AES.


ilustracja: fot. Lafayette Photo, Library ofCongress, PD

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. PAP/Tytus Żmijewski

Waldemar Modestowicz

(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.

jesteś w ścieżce tematycznej

  • zdjęcie Nie szkolny teatr lektur

    Nie szkolny teatr lektur

    idź tą ścieżką
    Shakespeare, Mickiewicz, Dostojewski, Wyspiański. Jakie tajemnice klasycznych dzieł odkrywają reżyserzy? Teatr potrafi obrócić na nice przyjęte interpretacje. „Wesele" bez Chochoła, Makbet na Bliskim Wschodzie – zdarzyć może się wszystko.

zobacz także

  • słuchowisko Audio 59:22 W małym dworku | Stanisław Ignacy Witkiewicz Początki radiowej kariery Helmuta Kajzara, który w 1969 roku wyreżyserował W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza.
    słuchowisko Audio 59:22 W małym dworku | Stanisław Ignacy Witkiewicz Początki radiowej kariery Helmuta Kajzara, który w 1969 roku wyreżyserował W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza.
  • dokument Wideo 28:01 Gra z pamięcią. Jerzy Grotowski w Opolu | Teresa Kudyba Dokument poświęcony wczesnemu okresowi twórczości Jerzego Grotowskiego, kiedy nieznany jeszcze szerzej twórca objął dyrekcję Teatru 13 rzędów w Opolu
    dokument Wideo 28:01 Gra z pamięcią. Jerzy Grotowski w Opolu | Teresa Kudyba Dokument poświęcony wczesnemu okresowi twórczości Jerzego Grotowskiego, kiedy nieznany jeszcze szerzej twórca objął dyrekcję Teatru 13 rzędów w Opolu
  • spektakl Wideo 1:17:29 Dziś są moje urodziny | Tadeusz Kantor W swoim ostatnim i niedokończonym spektaklu Tadeusz Kantor przywoływał zmarłych – bliskich i przyjaciół. Przypominał represje, jakim w XX wieku poddawani byli twórcy ze strony polityków, ale nade wszystko antycypował własny zgon i pogrzeb
    spektakl Wideo 1:17:29 Dziś są moje urodziny | Tadeusz Kantor W swoim ostatnim i niedokończonym spektaklu Tadeusz Kantor przywoływał zmarłych – bliskich i przyjaciół. Przypominał represje, jakim w XX wieku poddawani byli twórcy ze strony polityków, ale nade wszystko antycypował własny zgon i pogrzeb
  • spektakl Wideo 1:30:00 Trąd w pałacu sprawiedliwości | Gustaw Holoubek „Trąd w Pałacu Sprawiedliwości“ Ugo Bettiego jest ważnym tytułem na zawodowej drodze Gustawa Holoubka. W tej sztuce debiutował w Warszawie. Po latach z sukcesem wyreżyserował ją w Teatrze Telewizji
    spektakl Wideo 1:30:00 Trąd w pałacu sprawiedliwości | Gustaw Holoubek „Trąd w Pałacu Sprawiedliwości“ Ugo Bettiego jest ważnym tytułem na zawodowej drodze Gustawa Holoubka. W tej sztuce debiutował w Warszawie. Po latach z sukcesem wyreżyserował ją w Teatrze Telewizji
  • spektakl Wideo 3:27:01 (A)pollonia | Krzysztof Warlikowski Polifonia według Krzysztofa Warlikowskiego. Z wielu tekstów, na które składa się „(A)pollonia”, reżyser wydobył jedno, podstawowe pytanie o ofiarę, o jej sens i wymiar.
    spektakl Wideo 3:27:01 (A)pollonia | Krzysztof Warlikowski Polifonia według Krzysztofa Warlikowskiego. Z wielu tekstów, na które składa się „(A)pollonia”, reżyser wydobył jedno, podstawowe pytanie o ofiarę, o jej sens i wymiar.

podziel się wrażeniami