Tomasz Rygalik | Zakąski
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
„Wszystko jest tak naprawdę zaprojektowane. Za wszystkim stoi jakiś człowiek, jakieś rzemiosło, jakiś przemysł, jakiś projektant!”
- 00:00:01
- 00:00:09 DYNAMICZNA MELODIA
- 00:00:20 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Witaj Tomek.
- 00:00:21 Spotykamy się na zapleczu w sławnej restauracji "U Kucharzy".
- 00:00:25 Mam nadzieję, że za chwilę dostaniemy flagowego śledzika i
- 00:00:28 zakąszając będziemy rozmawiać nieco o designie.
- 00:00:33 Jesteś człowiekiem designu, masz duże sukcesy na tym polu,
- 00:00:37 więc wydajesz się osobą bardzo dobrą, żeby o tym porozmawiać.
- 00:00:42 Czy jest jakaś przestrzeń, która Tobie odpowiada najbardziej, jako designerowi?
- 00:00:46 Czy wolisz mieć sytuację strasznie dookreśloną, jak np. kuchnia "U Kucharzy",
- 00:00:52 czy wolisz mieć kuchnię pustą i czystą,
- 00:00:55 żeby tam móc zrobić wszystko, co chcesz.
- 00:00:58 [TOMASZ RYGALIK]: Akurat bardzo dobrze się czuję w kuchni.
- 00:00:59 Lubię kuchnię. Nie dlatego, że jest dookreślona,
- 00:01:03 tylko dlatego, że jest tam dużo różnych ciekawych narzędzi, przedmiotów,
- 00:01:08 które mają właśnie bardzo dookreśloną funkcję i pomagają w eksperymentach.
- 00:01:17 Kuchnię przyrównałbym do takiego warsztatu projektowego, gdzie jest dużo eksperymentu, itd.
- 00:01:26 Natomiast w kontraście do tego, lubię też przestrzenie, w których można tak naprawdę wypocząć.
- 00:01:32 Nie ma tego wizualnego hałasu.
- 00:01:34 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: A jak dostajesz nóż, to czy pierwszą rzeczą jest to,
- 00:01:38 że myślisz na ten temat, jak ty byś go zrobił?
- 00:01:42 Czy przyjmujesz go obojętnie,
- 00:01:43 jest to dla Ciebie przedmiot dany?
- 00:01:46 Czy to jest przedmiot od razu do dyskusji, do namysłu?
- 00:01:50 [TOMASZ RYGALIK]: Muszę powiedzieć, że nic nie jest obojętne dla mnie,
- 00:01:53 jeśli chodzi o otoczenie fizyczne.
- 00:01:56 Otoczenie, tzw. kultura materialna, która nas otacza, jest przedmiotem ciągłych analiz u mnie.
- 00:02:05 Wszystko jest tak naprawdę zaprojektowane.
- 00:02:09 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Nawet jeśli nie jest zaprojektowane.
- 00:02:11 [TOMASZ RYGALIK]: Wszystko jest, de facto, oprócz pewnych wyjątków ze świata natury.
- 00:02:16 Muszę powiedzieć, że też tylko wyjątków, bo człowiek ma coraz większy wpływ na to,
- 00:02:20 jak natura wygląda.
- 00:02:21 Pomijając rasy psów, które są zaprojektowane, czy gatunki roślin,
- 00:02:26 to mamy ogromny wpływ na klimat.
- 00:02:28 Najbardziej powszechne rzeczy są zaprojektowane.
- 00:02:34 Za wszystkim stoi jakiś człowiek, jakieś rzemiosło, jakiś przemysł, jakiś projektant.
- 00:02:40 Dlatego patrząc na nie, analizując je, można ustosunkować się do tego,
- 00:02:47 czy jest to zrobione lepiej lub gorzej.
- 00:02:50 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Ale czy Ty miałbyś ochotę wszystko przeprojektować, cały świat, czy tylko trochę?
- 00:02:54 [TOMASZ RYGALIK]: Nie chciałbym ingerować w wiele aspektów.
- 00:02:59 Uważam, że nie jest to moją rolą jako projektanta.
- 00:03:02 Natomiast na pewno uważam, że warto jest ulepszać życie wokół nas.
- 00:03:08 Nie ma z drugiej strony takich tematów, których bym się nie podjął,
- 00:03:12 gdybym czuł, że moja ingerencja, moja rola jest w tym ważna.
- 00:03:17 Dlatego nawet najbardziej ordynarne, zwykłe, niewidoczne przedmioty
- 00:03:25 są dla mnie interesujące.
- 00:03:26 Równie interesujące jak spektakularne, designerskie rzeczy z okładek pism.
- 00:03:34 Po prostu nie rozróżniam między tymi dwoma światami,
- 00:03:37 bo chciałbym adresować kulturę materialną jako ogół i wszystko w niej jest ciekawe.
- 00:03:45 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Może zamówimy naszego śledzia w międzyczasie.
