słuchowisko

Hamlet | William Shakespeare

Audio, 1:27:50, reż. Waldemar Modestowicz, 2011 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

„Hamlet” Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza brzmi jak nigdy dotąd. W słuchowisku wykorzystane są najnowsze rozwiązania systemu dźwięku przestrzennego.
Czy duński książę ma „zagrzebać w ziemi bezcelowy smutek” po utracie rodzica? Czy krwawo mścić się za jego śmierć, tak jak domaga się tego Duch Ojca? Hamlet ironizuje i filozofuje. Na dworze mają go za szaleńca. Jednak on z konsekwencją logicznie pyta o sens życia, ponieważ stanął właśnie na jego krawędzi. Utracił wszystko, co miał – miłość ukochanej, matczyną przychylność. Widzi, że w Elsynorze rządzą kłamstwo i zbrodnia. Z jego wątpliwości rodzi się tragedia o absurdzie istnienia targanego niezrozumiałymi siłami.

Personalia
Słuchowisko Waldemara Modestowicza z 2011 roku to pierwszy od ćwierć wieku Hamlet radiowy. Reżyser mówił, że zamierzał zrealizować rzecz dla współczesnego słuchacza. Wystawił tekst w przekładzie Stanisława Barańczaka i adaptował w ramach niespełna półtoragodzinnej audycji. „
Ze względów radiowych ograniczyłem jego rozmach, liczbę postaci, całość jest bardziej kameralna, urozmaiciłem przestrzeń akustyczną dramatu, przenosząc niektóre sceny w plener, i różnicując wnętrza, a także wykorzystałem w monologach charakterystyczną dla słuchowiska formę monologu wewnętrznego” – tłumaczył. Słuchowisko przygotowane zostało w systemie dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic II do obioru za pomocą kina domowego z włączonym dekoderem tego systemu. Realizatorem akustycznym słuchowiska jest Andrzej Brzoska, reżyser dźwięku w Teatrze Polskiego Radia. W ponad trzydziestoletniej pracy wprowadził wiele technicznych udoskonaleń (wielośladową technologię nagrań, nagrania surroundowe, technikę dźwięku przestrzennego 5.0). Audio Engineering Society (międzynarodowe stowarzyszenie inżynierii dźwięku) przyznało mu branżową nagrodę. Jest pierwszym pracownikiem Polskiego Radia wyróżnionym przez AES.


ilustracja: fot. Lafayette Photo, Library ofCongress, PD

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. PAP/Tytus Żmijewski

Waldemar Modestowicz

(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.

jesteś w ścieżce tematycznej

  • zdjęcie Nie szkolny teatr lektur

    Nie szkolny teatr lektur

    idź tą ścieżką
    Shakespeare, Mickiewicz, Dostojewski, Wyspiański. Jakie tajemnice klasycznych dzieł odkrywają reżyserzy? Teatr potrafi obrócić na nice przyjęte interpretacje. „Wesele" bez Chochoła, Makbet na Bliskim Wschodzie – zdarzyć może się wszystko.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:56 Kartoteka | Konrad Swinarski | fragment Stagnacja lat 60. Konrad Swinarski w Kartotece Tadeusza Różewicza pokazuje zagubionego człowieka swoich czasów, ale „wszystko to podane w formie, jeżeli nie wulgarnej, to w każdym razie do formy tej zbliżone” – utyskiwali zdezorientowani telewidzowie.
    spektakl Wideo 1:56 Kartoteka | Konrad Swinarski | fragment Stagnacja lat 60. Konrad Swinarski w Kartotece Tadeusza Różewicza pokazuje zagubionego człowieka swoich czasów, ale „wszystko to podane w formie, jeżeli nie wulgarnej, to w każdym razie do formy tej zbliżone” – utyskiwali zdezorientowani telewidzowie.
  • spektakl Wideo 2:13:24 Burza | Krzysztof Warlikowski Zamiast mądrej baśni Williama Shakespeare’a, pełnej magicznych mocy prowadzących ludzi do pojednania, w Burzy Krzysztofa Warlikowskiego mamy opowiedzianą w minorowym tonie rzecz o winie i przebaczeniu.
    spektakl Wideo 2:13:24 Burza | Krzysztof Warlikowski Zamiast mądrej baśni Williama Shakespeare’a, pełnej magicznych mocy prowadzących ludzi do pojednania, w Burzy Krzysztofa Warlikowskiego mamy opowiedzianą w minorowym tonie rzecz o winie i przebaczeniu.
  • spektakl Wideo 2:27:02 Wesele | Lidia Zamkow Ponad czterdzieści lat temu „Wesele“ Stanisława Wyspiańskiego w interpretacji Lidii Zamkow wywołało spore poruszenie. Nic w tym dziwnego, skoro w przedstawieniu zabrakło chociażby Chochoła.
    spektakl Wideo 2:27:02 Wesele | Lidia Zamkow Ponad czterdzieści lat temu „Wesele“ Stanisława Wyspiańskiego w interpretacji Lidii Zamkow wywołało spore poruszenie. Nic w tym dziwnego, skoro w przedstawieniu zabrakło chociażby Chochoła.
  • spektakl Wideo 1:02 Kłopoty to moja specjalność | Marek Piwowski | fragment Trzymający się reguł gatunku kryminał, a jednocześnie zabawa w tworzenie amerykańskiego klimatu w Polsce lat 70. Słowem: Kłopoty to moja specjalność Raymonda Chandlera w wydaniu Marka Piwowskiego.
    spektakl Wideo 1:02 Kłopoty to moja specjalność | Marek Piwowski | fragment Trzymający się reguł gatunku kryminał, a jednocześnie zabawa w tworzenie amerykańskiego klimatu w Polsce lat 70. Słowem: Kłopoty to moja specjalność Raymonda Chandlera w wydaniu Marka Piwowskiego.
  • spektakl Wideo 2:23 Molier, czyli zmowa świętoszków | Maciej Wojtyszko | fragment Maciej Wojtyszko zrealizował Moliera, czyli zmowę świętoszków Michaiła Bułhakowa kilka miesięcy przed wprowadzeniem stanu wojennego. Przedstawienie o relacjach między artystą a władzą nabierało dodatkowych znaczeń, bo wykonawcy głównych ról – Halina Mikołajska i Tadeusz Łomnicki – mieli swoje porachunki z decydentami.
    spektakl Wideo 2:23 Molier, czyli zmowa świętoszków | Maciej Wojtyszko | fragment Maciej Wojtyszko zrealizował Moliera, czyli zmowę świętoszków Michaiła Bułhakowa kilka miesięcy przed wprowadzeniem stanu wojennego. Przedstawienie o relacjach między artystą a władzą nabierało dodatkowych znaczeń, bo wykonawcy głównych ról – Halina Mikołajska i Tadeusz Łomnicki – mieli swoje porachunki z decydentami.

podziel się wrażeniami