Zbrodnia i kara | Piotr Dumała
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Poetycka adaptacja najsłynniejszej powieści Fiodora Dostojewskiego wykonana oryginalną metodą Piotra Dumały
Opis materiału
Hipnotyzująca wizualnie animacja Piotra Dumały powstawała niezwykle czasochłonną, autorską metodą. Potrzeba było ponad trzech lat (!), aby stworzyć niecałe 29 minut filmu. Artysta igłą i skalpelem rysuje na pomalowanej ciemną barwą płycie gipsowej, uzyskując tym samym efekt przypominający nieco malarstwo olejne. To estetyka doskonale oddająca nastrój powieści Fiodora Dostojewskiego – mroczna, oniryczna, oszczędna w środkach. Do oddania emocji nie potrzeba żadnych słów, cała ekspresja mieści się w oczach postaci, wyrazistych gestach i nastrojowych scenografiach, którym towarzyszy poruszająca muzyka Janusza Hajduna. To historia pełna symboli, zarówno zaczerpniętych wprost z oryginału, jak i zupełnie świeżych, dodanych dzięki wizji reżysera, który przedstawia nam nowe oblicze Raskolnikowa.
Piotr Dumała (ur. 1956) zasłynął animowanymi adaptacjami prozy Fiodora Dostojewskiego i Franza Kafki. Łagodna, Franz Kafka czy Zbrodnia i kara to utrzymane w mrocznej atmosferze krótkie metraże, w których jawa płynnie przechodzi w nieprzerwany strumień sennych wizji. Twórczość Dumały swą oniryczną aurę zawdzięcza autorskiej, niezwykle czasochłonnej, technice animacji. Artysta każdy kadr wyskrobuje skalpelem na pomalowanej czarną farbą gipsowej płycie, dzięki czemu uzyskuje efekt płynności ujęć i oryginalną fakturę filmu, która przywodzi na myśl malarstwo olejne. Piotr Dumała jest też scenarzystą, pisarzem i scenografem. Otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wykłada w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi.
Piotr Dumała (ur. 1956) zasłynął animowanymi adaptacjami prozy Fiodora Dostojewskiego i Franza Kafki. Łagodna, Franz Kafka czy Zbrodnia i kara to utrzymane w mrocznej atmosferze krótkie metraże, w których jawa płynnie przechodzi w nieprzerwany strumień sennych wizji. Twórczość Dumały swą oniryczną aurę zawdzięcza autorskiej, niezwykle czasochłonnej, technice animacji. Artysta każdy kadr wyskrobuje skalpelem na pomalowanej czarną farbą gipsowej płycie, dzięki czemu uzyskuje efekt płynności ujęć i oryginalną fakturę filmu, która przywodzi na myśl malarstwo olejne. Piotr Dumała jest też scenarzystą, pisarzem i scenografem. Otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wykłada w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus