Audio,1:27:50,reż. Waldemar Modestowicz,
2011
producent: Polskie Radio S.A.
szczegóły materiału
typ nagrania: audio
czas trwania: 1:27:50
gatunek: słuchowisko
rok produkcji: 2011
język: polski
kategoria wiekowa: 12
twórcy i obsada
reżyseria:
Waldemar Modestowicz
autor:
William Shakespeare
muzyka:
Piotr Moss
aktor:
Piotr Bajtlik (Rozencrantz), Marcin Bosak (Laertes), Stanisław Brudny (Grabarz), Paweł Ciołkosz (Horacjo), Piotr Fronczewski (Duch zmarłego króla), Krzysztof Gosztyła (Klaudiusz), Karolina Gruszka (Ofelia), Marcin Hycnar (Hamlet), Grzegorz Kwiecień (Marcellus), Jan Matyjaszkiewicz (Poloniusz), Sławomir Pacek (Aktor 3), Antoni Pawlicki (Aktor 2), Halina Skoczyńska (Gertruda), Przemysław Stippa (Guildenstern), Henryk Talar (Aktor 1)
adaptacja:
Waldemar Modestowicz
instrumentalista:
Zenon Kitowski, Barbara Skoczyńska, Adam Bytof
realizacja:
Andrzej Brzoska
tłumacz:
Stanisław Barańczak
Opis
„Hamlet” Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza brzmi jak nigdy dotąd. W słuchowisku wykorzystane są najnowsze rozwiązania systemu dźwięku przestrzennego.
Czy
duński książę ma „zagrzebać w ziemi bezcelowy smutek” po utracie rodzica? Czy
krwawo mścić się za jego śmierć, tak jak domaga się tego Duch Ojca? Hamlet
ironizuje i filozofuje. Na dworze mają go za szaleńca. Jednak on z konsekwencją
logicznie pyta o sens życia, ponieważ stanął właśnie na jego krawędzi. Utracił
wszystko, co miał – miłość ukochanej, matczyną przychylność. Widzi, że w
Elsynorze rządzą kłamstwo i zbrodnia. Z jego wątpliwości rodzi się tragedia o
absurdzie istnienia targanego niezrozumiałymi siłami.
Personalia Słuchowisko Waldemara Modestowicza z 2011 roku to pierwszy od ćwierć wieku Hamlet
radiowy. Reżyser mówił, że zamierzał zrealizować rzecz dla współczesnego
słuchacza. Wystawił tekst w przekładzie Stanisława Barańczaka i adaptował w
ramach niespełna półtoragodzinnej audycji. „Ze względów radiowych ograniczyłem jego rozmach,
liczbę postaci, całość jest bardziej kameralna, urozmaiciłem przestrzeń
akustyczną dramatu, przenosząc niektóre sceny w plener, i różnicując wnętrza, a
także wykorzystałem w monologach charakterystyczną dla słuchowiska formę
monologu wewnętrznego” – tłumaczył. Słuchowisko przygotowane zostało w systemie
dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic II do obioru za pomocą kina domowego z
włączonym dekoderem tego systemu. Realizatorem akustycznym słuchowiska jest
Andrzej Brzoska, reżyser dźwięku w Teatrze Polskiego Radia. W ponad
trzydziestoletniej pracy wprowadził wiele technicznych udoskonaleń
(wielośladową technologię nagrań, nagrania surroundowe, technikę dźwięku
przestrzennego 5.0). Audio Engineering Society (międzynarodowe stowarzyszenie
inżynierii dźwięku) przyznało mu branżową nagrodę. Jest pierwszym pracownikiem
Polskiego Radia wyróżnionym przez AES.
(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.
Shakespeare, Mickiewicz, Dostojewski, Wyspiański. Jakie tajemnice klasycznych dzieł odkrywają reżyserzy? Teatr potrafi obrócić na nice przyjęte interpretacje. „Wesele" bez Chochoła, Makbet na Bliskim Wschodzie – zdarzyć może się wszystko.
zobacz także
słuchowiskoAudio59:22W małym dworku | Stanisław Ignacy Witkiewicz
Początki radiowej kariery Helmuta Kajzara, który w 1969 roku wyreżyserował W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza.
słuchowiskoAudio59:22
W małym dworku | Stanisław Ignacy Witkiewicz
Początki radiowej kariery Helmuta Kajzara, który w 1969 roku wyreżyserował W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza.
dokumentWideo28:01Gra z pamięcią. Jerzy Grotowski w Opolu | Teresa Kudyba
Dokument poświęcony wczesnemu okresowi twórczości Jerzego Grotowskiego, kiedy nieznany jeszcze szerzej twórca objął dyrekcję Teatru 13 rzędów w Opolu
dokumentWideo28:01
Gra z pamięcią. Jerzy Grotowski w Opolu | Teresa Kudyba
Dokument poświęcony wczesnemu okresowi twórczości Jerzego Grotowskiego, kiedy nieznany jeszcze szerzej twórca objął dyrekcję Teatru 13 rzędów w Opolu
spektaklWideo1:17:29Dziś są moje urodziny | Tadeusz Kantor
W swoim ostatnim i niedokończonym spektaklu Tadeusz Kantor przywoływał zmarłych – bliskich i przyjaciół. Przypominał represje, jakim w XX wieku poddawani byli twórcy ze strony polityków, ale nade wszystko antycypował własny zgon i pogrzeb
spektaklWideo1:17:29
Dziś są moje urodziny | Tadeusz Kantor
W swoim ostatnim i niedokończonym spektaklu Tadeusz Kantor przywoływał zmarłych – bliskich i przyjaciół. Przypominał represje, jakim w XX wieku poddawani byli twórcy ze strony polityków, ale nade wszystko antycypował własny zgon i pogrzeb
spektaklWideo1:30:00Trąd w pałacu sprawiedliwości | Gustaw Holoubek
„Trąd w Pałacu Sprawiedliwości“ Ugo Bettiego jest ważnym tytułem na zawodowej drodze Gustawa Holoubka. W tej sztuce debiutował w Warszawie. Po latach z sukcesem wyreżyserował ją w Teatrze Telewizji
spektaklWideo1:30:00
Trąd w pałacu sprawiedliwości | Gustaw Holoubek
„Trąd w Pałacu Sprawiedliwości“ Ugo Bettiego jest ważnym tytułem na zawodowej drodze Gustawa Holoubka. W tej sztuce debiutował w Warszawie. Po latach z sukcesem wyreżyserował ją w Teatrze Telewizji
spektaklWideo3:27:01(A)pollonia | Krzysztof Warlikowski
Polifonia według Krzysztofa Warlikowskiego. Z wielu tekstów, na które składa się „(A)pollonia”, reżyser wydobył jedno, podstawowe pytanie o ofiarę, o jej sens i wymiar.
spektaklWideo3:27:01
(A)pollonia | Krzysztof Warlikowski
Polifonia według Krzysztofa Warlikowskiego. Z wielu tekstów, na które składa się „(A)pollonia”, reżyser wydobył jedno, podstawowe pytanie o ofiarę, o jej sens i wymiar.
podziel się wrażeniami