słuchowisko

Faust | Johann Wolfgang Goethe | 2/2

Audio, 1:16:14, reż. Waldemar Modestowicz, 2000 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Radiowy „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Waldemara Modestowicza odwołuje się do tradycji jarmarcznej. Świat realny i fantastyczny wirują jak w ruchomej szopce.

Człowiek-geniusz kontra ludzkie ograniczenia. Znakomity uczony, Faust, posiadł całą dostępną wiedzę. Przekonany jest o jej nieprzydatności, sięga więc po czarną magię. Wysłannik piekieł, Mefistofeles, podpisuje z nim cyrograf. Mędrzec w zamian za zrozumienie sensu życia ma oddać mu duszę. Odmłodzony Faust wędruje przez świat ziemski i piekielny, odbywa też podróż do krainy mitologicznych stworów oraz duchów. Goethe czyni ze swojego bohatera człowieka nauki, kochanka, wreszcie artystę oraz władcę. Faust jest reprezentantem ludzkości; osobą dążącą do samorealizacji, pragnącą rozwikłać zagadkę istnienia.

Personalia
Dwuczęściowe słuchowisko powstało w 1999 roku wg nowego przekładu Adama Pomorskiego. O tłumaczeniu mówi się, że brzmi tak, jak Goethe wymyślił Fausta – groteskowo, bez zbędnych słów. Pomorski, przybliżając literacko-teatralne dzieje postaci Fausta, przypominał, że przed Goethem postać ta była popularnym bohaterem teatru kukiełkowego, należała do ludowej tradycji. Pomysł na przekład polegał m.in. na przybliżeniu utworu do poetyki szopki. Tę koncepcję słychać w słuchowisku Waldemara Modestowicza. Ujęte jest w ramy teatralnego widowiska, rozgrywa się na wielu akustycznych planach. Udział w nim biorą wybitni aktorzy (słuchowisko reklamowano – „gwiazdorski Faust”). W obsadzie są m.in. Zofia Rysiówna, Franciszek Pieczka, Krzysztof Chamiec. W roli Małgorzaty występuje Dominika Ostałowska, Mefistofelesem jest Adam Ferency. Główną rolę gra Krzysztof Wakuliński, posiadający – zdaniem kolegów po fachu – „boski głos”. Aktor za kreacje w teatrze radiowym został uhonorowany Wielkim Splendorem, przyznawanym przez Zespół Artystyczny Polskiego Radia.

ilustracja: Richard Roland Holst, Wikimedia Commons, PD

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. PAP/Tytus Żmijewski

Waldemar Modestowicz

(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
    spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
  • spektakl Wideo 1:17:23 Przygoda | Jan Englert Jan Englert świętuje półwiecze aktorstwa. Z tej okazji w Teatrze Telewizji reżyseruje oraz gra główną rolę w Przygodzie Sándora Máraiego. O tekście węgierskiego prozaika mówi, że to zawodowa gratka, a o jubileuszu, że to wejście jedną nogą do trumny.
    spektakl Wideo 1:17:23 Przygoda | Jan Englert Jan Englert świętuje półwiecze aktorstwa. Z tej okazji w Teatrze Telewizji reżyseruje oraz gra główną rolę w Przygodzie Sándora Máraiego. O tekście węgierskiego prozaika mówi, że to zawodowa gratka, a o jubileuszu, że to wejście jedną nogą do trumny.
  • spektakl Wideo 3:00 Ożenek | Ewa Bonacka | fragment Oparty na mistrzowskich kreacjach aktorskich Ożenek Mikołaja Gogola w reżyserii Ewy Bonackiej wciąż bawi, a Gogolowskie „gęby krzywe” wyglądają nadal dziwacznie i prawdziwie.
    spektakl Wideo 3:00 Ożenek | Ewa Bonacka | fragment Oparty na mistrzowskich kreacjach aktorskich Ożenek Mikołaja Gogola w reżyserii Ewy Bonackiej wciąż bawi, a Gogolowskie „gęby krzywe” wyglądają nadal dziwacznie i prawdziwie.
  • spektakl Wideo 1:02 Kłopoty to moja specjalność | Marek Piwowski | fragment Trzymający się reguł gatunku kryminał, a jednocześnie zabawa w tworzenie amerykańskiego klimatu w Polsce lat 70. Słowem: Kłopoty to moja specjalność Raymonda Chandlera w wydaniu Marka Piwowskiego.
    spektakl Wideo 1:02 Kłopoty to moja specjalność | Marek Piwowski | fragment Trzymający się reguł gatunku kryminał, a jednocześnie zabawa w tworzenie amerykańskiego klimatu w Polsce lat 70. Słowem: Kłopoty to moja specjalność Raymonda Chandlera w wydaniu Marka Piwowskiego.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Wizyta starszej pani | Jerzy Gruza Barbara Krafftówna nakłada maskę, aby pokazać prawdę skrzywdzonej kobiety. „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta przygotowana przez Jerzego Gruzę.
    spektakl Wideo 1:17:00 Wizyta starszej pani | Jerzy Gruza Barbara Krafftówna nakłada maskę, aby pokazać prawdę skrzywdzonej kobiety. „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta przygotowana przez Jerzego Gruzę.

podziel się wrażeniami