słuchowisko

Andy | Krzysztof Czeczot

Audio, 45:04, reż. Krzysztof Czeczot, 2012 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Radiofoniczne wydarzenie – dzieło Teatru Polskiego Radia wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Czeczota to perfekcyjnie zrealizowane słuchowisko o dźwiękowcu, który zatraca się w świecie fonii.

Andrzej jest realizatorem dźwięku. Montuje dźwięk do serialowego tasiemca (Samotni razem). Wciąż ze słuchawkami na uszach ustawia parametry, miksuje, nagłaśnia. Pracuje w domu przy komputerze. Co jakiś czas usiłuje umówić się z Magdą, telenowelową aktorką (Blanka z Samotnych razem i Marysia z Odwagi i poświęcenia). Jest znużony robotą. Denerwuje się z powodu matki, która odrywa go od zajęć. Za każdym razem to samo: walenie w drzwi, śniadanie, obiad, kolacja. Można oszaleć. I Andrzej, faktycznie, popada w obłęd. Raz za razem napływa do niego głos z przeszłości. Andy – bo tak Andrzej chce, żeby go nazywano – zaczyna rozmawiać z wyimaginowaną postacią. Reżyser oraz autor słuchowiska, Krzysztof Czeczot, mówił w radiowej Jedynce: „W warstwie fabularnej jest to historia o realizatorze dźwięku, który życie spędza w dźwięku. To bardzo specyficzny zawód, bo wychodząc z pracy, bohater nadal funkcjonuje w dźwięku, bo ciągle coś ogląda i czegoś słucha. To także opowieść o szaleństwie. O tym, co mogłoby odbywać się w głowie realizatora, gdyby pozostał sam na sam z tymi dźwiękami. W kolejnej warstwie jest to też trochę dowcip z tego, jak funkcjonujemy w obrębie sztuki filmowej i serialowej. Wreszcie jest to opowieść o ogromnej samotności”.

Personalia
Krzysztof Czeczot należy do najciekawszych twórców radiowych młodego pokolenia. Jest eksperymentatorem (próbował nagrać słuchowisko bez słów). Za Andy’ego otrzymał w 2013 roku Prix Europa festiwalu produkcji radiowych i telewizyjnych w Berlinie. Słuchowisko zrealizowane zostało w systemie Dolby Pro Logic II. „Słuchacz siedzi w środku pomiędzy pięcioma głośnikami i jest otoczony dźwiękiem – tłumaczył w I Programie Polskiego Radia realizator, Andrzej Brzoska. – Zdecydowaliśmy się na taki sposób realizacji, ponieważ scenariusz Krzysztofa jest jednym z nielicznych, przy których dane mi było pracować, napisanych na rozbudowaną przestrzeń i wykorzystanie całego obszaru wokół słuchacza”. Jednym z głównych elementów słuchowiska są archiwalia z udziałem Romana Wilhelmiego. To właśnie z nim dialoguje tytułowy Andy (Adam Woronowicz). Wilhelmiego słyszymy, jak interpretuje fragmenty Moskwy-Pietuszek Wieniedikta Jerofiejewa. Nagranie pochodzi z 1991 roku.

ilustracja: Tess Watson, Flickr, CC BY

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Ola Grochowska, Wikimedia Commons, CC BY SA

Krzysztof Czeczot

(ur. 1979) – aktor, reżyser, absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2002). W latach 2004–2009 związany z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, grał też w warszawskich teatrach Rozmaitości i Palladium.

zobacz także

  • spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
    spektakl Wideo 1:20:13 Szczęśliwe dni | Antoni Libera Telewizyjna wersja Beckettowskich „Szczęśliwych dni” w reżyserii Antoniego Libery rejestruje jeden z etapów istnienia spektaklu. Jego historia zaczęła się w 1995 roku i trwa do tej pory, wciąż napędzana aktorskim kunsztem Mai Komorowskiej.
  • spektakl Wideo 1:17:23 Przygoda | Jan Englert Jan Englert świętuje półwiecze aktorstwa. Z tej okazji w Teatrze Telewizji reżyseruje oraz gra główną rolę w Przygodzie Sándora Máraiego. O tekście węgierskiego prozaika mówi, że to zawodowa gratka, a o jubileuszu, że to wejście jedną nogą do trumny.
    spektakl Wideo 1:17:23 Przygoda | Jan Englert Jan Englert świętuje półwiecze aktorstwa. Z tej okazji w Teatrze Telewizji reżyseruje oraz gra główną rolę w Przygodzie Sándora Máraiego. O tekście węgierskiego prozaika mówi, że to zawodowa gratka, a o jubileuszu, że to wejście jedną nogą do trumny.
  • spektakl Wideo 3:00 Ożenek | Ewa Bonacka | fragment Oparty na mistrzowskich kreacjach aktorskich Ożenek Mikołaja Gogola w reżyserii Ewy Bonackiej wciąż bawi, a Gogolowskie „gęby krzywe” wyglądają nadal dziwacznie i prawdziwie.
    spektakl Wideo 3:00 Ożenek | Ewa Bonacka | fragment Oparty na mistrzowskich kreacjach aktorskich Ożenek Mikołaja Gogola w reżyserii Ewy Bonackiej wciąż bawi, a Gogolowskie „gęby krzywe” wyglądają nadal dziwacznie i prawdziwie.
  • spektakl Wideo 1:02 Kłopoty to moja specjalność | Marek Piwowski | fragment Trzymający się reguł gatunku kryminał, a jednocześnie zabawa w tworzenie amerykańskiego klimatu w Polsce lat 70. Słowem: Kłopoty to moja specjalność Raymonda Chandlera w wydaniu Marka Piwowskiego.
    spektakl Wideo 1:02 Kłopoty to moja specjalność | Marek Piwowski | fragment Trzymający się reguł gatunku kryminał, a jednocześnie zabawa w tworzenie amerykańskiego klimatu w Polsce lat 70. Słowem: Kłopoty to moja specjalność Raymonda Chandlera w wydaniu Marka Piwowskiego.
  • spektakl Wideo 1:17:00 Wizyta starszej pani | Jerzy Gruza Barbara Krafftówna nakłada maskę, aby pokazać prawdę skrzywdzonej kobiety. „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta przygotowana przez Jerzego Gruzę.
    spektakl Wideo 1:17:00 Wizyta starszej pani | Jerzy Gruza Barbara Krafftówna nakłada maskę, aby pokazać prawdę skrzywdzonej kobiety. „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta przygotowana przez Jerzego Gruzę.

podziel się wrażeniami