słuchowisko

Dziesięć pięter | Cezary Harasimowicz

Audio, 1:00:03, reż. Janusz Kukuła, 2001 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Tragiczne zdarzenie z życia wzięte jako pretekst do stworzenia zbiorowego wizerunku dzisiejszych Polaków – „Dziesięć pięter” Cezarego Harasimowicza w reżyserii Janusza Kukuły
„Historia jest prawdziwa, postaci zmyślone. Dziesięciopiętrowy blok, dziesięciopiętrowy zmierzch. I taki widok z bloku. Kolorowy supermarket, betonowy kościół, betonowe podwórko, betonowa szkoła, graffiti”. Big i Mały robią „ekspirjens” – kradną w sklepie batona. Chłopców łapie ochroniarz. Starszego zatrzymuje, a Małego wysyła po Dziadka. Mężczyzna opiekuje się trzynastolatkiem, bo jego rodzice wyjechali za chlebem do Kanady. Mały wjeżdża na dziesiąte piętro wysokościowca. Staje na parapecie. 

Personalia
Tekst Cezarego Harasimowicza, wydrukowany w miesięczniku „Dialog” (nr 3/2000), w tym samym roku został zrealizowany w Teatrze Telewizji przez Witolda Adamka. Reżyserem radiowej wersji Dziesięciu pięter jest Janusz Kukuła. Słuchowisko to osiedlowa ballada w rytmie rap (narrator, Krzysztof Gosztyła, wypowiada kwestie, poddając się bitom muzycznego podkładu w tle). Wyłania się z niej przygnębiający portret zbiorowy Polaków, których znieczuliły ciężkie realia codziennego życia. Harasimowicz, pisarz i scenarzysta, nazywa siebie „opowiadaczem historii”. Ma na koncie takie scenariusze jak m.in.: Seszele, Stan strachu, Trzysta mil do nieba, Bandyta, Przeprowadzki, Ekstradycja 3. Mówi, że niektóre teksty pisze „pod wpływem traumatycznej potrzeby”. Dziesięć pięter powstało na kanwie wypadku szeroko komentowanego w mediach. „To mnie tak poruszyło, że musiałem coś z tym zrobić” – wyznał autor.


ilustracja: Cuddly Little Owl, Flickr, CC BY NC

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. W. Kusiński/Polskie Radio

Janusz Kukuła

(ur. 1953) – reżyser radiowy, poeta, scenarzysta. Od lat 70. związany z Teatrem Polskiego Radia, dyrektor Teatru Polskiego Radia w latach 1992–2006 i od 2009 roku. Zrealizował m.in.: Ferdydurke wg Witolda Gombrowicza (1989), Złodzieja wg Wiesława Myśliwskiego (1999), Ostatnią taśmę Krappa Samuela Becketta (2000), Dziesięć pięter Cezarego Harasimowicza (2001), Królową i Szekspira według dramatu Esther Vilar (2014).

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
    spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
  • słuchowisko Audio 50:38 Perła | John Steinbeck Radiowy przebój pierwszej połowy lat 60. Przypowieść o istocie zła kusiła nazwiskami: autora, Johna Steinbecka, oraz reżysera, Adama Hanuszkiewicza.
    słuchowisko Audio 50:38 Perła | John Steinbeck Radiowy przebój pierwszej połowy lat 60. Przypowieść o istocie zła kusiła nazwiskami: autora, Johna Steinbecka, oraz reżysera, Adama Hanuszkiewicza.
  • spektakl Wideo 1:55:41 H. | Jan Klata Z Hamleta w postsolidarnościowym czasie i miejscu została tylko pierwsza litera imienia. Jan Klata posłużył się arcydziełem Williama Shakespeare’a, żeby w „H.” wykrzyczeć wściekłość pokolenia tych, „którzy się nie załapali”. Larum odbijało się echem w upadającej Stoczni Gdańskiej, gdzie grany był spektakl.
    spektakl Wideo 1:55:41 H. | Jan Klata Z Hamleta w postsolidarnościowym czasie i miejscu została tylko pierwsza litera imienia. Jan Klata posłużył się arcydziełem Williama Shakespeare’a, żeby w „H.” wykrzyczeć wściekłość pokolenia tych, „którzy się nie załapali”. Larum odbijało się echem w upadającej Stoczni Gdańskiej, gdzie grany był spektakl.
  • spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
    spektakl Wideo 2:02:00 Miłość na Krymie | Jerzy Jarocki Uniwersum stworzone przez autora ściera się z wizją reżysera, ale telewizyjna odsłona Miłości na Krymie Sławomira Mrożka w inscenizacji Jerzego Jarockiego to także przedstawienie in memoriam obu twórców.
  • słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.
    słuchowisko Audio 1:04:51 Król Edyp | Sofokles W ujęciu Tadeusza Byrskiego dramat Sofoklesa ma tragiczną moc, nie będąc przy tym przedstawieniem koturnowym.

podziel się wrażeniami