- 00:03:49 Panowie, możemy poprosić śledzia?
- 00:03:51 DYNAMICZNA MUZYKA
- 00:03:56 Ja z kolei mam takie wrażenie,
- 00:03:59 że dzisiaj design jest najbardziej progresywnym nurtem sztuki.
- 00:04:06 Właściwie nie wiadomo jakiej sztuki, po prostu sztuki.
- 00:04:09 Już nie mówię, że użytkowej, po prostu każdej.
- 00:04:13 Jak myślisz, czy ta rola designu będzie rosła?
- 00:04:16 [TOMASZ RYGALIK]: Na pewno tak.
- 00:04:17 W rozwiniętym świecie ludzie sobie zdali sprawę
- 00:04:21 właśnie z tego, co przed chwilą mówiłem.
- 00:04:24 Ponieważ wszystko jest wokół nas zaprojektowane,
- 00:04:28 a nasze życie jest takie ważne w tym wszystkim,
- 00:04:30 to te przedmioty użytkowe stały się coraz bardziej istotne.
- 00:04:39 Natomiast myślę, że głównym problemem, który troszeczkę stoi na przeszkodzie
- 00:04:45 takiego zdrowego rozwoju, tego fenomenu, jakim na świecie jest design...
- 00:04:50 To, że design jest postrzegany, niestety jedynie
- 00:04:55 jako sztuka udziwniania rzeczy, podrażania ich.
- 00:05:02 Uważam, że trzeba to pojęcie bardzo odczarować,
- 00:05:05 żeby miało naprawdę prawdziwy, duży wpływ i rozwój w najbliższych latach.
- 00:05:11 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Ale wiesz, to jest bardzo proste,
- 00:05:13 tzn. ty wymyślasz to dzieło pierwsze, rewolucyjne,
- 00:05:17 nowe spojrzenie na nóż, widelec, czy kanapę,
- 00:05:20 ale zaraz potem, momentalnie ta rzecz jakby się umasawia
- 00:05:27 i już nie masz tego, co mówisz. Tego, że to jest dziwny, brzydki przedmiot,
- 00:05:32 nie wiadomo dla kogo, bardzo drogi i nieprzystępny,
- 00:05:35 Tylko za chwilę on w wersji troszkę bardziej oswojonej staje już na półce u Kowalskiego,
- 00:05:41 Kowalski zaczyna nim się posługiwać.
- 00:05:48 Takie zjawisko jak ecodesign, co to jest?
- 00:05:53 [TOMASZ RYGALIK]: Ecodesign pokazuje jedną ważną prawidłowość,
- 00:06:00 że żyjąc w tych czasach, właśnie w czasach nadprodukcji, nadkonsumpcji,
- 00:06:06 projektant czuje pewnego rodzaju, albo powinien czuć pewnego rodzaju moralny dylemat
- 00:06:20 związany ze swoją pracą.
- 00:06:22 Zaczynamy się zastanawiać, jako projektanci, czy nie jest możliwe robienie rzeczy
- 00:06:30 w sposób, który nie ma tak drastycznych implikacji negatywnych na środowisko,
- 00:06:37 jak po prostu masowe użytkowanie energii, materiałów,
- 00:06:43 na kolejne, nie do końca absolutnie potrzebne nam rzeczy.
- 00:06:48 Stąd ten trend.
- 00:06:51 Ja uważam, że ten trend też jest nielogiczny do końca.
- 00:06:55 Uważam, że chociażby do wtórnego przetwarzania czegokolwiek
- 00:07:03 też potrzebna jest energia.
- 00:07:04 Ja mam troszeczkę inną filozofię, inne myślenie o tym.
- 00:07:08 Ja uważam, że lepiej jest robić rzeczy naprawdę dobre i solidne
- 00:07:13 i wtedy nie trzeba ich po prostu przetwarzać.
- 00:07:17 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Zostają na zawsze.
- 00:07:19 [TOMASZ RYGALIK]: Zostają na zawsze. Przekazujemy je z pokolenia na pokolenie.
- 00:07:21 Są takie rzeczy.
- 00:07:23 I moim zdaniem to są właśnie te dobre projekty.
- 00:07:26 I to pewnie nie wlicza się w tą kategorię ecodesign.
- 00:07:29 Natomiast uważam to za bardziej odpowiedzialną rolę.
- 00:07:33 [BOGUSŁAW DEPTUŁA]: Ty wolisz designera odpowiedzialnego,
- 00:07:37 świadomego świata, w którym żyjemy, a nie koniecznie fundamentalistę ekologicznego,
- 00:07:42 który będzie za wszelką cenę próbował...
- 00:07:46 [TOMASZ RYGALIK]: Wszystko wymaga głębszej refleksji niż tylko hasłowo związanej z trendami.
Opis materiału
Zakąski to cykl rozmów o sprawach istotnych, które toczą się przy jedzeniu. Znany z zamiłowania do sztuki kucharskiej Bogusław Deptuła zaprasza do stołu osobistości polskiego świata kultury i sztuki.
