słuchowisko

Andy | Krzysztof Czeczot

Audio, 45:04, reż. Krzysztof Czeczot, 2012 producent: Polskie Radio

szczegóły materiału

twórcy i obsada

Opis

Radiofoniczne wydarzenie – dzieło Teatru Polskiego Radia wg scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Czeczota to perfekcyjnie zrealizowane słuchowisko o dźwiękowcu, który zatraca się w świecie fonii.

Andrzej jest realizatorem dźwięku. Montuje dźwięk do serialowego tasiemca (Samotni razem). Wciąż ze słuchawkami na uszach ustawia parametry, miksuje, nagłaśnia. Pracuje w domu przy komputerze. Co jakiś czas usiłuje umówić się z Magdą, telenowelową aktorką (Blanka z Samotnych razem i Marysia z Odwagi i poświęcenia). Jest znużony robotą. Denerwuje się z powodu matki, która odrywa go od zajęć. Za każdym razem to samo: walenie w drzwi, śniadanie, obiad, kolacja. Można oszaleć. I Andrzej, faktycznie, popada w obłęd. Raz za razem napływa do niego głos z przeszłości. Andy – bo tak Andrzej chce, żeby go nazywano – zaczyna rozmawiać z wyimaginowaną postacią. Reżyser oraz autor słuchowiska, Krzysztof Czeczot, mówił w radiowej Jedynce: „W warstwie fabularnej jest to historia o realizatorze dźwięku, który życie spędza w dźwięku. To bardzo specyficzny zawód, bo wychodząc z pracy, bohater nadal funkcjonuje w dźwięku, bo ciągle coś ogląda i czegoś słucha. To także opowieść o szaleństwie. O tym, co mogłoby odbywać się w głowie realizatora, gdyby pozostał sam na sam z tymi dźwiękami. W kolejnej warstwie jest to też trochę dowcip z tego, jak funkcjonujemy w obrębie sztuki filmowej i serialowej. Wreszcie jest to opowieść o ogromnej samotności”.

Personalia
Krzysztof Czeczot należy do najciekawszych twórców radiowych młodego pokolenia. Jest eksperymentatorem (próbował nagrać słuchowisko bez słów). Za Andy’ego otrzymał w 2013 roku Prix Europa festiwalu produkcji radiowych i telewizyjnych w Berlinie. Słuchowisko zrealizowane zostało w systemie Dolby Pro Logic II. „Słuchacz siedzi w środku pomiędzy pięcioma głośnikami i jest otoczony dźwiękiem – tłumaczył w I Programie Polskiego Radia realizator, Andrzej Brzoska. – Zdecydowaliśmy się na taki sposób realizacji, ponieważ scenariusz Krzysztofa jest jednym z nielicznych, przy których dane mi było pracować, napisanych na rozbudowaną przestrzeń i wykorzystanie całego obszaru wokół słuchacza”. Jednym z głównych elementów słuchowiska są archiwalia z udziałem Romana Wilhelmiego. To właśnie z nim dialoguje tytułowy Andy (Adam Woronowicz). Wilhelmiego słyszymy, jak interpretuje fragmenty Moskwy-Pietuszek Wieniedikta Jerofiejewa. Nagranie pochodzi z 1991 roku.

ilustracja: Tess Watson, Flickr, CC BY

O reżyserze

Zdjęcie reżysera
fot. Ola Grochowska, Wikimedia Commons, CC BY SA

Krzysztof Czeczot

(ur. 1979) – aktor, reżyser, absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2002). W latach 2004–2009 związany z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, grał też w warszawskich teatrach Rozmaitości i Palladium.

zobacz także

  • spektakl Wideo 2:30 Mieszczanin szlachcicem | Jerzy Gruza | fragment Ostatnia rola teatralna Bogumiła Kobieli – jako Pan Jourdain w Mieszczaninie szlachcicem Moliera wciąż budzi szczery śmiech, mimo że od premiery przedstawienia Jerzego Gruzy minęło już ponad czterdzieści sześć lat.
    spektakl Wideo 2:30 Mieszczanin szlachcicem | Jerzy Gruza | fragment Ostatnia rola teatralna Bogumiła Kobieli – jako Pan Jourdain w Mieszczaninie szlachcicem Moliera wciąż budzi szczery śmiech, mimo że od premiery przedstawienia Jerzego Gruzy minęło już ponad czterdzieści sześć lat.
  • spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
    spektakl Wideo 1:42 Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna | Olga Lipińska | fragment Jacek Sieradzki nazwał Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna Ivo Brešana w reżyserii Olgi Lipińskiej telewizyjnym teatrem dla myślących. Realizacja, z pamiętnymi rolami Adama Ferencego i Janusza Gajosa, stanowi jedną z bardziej gorzkich refleksji na temat mechanizmów manipulacji.
  • spektakl Wideo 1:51 Do piachu... | Kazimierz Kutz | fragment Niewiele polskich sztuk współczesnych wywołało taką dyskusję jak Do piachu… Tadeusza Różewicza i jej telewizyjna realizacja w reżyserii Kazimierza Kutza. „Trzeba wtykać palec w bolące miejsca” – mówił reżyser.
    spektakl Wideo 1:51 Do piachu... | Kazimierz Kutz | fragment Niewiele polskich sztuk współczesnych wywołało taką dyskusję jak Do piachu… Tadeusza Różewicza i jej telewizyjna realizacja w reżyserii Kazimierza Kutza. „Trzeba wtykać palec w bolące miejsca” – mówił reżyser.
  • spektakl Wideo 2:18 Scenariusz dla trzech aktorów | Mikołaj Grabowski | fragment Nam wszystko wolno! Wyreżyserowany przez Mikołaja Grabowskiego Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera jest manifestem scenicznej nieprzewidywalności.
    spektakl Wideo 2:18 Scenariusz dla trzech aktorów | Mikołaj Grabowski | fragment Nam wszystko wolno! Wyreżyserowany przez Mikołaja Grabowskiego Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera jest manifestem scenicznej nieprzewidywalności.
  • słuchowisko Audio 57:25 Ferdydurke | Witold Gombrowicz | 3/3 Adaptacja, która nie idzie na skróty. Janusz Kukuła rozpisuje „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza na trzyczęściowe słuchowisko. Wprowadzając elementy muzyczne, bawi się formą.
    słuchowisko Audio 57:25 Ferdydurke | Witold Gombrowicz | 3/3 Adaptacja, która nie idzie na skróty. Janusz Kukuła rozpisuje „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza na trzyczęściowe słuchowisko. Wprowadzając elementy muzyczne, bawi się formą.

podziel się wrażeniami