słuchowisko

Dziesięć pięter | Cezary Harasimowicz

Audio, 1:00:03, reż. Janusz Kukuła, 2001 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Tragiczne zdarzenie z życia wzięte jako pretekst do stworzenia zbiorowego wizerunku dzisiejszych Polaków – „Dziesięć pięter” Cezarego Harasimowicza w reżyserii Janusza Kukuły
„Historia jest prawdziwa, postaci zmyślone. Dziesięciopiętrowy blok, dziesięciopiętrowy zmierzch. I taki widok z bloku. Kolorowy supermarket, betonowy kościół, betonowe podwórko, betonowa szkoła, graffiti”. Big i Mały robią „ekspirjens” – kradną w sklepie batona. Chłopców łapie ochroniarz. Starszego zatrzymuje, a Małego wysyła po Dziadka. Mężczyzna opiekuje się trzynastolatkiem, bo jego rodzice wyjechali za chlebem do Kanady. Mały wjeżdża na dziesiąte piętro wysokościowca. Staje na parapecie. 

Personalia
Tekst Cezarego Harasimowicza, wydrukowany w miesięczniku „Dialog” (nr 3/2000), w tym samym roku został zrealizowany w Teatrze Telewizji przez Witolda Adamka. Reżyserem radiowej wersji Dziesięciu pięter jest Janusz Kukuła. Słuchowisko to osiedlowa ballada w rytmie rap (narrator, Krzysztof Gosztyła, wypowiada kwestie, poddając się bitom muzycznego podkładu w tle). Wyłania się z niej przygnębiający portret zbiorowy Polaków, których znieczuliły ciężkie realia codziennego życia. Harasimowicz, pisarz i scenarzysta, nazywa siebie „opowiadaczem historii”. Ma na koncie takie scenariusze jak m.in.: Seszele, Stan strachu, Trzysta mil do nieba, Bandyta, Przeprowadzki, Ekstradycja 3. Mówi, że niektóre teksty pisze „pod wpływem traumatycznej potrzeby”. Dziesięć pięter powstało na kanwie wypadku szeroko komentowanego w mediach. „To mnie tak poruszyło, że musiałem coś z tym zrobić” – wyznał autor.


ilustracja: Cuddly Little Owl, Flickr, CC BY NC

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. W. Kusiński/Polskie Radio

Janusz Kukuła

(ur. 1953) – reżyser radiowy, poeta, scenarzysta. Od lat 70. związany z Teatrem Polskiego Radia, dyrektor Teatru Polskiego Radia w latach 1992–2006 i od 2009 roku. Zrealizował m.in.: Ferdydurke wg Witolda Gombrowicza (1989), Złodzieja wg Wiesława Myśliwskiego (1999), Ostatnią taśmę Krappa Samuela Becketta (2000), Dziesięć pięter Cezarego Harasimowicza (2001), Królową i Szekspira według dramatu Esther Vilar (2014).

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:39:56 Wiśniowy sad | Izabella Cywińska Izabella Cywińska powróciła do poznańskiego Teatru Nowego. Dawna dyrektor sceny, z którą święciła sukcesy w latach 70. i 80., przywitała się z publicznością Wiśniowym sadem Antona Czechowa. „A teraz jestem jak Raniewska, która wraca do swojego rodzinnego gniazda. Mój pobyt w Poznaniu był jednym wielkim wzruszeniem” – mówiła reżyserka przed premierą.
    spektakl Wideo 1:39:56 Wiśniowy sad | Izabella Cywińska Izabella Cywińska powróciła do poznańskiego Teatru Nowego. Dawna dyrektor sceny, z którą święciła sukcesy w latach 70. i 80., przywitała się z publicznością Wiśniowym sadem Antona Czechowa. „A teraz jestem jak Raniewska, która wraca do swojego rodzinnego gniazda. Mój pobyt w Poznaniu był jednym wielkim wzruszeniem” – mówiła reżyserka przed premierą.
  • spektakl Wideo 1:31:41 Król Roger | Mariusz Treliński „Postanowiłem dokonać ryzykownego zabiegu, opowiedzieć Króla Rogera tak bardzo realistycznie jak to możliwe” – mówił Mariusz Treliński o dziele Karola Szymanowskiego, które wystawił w 2007 roku w Operze Wrocławskiej.
    spektakl Wideo 1:31:41 Król Roger | Mariusz Treliński „Postanowiłem dokonać ryzykownego zabiegu, opowiedzieć Króla Rogera tak bardzo realistycznie jak to możliwe” – mówił Mariusz Treliński o dziele Karola Szymanowskiego, które wystawił w 2007 roku w Operze Wrocławskiej.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
    spektakl Wideo 1:17:00 Przygoda pana Trapsa | Konrad Swinarski Swoją inscenizacją sztuki Friedricha Dürrenmatta Konrad Swinarski zdradza przepis na telewizyjny przebój. Współczesny moralitet realizuje w stylu teatru sensacji.
  • dokument Wideo 22:04 Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.
    dokument Wideo 22:04 Rozmowy warsztatowe | Barbara Sieroslawski Rozmowy warsztatowe, dokument Barbary Sieroslawski, toczą się wokół twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Ich uczestnikami są teatralni rzemieślnicy – osoby, które po skończonym widowisku nie wychodzą do ukłonów.
  • słuchowisko Audio 45:43 Ferdydurke | Witold Gombrowicz | 1/3 Adaptacja, która nie idzie na skróty. Janusz Kukuła rozpisuje „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza na trzyczęściowe słuchowisko. Wprowadzając elementy muzyczne, bawi się formą.
    słuchowisko Audio 45:43 Ferdydurke | Witold Gombrowicz | 1/3 Adaptacja, która nie idzie na skróty. Janusz Kukuła rozpisuje „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza na trzyczęściowe słuchowisko. Wprowadzając elementy muzyczne, bawi się formą.

podziel się wrażeniami