„Wszystko jest tak naprawdę zaprojektowane. […] Za wszystkim stoi jakiś człowiek, jakieś rzemiosło, jakiś przemysł, jakiś projektant!” O sztuce designu, kulturze materialnej oraz ekologicznych tendencjach we współczesnym wzornictwie przemysłowym, w rozmowie przy śledziku, opowiada znany polski projektant Tomasz Rygalik.
Tomasz Rygalik (ur. 1976) jest jednym z najbardziej utalentowanych polskich projektantów. Architekturę studiował na Politechnice w Łodzi, wzornictwo przemysłowe w Pratt Institute w Nowym Jorku, na podyplomowe studia wybrał zaś Londyn i tamtejszą Royal College of Art, gdzie obecnie pracuje. Jest pierwszym Polakiem, któremu udało się zdobyć angaż w tej prestiżowej uczelni. Za swoje prace zdobył wiele nagród, m.in. Rosenthal Design Award (2004), BSI Enviromental Design Award (2005), British Council Design Selection (2005) czy Złotego Medalu Międzynarodowych Targów Poznańskich 2007. Meble według jego projektów mają w swojej ofercie renomowane firmy meblarskie w Europie. W Łodzi prowadzi własne studio projektowe.
Tomasz Rygalik projektuje meble, sprzęty domowego użytku (m.in. kieliszki, sprzęt grający oraz mikroskopy), a w ramach zajęć w Royal College of Art zastanawia się nad przyszłością łazienek. „Myślę, że głównym problemem, który stoi na przeszkodzie zdrowego rozwoju, tego fenomenu, jakim na świecie jest design – tłumaczy Rygalik – jest to, że design jest postrzegany, jedynie jako sztuka udziwniania rzeczy, podrażania ich. Uważam, że trzeba to pojęcie bardzo odczarować”. W rozmowie z Bogusławem Deptułą opowiada o perspektywach sztuki projektowania, wewnętrznych sprzecznościach nurtu eco design, a także o tym, dlaczego świetnie się czuje w kuchni.
Bogusław Deptuła (ur. 1965) jest historykiem sztuki, krytykiem, redaktorem naczelnym Art&Business oraz współpracownikiem Dwutygodnika. Publikował m.in. w Elle, Tygodniku Powszechnym oraz Zeszytach literackich. Miłośnik sztuki kucharskiej, w swoich artykułach o literaturze i sztuce dużo uwagi poświęca wątkom kulinarnym.
„Wszystko jest tak naprawdę zaprojektowane. […] Za wszystkim stoi jakiś człowiek, jakieś rzemiosło, jakiś przemysł, jakiś projektant!” O sztuce designu, kulturze materialnej oraz ekologicznych tendencjach we współczesnym wzornictwie przemysłowym, w rozmowie przy śledziku, opowiada znany polski projektant Tomasz Rygalik.
Tomasz Rygalik (ur. 1976) jest jednym z najbardziej utalentowanych polskich projektantów. Architekturę studiował na Politechnice w Łodzi, wzornictwo przemysłowe w Pratt Institute w Nowym Jorku, na podyplomowe studia wybrał zaś Londyn i tamtejszą Royal College of Art, gdzie obecnie pracuje. Jest pierwszym Polakiem, któremu udało się zdobyć angaż w tej prestiżowej uczelni. Za swoje prace zdobył wiele nagród, m.in. Rosenthal Design Award (2004), BSI Enviromental Design Award (2005), British Council Design Selection (2005) czy Złotego Medalu Międzynarodowych Targów Poznańskich 2007. Meble według jego projektów mają w swojej ofercie renomowane firmy meblarskie w Europie. W Łodzi prowadzi własne studio projektowe.
Tomasz Rygalik projektuje meble, sprzęty domowego użytku (m.in. kieliszki, sprzęt grający oraz mikroskopy), a w ramach zajęć w Royal College of Art zastanawia się nad przyszłością łazienek. „Myślę, że głównym problemem, który stoi na przeszkodzie zdrowego rozwoju, tego fenomenu, jakim na świecie jest design – tłumaczy Rygalik – jest to, że design jest postrzegany, jedynie jako sztuka udziwniania rzeczy, podrażania ich. Uważam, że trzeba to pojęcie bardzo odczarować”. W rozmowie z Bogusławem Deptułą opowiada o perspektywach sztuki projektowania, wewnętrznych sprzecznościach nurtu eco design, a także o tym, dlaczego świetnie się czuje w kuchni.
Bogusław Deptuła (ur. 1965) jest historykiem sztuki, krytykiem, redaktorem naczelnym Art&Business oraz współpracownikiem Dwutygodnika. Publikował m.in. w Elle, Tygodniku Powszechnym oraz Zeszytach literackich. Miłośnik sztuki kucharskiej, w swoich artykułach o literaturze i sztuce dużo uwagi poświęca wątkom kulinarnym.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus