Macio Moretti | Zakąski
- 00:00:01
- 00:00:24 Cześć!
- 00:00:24 Cześć, cześć!
- 00:00:26 Siadaj.
- 00:00:28 Tutaj masz listę potraw, które możesz zamówić.
- 00:00:31 Wybierz sobie to, na co masz ochotę.
- 00:00:36 Nie jestem głodny.
- 00:00:37 Nie jesteś głodny... No tak myślałem...
- 00:00:39 Ale coś małego, w końcu to są tylko zakąski.
- 00:00:42 Dobrze, to "Awanturka", jest na promocji.
- 00:00:43 Dobrze, więc zamówimy "Awanturkę".
- 00:00:44 Ale zanim dostaniemy jedzenie, może, żeby nie tracić czasu, to ja już cię zapytam.
- 00:00:49 Jesteś aktywny w tylu różnych projektach, że to jest aż trochę niepokojące...
- 00:00:55 Jaka jest twoja osobowość, kim jesteś?
- 00:00:57 Jesteś "Zeligiem" kompletnym muzycznym.
- 00:01:00 To bardzo dobre porównanie...
- 00:01:01 Jest to na tyle integralną częścią mojego życia,
- 00:01:06 i tak bardzo wiąże się z tym, co robię 24 godziny na dobę, że jest...
- 00:01:13 Wiesz, po prostu, nie pracuję w jednej firmie, na tej zasadzie.
- 00:01:17 To nie jest tak, że idę do roboty wiesz, na ósmą do szesnastej i wychodzę,
- 00:01:21 tylko po prostu cały czas coś się dzieje, co mnie interesuje,
- 00:01:25 i w związku z tym też cały czas coś robię.
- 00:01:30 Różnie, różne rzeczy.
- 00:01:32 Czyli co, czyli już takiego Led Zeppelin by nie mogło być, tak?
- 00:01:35 Nie, mi się wydaje, że to tak nie jest,
- 00:01:37 bo tak naprawdę jest mnóstwo zespołów, które funkcjonują tylko w ten sposób.
- 00:01:41 To też jest fajne, że jakby koncentrujesz się na jednej rzeczy,
- 00:01:43 którą szlifujesz i też prawdopodobnie ludzie, którzy w ten sposób działają,
- 00:01:48 jakby zupełnie inaczej rozkładają sobie na przykład czas.
- 00:01:51 To jest też trochę kwestia "survival", wiesz...
- 00:01:54 Ja po prostu... ja się utrzymuję też z tego, że gram muzykę...
- 00:02:01 Jestem też grafikiem, jestem też muzykiem,
- 00:02:03 i jakby te płaszczyzny próbuję tak połączyć,
- 00:02:06 żeby robić rzeczywiście to, co chcę robić i móc z tego żyć.
- 00:02:10 Nie jestem "zaiksiarzem", takim w pełnym tego słowa znaczeniu, czyli że wiem, ile co roku otrzymuję,
- 00:02:18 skądś tam spływa na mnie deszcz pieniędzy, i po prostu mam spokój,
- 00:02:21 tylko raczej żyję z dnia na dzień.
- 00:02:23 I tak to po prostu wszystko się łączy, że ten model jest najlepszy.
- 00:02:30 Przyniosę nasze jedzenie.
- 00:02:34 [Macio Moretti] Ja bym soczek poprosił...
- 00:02:42 Czy któraś z tych twoich muzycznych twarzy jest bardziej twoją twarzą?
- 00:02:48 Głównym składem jest na pewno Mitch & Mitch,
- 00:02:51 który robię z Bartkiem, moim serdecznym przyjacielem,
- 00:02:54 z którym rzeczywiście realizujemy wiele zadań, że tak to ujmę,
- 00:03:00 też na wielu płaszczyznach muzycznych,
- 00:03:03 takich antropologicznych, estetycznych, wizualnych i tak dalej.
- 00:03:09 Wszystko to jakby... na pewno jestem w stanie rozwijać w swoim umyśle w 100 procentach,
- 00:03:15 konsekwentnie budując sobie tę budowlę.
- 00:03:18 To jest najbardziej twój fragment psychiki?
- 00:03:21 Jest to najbardziej taka sytuacja, w której wiem,
- 00:03:25 że po prostu decyzyjność podlega mi i Bartkowi, z którym to robię.
- 00:03:32 Ale to chyba lepiej od razu gadać, wiesz jak to jest...
- 00:03:36 Lepiej jest od razu gadać.
- 00:03:39 Trzeba... warto rozmawiać.
- 00:03:43 Ja to wchłonę...
- 00:03:52 Możemy grać. Możemy grać.
- 00:03:55 Słuchaj, robisz na swoich koncertach różne dziwne rzeczy...
- 00:03:59 I robisz to również grając za granicą.
- 00:04:01 (potakująco) Mhm.
- 00:04:03 Czyli chyba mogę zaryzykować takie pytanie:
- 00:04:08 czy za granicą rozumieją polski humor?
- 00:04:10 Czy nasze poczucie humoru jest jakoś przekładalne?
- 00:04:12 Nie wiem, bo ja nie wiem, co to jest polski humor tak naprawdę.
- 00:04:17 W sensie takim... bo jest wiele twarzy polskiego humoru,
- 00:04:21 i tak naprawdę mi się wydaje, że humor może być dobry albo zły
- 00:04:25 plus różni ludzie to różnie rozumieją.
- 00:04:28 Ja myślę, że ci ludzie, którzy podskórnie czują to, co robimy, znajdą się wszędzie.
- 00:04:35 I to jest tak, że oczywiście, kontekst jest bardzo ważny,
- 00:04:39 i wiele sytuacji, które wymyślamy, jest osadzonych tutaj
- 00:04:45 i odnoszą się do tego, co się dzieje tutaj.
- 00:04:48 Ale wydaje mi się, że też to zawsze działa dwutorowo...
- 00:04:50 Że jednak w tych akcjach, które przeprowadzamy,
- 00:04:54 jest też element no po prostu paru, paru den.
- 00:04:59 Więc jeśli nie złapiesz tego kontekstu akurat, który odnosisz dzisiaj do sytuacji tej, tu i teraz, czy tam kiedyś,
- 00:05:06 to zrobisz to na innym poziomie, na przykład na poziomie abstrakcji,
- 00:05:09 bądź też nie wiem, skojarzenia jakiegokolwiek.
- 00:05:14 Mówi się o tobie, że jesteś mistrzem improwizacji,
- 00:05:16 że improwizacja to jest jakby w jakimś sensie twój taki.... no nie wiem... popisowy sposób działania,
- 00:05:22 czy taki najbliższy tobie w ogóle sposób muzycznego działania.
- 00:05:26 Czy to jest, czy to...
- 00:05:28 Słuchaj, synu, w takim razie muszę ci powiedzieć szczerze, jako mistrz,
- 00:05:33 że tak, improwizacja generalnie jest podstawowym elementem działania muzycznego i okołomuzycznego.
- 00:05:45 Przynajmniej dla mnie jest to bardzo ważne
- 00:05:46 i zawsze staram się też nie mieć w głowie nic przed przystąpieniem do akcji.
- 00:05:52 Czyli takie odtwarzanie nut jakby nie do końca cię interesuje...
- 00:05:56 Ja w ogóle nie jestem "nutoczytaczem" zbytnim...
- 00:05:57 No właśnie, tak myślałem...
- 00:05:58 Jestem samoukiem.
- 00:05:59 Więc też, to nie jest tak, że mnie nie interesuje...
- 00:06:02 Mnie interesuje w sumie wszystko chyba, co się może wydarzyć,
- 00:06:05 chyba że mam mdłości od tego, więc unikam.
- 00:06:09 Ale ogólnie też oczywiście lubię grać muzykę aranżowaną, bardzo.
- 00:06:13 Nawet nie o to chodzi. Chodzi o pewien stan, o podejście do tematu.
- 00:06:16 Ale również chyba stan emocji taki, jak rozumiem?
- 00:06:19 Jest to stan emocji, jest to też jakby stan świadomości.
- 00:06:23 Ja się nie spinam, że wszystko musi być zrobione na 100 procent,
- 00:06:27 co więcej, jeśli nie jest, to najlepiej się pociąć.
- 00:06:30 Czyli wiem, że nigdy nic się nie udaje w 100 procentach.
- 00:06:32 I tak naprawdę i tak jesteśmy skazani na porażkę wszyscy...
- 00:06:35 Więc element improwizacji jest bardzo...
- 00:06:40 Jakby świadomość możliwości improwizacji jest bardzo przydatna
- 00:06:43 i jest takim buforem, który po prostu spuszcza powietrze niepotrzebne z oczekiwań.
- 00:06:49 A czy jest jakiś taki ulubiony obszar, z którego czerpiesz?
- 00:06:53 Czy to jest absolutna właśnie "wolna amerykanka"?
- 00:06:56 Wolna amerykanka.
- 00:06:57 Generalnie nie lubię nawet mieć założenia, że coś musi być w konkretnym stylu.
- 00:07:02 Uważam, że kwestia przywiązania do stylu i identyfikacji ze stylem,
- 00:07:06 takim naprawdę, żeby wchodzić w to,
- 00:07:08 to jest kwestia "nastolactwa", bycia licealistą i pewnie wczesnym studentem...
- 00:07:17 Ale potem właściwie się okazuje, że tak wiele rzeczy się wiąże z innymi rzeczami,
- 00:07:22 i też są to tematy, które są niespokrewnione na przykład gatunkowo,
- 00:07:29 że nie ma co w ogóle się zastanawiać, że coś jest takie, a coś jest takie.
- 00:07:34 Dzięki temu, wydaje mi się, że to lepiej działa, po prostu.
- 00:07:37 A jak to jest z improwizowaniem w innych dziedzinach, którymi się zajmujesz?
- 00:07:41 Z przyjemnością odpowiem ci na to pytanie...
- 00:07:42 Cieszę się.
- 00:07:43 Wiadomo, że nie zastanawiam się nigdy nad tym,
- 00:07:45 czy to będzie parateatralno-muzyczno-wizualny spektakl.
- 00:07:51 Nie zastanawiam się nigdy nad tym,
- 00:07:53 czy to będzie takie, albo będzie takie i że lepiej by było to zrobić tak.
- 00:07:57 Generalnie to po prostu zaczyna się i idzie równolegle, coś się do tego dokleja...
- 00:08:03 Cały czas jakby odbija się jak we flipperze od tych band różnych,
- 00:08:09 no i chodzi o to, żeby - że zakończę tak metaforycznie - kulka nie wpadła i nie stracić bonusa.
- 00:08:15 Ha ha ha...
- 00:08:18 Maciu, a jak smakowała ci "Awanturka", którą jak widzę zjadłeś z apetytem?
- 00:08:21 Spójrz! Była tak pyszna, że zjadłem ją...
- 00:08:22 ...w całości.
- 00:08:23 W sekundę!
- 00:08:24 Mam nadzieję, że od tej pory będziesz fanem "Awanturki".
- 00:08:27 Dziękuję ci bardzo za rozmowę, i...
- 00:08:27 Dziękuję!
- 00:08:31 Ja sobie dopiję soczek jeszcze.
- 00:08:32 Cześć!
Zakąski to cykl rozmów o sprawach istotnych, które toczą się przy jedzeniu. Znany z zamiłowania do sztuki kucharskiej Bogusław Deptuła zaprasza do stołu osobistości polskiego świata kultury i sztuki.
„Mnie interesuje wszystko, co się może wydarzyć”. O artystycznej niezależności, poczuciu humoru oraz improwizacji, w rozmowie przy awanturce, opowiada jeden z najbardziej znanych i oryginalnych twórców polskiej muzyki alternatywnej, Macio Moretti.
Macio Moretti (wł. Maciej Moruś, ur. 1975) to człowiek-instytucja: jest artystą grafikiem, producentem, współzałożycielem wytwórni Zgniłe Mięso i Lado ABC i co najważniejsze muzykiem. Moretti śpiewa, gra na basie, gitarze oraz perkusji. Trudno wymienić wszystkie muzyczne projekty, które współtworzył (m.in. Starzy Singers, Mitch&Mitch, Baaba, Shofar, Bassisters Orchestra czy Paris Tetris), a tym bardziej wszystkich muzyków, z którymi grywał, a należą do nich takie nazwiska jak John Zorn, Paul Wirkus, Mikołaj Trzaska, Tymon Tymański, Wojtek Mazolewski, Fisz i Emade, Christophe Monniot, Jurij Andruchowicz czy Tatsuya Yoshida. Macio Moretti jest lauratem wielu nagród, m.in. Fenomen Przekroju oraz Paszport Polityki (w kategorii muzyka popularna).
Nie sposób też przypisać jego twórczości do określonego nurtu czy gatunku muzycznego. Moretti jest muzykiem wszechstronnym i poszukującym, który swobodnie porusza się w najrozmaitszych stylistykach od jazzu, przez punk rock, country, aż po muzykę improwizowaną. „Improwizacja […] jest podstawowym elementem działania muzycznego i około-muzycznego” – mówi Moretti. W rozmowie z Bogusławem Deptułą opowiada o multidyscyplinarnym podejściu do sztuki, specyfice humoru scenicznego oraz o strategii przetrwania na polskim rynku muzycznym.
Bogusław Deptuła (ur. 1965) jest historykiem sztuki, krytykiem, redaktorem naczelnym Art&Business oraz współpracownikiem Dwutygodnika. Publikował m.in. w Elle, Tygodniku Powszechnym oraz Zeszytach literackich. Miłośnik sztuki kucharskiej, w swoich artykułach o literaturze i sztuce dużo uwagi poświęca wątkom kulinarnym.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus