słuchowisko

Faust | Johann Wolfgang Goethe | 2/2

Audio, 1:16:14, reż. Waldemar Modestowicz, 2000 producent: Polskie Radio S.A.

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Radiowy „Faust” Johanna Wolfganga Goethego w reżyserii Waldemara Modestowicza odwołuje się do tradycji jarmarcznej. Świat realny i fantastyczny wirują jak w ruchomej szopce.

Człowiek-geniusz kontra ludzkie ograniczenia. Znakomity uczony, Faust, posiadł całą dostępną wiedzę. Przekonany jest o jej nieprzydatności, sięga więc po czarną magię. Wysłannik piekieł, Mefistofeles, podpisuje z nim cyrograf. Mędrzec w zamian za zrozumienie sensu życia ma oddać mu duszę. Odmłodzony Faust wędruje przez świat ziemski i piekielny, odbywa też podróż do krainy mitologicznych stworów oraz duchów. Goethe czyni ze swojego bohatera człowieka nauki, kochanka, wreszcie artystę oraz władcę. Faust jest reprezentantem ludzkości; osobą dążącą do samorealizacji, pragnącą rozwikłać zagadkę istnienia.

Personalia
Dwuczęściowe słuchowisko powstało w 1999 roku wg nowego przekładu Adama Pomorskiego. O tłumaczeniu mówi się, że brzmi tak, jak Goethe wymyślił Fausta – groteskowo, bez zbędnych słów. Pomorski, przybliżając literacko-teatralne dzieje postaci Fausta, przypominał, że przed Goethem postać ta była popularnym bohaterem teatru kukiełkowego, należała do ludowej tradycji. Pomysł na przekład polegał m.in. na przybliżeniu utworu do poetyki szopki. Tę koncepcję słychać w słuchowisku Waldemara Modestowicza. Ujęte jest w ramy teatralnego widowiska, rozgrywa się na wielu akustycznych planach. Udział w nim biorą wybitni aktorzy (słuchowisko reklamowano – „gwiazdorski Faust”). W obsadzie są m.in. Zofia Rysiówna, Franciszek Pieczka, Krzysztof Chamiec. W roli Małgorzaty występuje Dominika Ostałowska, Mefistofelesem jest Adam Ferency. Główną rolę gra Krzysztof Wakuliński, posiadający – zdaniem kolegów po fachu – „boski głos”. Aktor za kreacje w teatrze radiowym został uhonorowany Wielkim Splendorem, przyznawanym przez Zespół Artystyczny Polskiego Radia.

ilustracja: Richard Roland Holst, Wikimedia Commons, PD

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. PAP/Tytus Żmijewski

Waldemar Modestowicz

(ur. 1954) – reżyser teatralny i radiowy, studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Okazjonalnie wystawia w teatrze, od połowy lat 80. jest związany z Polskim Radiem.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
    spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
  • słuchowisko Audio 50:38 Perła | John Steinbeck Radiowy przebój pierwszej połowy lat 60. Przypowieść o istocie zła kusiła nazwiskami: autora, Johna Steinbecka, oraz reżysera, Adama Hanuszkiewicza.
    słuchowisko Audio 50:38 Perła | John Steinbeck Radiowy przebój pierwszej połowy lat 60. Przypowieść o istocie zła kusiła nazwiskami: autora, Johna Steinbecka, oraz reżysera, Adama Hanuszkiewicza.
  • spektakl Wideo 1:55:41 H. | Jan Klata Z Hamleta w postsolidarnościowym czasie i miejscu została tylko pierwsza litera imienia. Jan Klata posłużył się arcydziełem Williama Shakespeare’a, żeby w „H.” wykrzyczeć wściekłość pokolenia tych, „którzy się nie załapali”. Larum odbijało się echem w upadającej Stoczni Gdańskiej, gdzie grany był spektakl.
    spektakl Wideo 1:55:41 H. | Jan Klata Z Hamleta w postsolidarnościowym czasie i miejscu została tylko pierwsza litera imienia. Jan Klata posłużył się arcydziełem Williama Shakespeare’a, żeby w „H.” wykrzyczeć wściekłość pokolenia tych, „którzy się nie załapali”. Larum odbijało się echem w upadającej Stoczni Gdańskiej, gdzie grany był spektakl.
  • spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
    spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
  • słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.
    słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.

podziel się wrażeniami