Restrained meters na tancerza i media elektroniczne | Marcin Pączkowski
Twórcami oraz wykonawcami widowiska artystycznego Restrained meters na tancerza i media elektroniczne są
na równi kompozytor i pianista, Marcin Pączkowski oraz choreograf i tancerz, Wilson
Mendieta. Nagranie utworu zostało dokonane 15 listopada 2013 roku podczas
Festiwalu Audio Art w Bukrze Sztuki w Krakowie. Jak piszą autorzy
przedsięwzięcia:
Inspiracją dla utworu jest doświadczenie przestrzeni w różnych wymiarach: od nocy pod gołym niebem po mały pokoik; od ogromu wielkiego miasta widzianego z lotu ptaka po jego zatłoczone autobusy i tramwaje; od wyrażania wolnej myśli po uleganie akceptowanym społecznie normom i konwencjom. Warstwa dźwiękowa utworu jest generowana oraz modyfikowana przez ruchy tancerza. Ruchy te są analizowane za pomocą czujników przyspieszenia (ang. accelerometer), a następnie przetwarzane na dźwięk za pomocą różnych technik (analiza w domenie częstotliwości – Fouriera oraz formowanie sygnału – ang. waveshaping). Dane z analizy są również użyte do tworzenie zaawansowanych filtrów modyfikujących inne brzmienia. Tancerz jest więc zarówno wykonawcą choreografii, jak również instrumentem muzycznym oraz instrumentalistą w jednym. Ruchy wykonawcy są też analizowane za pomocą kamery z percepcją głębi, pozwalającej na selektywną projekcję wideo na jego ciele. Projekcja ta jest generowana interaktywnie i amplifikuje jego ruchy. Realizacja utworu jest zainspirowana twórczością Merce'a Cunninghama, który swoje choreografie często łączył z muzyką na krótko przed wykonaniem. W przypadku Restrained meters choreografia i warstwa muzyczna były na początku tworzone oddzielnie, ale w oparciu o podobne założenia. Wszystkie elementy utworu, opierające się na wspólnej inspiracji, podczas wykonania składają się w skomplikowany system relacji i powiązań.
Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia
kompozytorskie 2013-2014” Instytutu Muzyki i Tańca.
Marcin Pączkowski (ur. 1983) – kompozytor, dyrygent i wykonawca muzyki akustycznej i elektronicznej. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Wojciecha Widłaka oraz dyrygenturę u Rafała Delekty. Edukację uzupełniał na University of Washington w Seattle pod kierunkiem Juana Pampina i Richarda Karpena. Obecnie jest doktorantem w Centrum Sztuki Elektronicznej i Mediów Eksperymentalnych (DXARTS). Specjalizuje się w wykorzystywaniu technik komputerowych do improwizacji oraz uczeniu maszynowym (ang. machine learning). Eksperymentuje także z technikami śledzenia ruchu, których używa do tworzenia i kontroli struktur dźwiękowych. Jego kompozycje wykonywano podczas wielu warsztatów i koncertów, także za granicą. Otrzymał II nagrodę w XVIII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im.
Adama Didura za utwór Boję się ciebie, ślepy wierszu... na baryton i fortepian (2010). W latach 2006-2007 otrzymał stypendium
za osiągnięcia artystyczne Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus