Dom na głowie | Wojciech Zamecznik
Odkrywane po latach filmy amatorskie z PRL urzekają swoją formą i niepowtarzalnym poczuciem humoru. Rzadko są to jednak filmy ukazujące życie poza sferą publiczną. We wczesnym okresie PRL kamera filmowa nie była powszechnie dostępnym sprzętem. Filmy z lat 1949-1966, odkryte w archiwum grafika Wojciecha Zamecznika, są z tego punktu widzenia materiałem niezwykle cennym – zarówno pod względem estetycznym, jak i dokumentalnym.
W niepokazywanych dotąd filmach czarno-białych i kolorowych, nakręconych przez Wojciecha Zamecznika na taśmie 16 mm i 8 mm, widzimy żonę, dorastających synów, ulubionego psa Figę oraz znajomych i współpracowników, m.in.: Stanisława Zamecznika i Maurycego Stryjeckiego. Śledzimy sceny w mieszkaniu Zameczników, wspólne wakacje, podróże zagraniczne. Jest to format amatorski w rękach grafika dobrze zorientowanego w technice i estetyce filmowej – sceny rodzinne są pieczołowicie wybrane i zmontowane przez autora, co sprawia, że wydają się mniej przypadkowe.
Wśród odkrytych taśm znalazły się także filmy animowane i materiały eksperymentalne, powstałe w pracowni autora na Wydziale Grafiki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych lub na potrzeby innych projektów.
W swoim filmie Adam Palenta wykorzystuje wybór z ponad trzech godzin materiału filmowego Wojciecha Zamecznika, zdigitalizowanego przez Fundację w ramach programu „Dziedzictwo Cyfrowe” w 2012 roku. Ujęcia dokumentalne pokazywane są razem z pracami graficznymi oraz materiałem eksperymentalnym w niezmienionej formie. Interesującym obrazom towarzyszy muzyka Marcina Maseckiego.
Koncepcja i realizacja filmu: Adam Palenta
Współpraca: Julia Odnous
Muzyka: Marcin Masecki
Konsultacja merytoryczna: Juliusz Zamecznik, Monika Supruniuk
Produkcja: Fundacja Archeologia Fotografii, 2013
Czas trwania: 30 minut
Projekt dofinansowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny.
Wojciech Zamecznik (1923-1967) – wybitny grafik-projektant. Zajmował się fotografią, grafiką użytkową, typografią, wystawiennictwem, filmem i scenografią. Najbardziej znany jest z eksperymentalnego wykorzystania fotografii w tworzeniu plakatów. Stworzył m.in. plakaty do filmów Pociąg Jerzego Kawalerowicza, Lotna Andrzeja Wajdy, Mondo cane Gualtiera Jacopettiego, serię plakatów dla Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz czołówki do filmów, m.in: Krzyż walecznych Kazimierza Kutza (1958), Matka Joanna od Aniołów Jerzego Kawalerowicza (1960) i Pasażerka Andrzeja Munka (1963) czy programów telewizyjnych, m.in. do Magazynu Kulturalnego „Pegaz”. Od 1963 roku był członkiem Fédération Internationale de l’Art Photographique (FIAP), a od 1966 był członkiem Alliance Graphique Internationale (AGI). W latach 1960-1967 prowadził Pracownię Projektowania Foto-graficznego na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus