Teresa Murak | Przewodnik po sztuce
- 00:00:25 [Zbigniew Libera]: Warszawa, rok 1976.
- 00:00:27 Teresa Murak, prywatnie w swoim mieszkaniu przy ulicy Orlej,
- 00:00:31 po raz pierwszy postanawia przebywać w wannie wypełnionej rozpulchnionym ziarnem, tak długo, aż pojawią się kiełki.
- 00:00:38 Ten swoisty rytuał, akcje przenoszenia życia powtarzać będzie jeszcze wielokrotnie w ciągu swojego życia, w jego najważniejszych momentach.
- 00:00:47 Po raz pierwszy w roku 1989 w berlińskiej galerii Künstlerhaus Bethanien,
- 00:00:53 gdzie towarzyszył jej syn Mateusz, którego pojawienie się zwiastowała ta pierwsza akcja z roku 76.
- 00:01:00 Jeszcze tego samego roku, w centrum rzeźby polskiej w Orońsku
- 00:01:04 a później w roku 1991 w galerii PS1 w Nowym Jorku
- 00:01:10 i dzisiaj, specjalnie na potrzeby naszego programu.
- 00:01:43 Teresa Murak urodziła się 5 lipca w Kiełczewicach.
- 00:01:47 Po ukończeniu średniej szkoły plastycznej i jednym roku historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim,
- 00:01:53 w roku 1970 wstąpiła na wydział malarstwa warszawskiej ASP, który ukończyła w roku 1976.
- 00:02:00 Już wiosną 1972 dokonała swojego pierwszego zasiewu, w łazience dziekanki, gdzie wówczas mieszkała, rozpoczynając w ten sposób samodzielną karierę artystyczną.
- 00:02:50 Debiut artystki zbiegł się w czasie z rozkwitem poszukiwań neoawangardowych w Polsce
- 00:02:55 i do końca lat 70 jej twórczość współtworzyła ten nurt.
- 00:02:59 Wyróżniało ją po pierwsze oryginalne tworzywo, które do dziś stanowi sygnaturę Teresy Murak,
- 00:03:04 tzn. rzeżucha, zarówno jako roślina, jak i ziarno.
- 00:03:07 Po drugie przyjęte przez artystkę ulotne formy akcji performance czy interwencji,
- 00:03:12 odpowiadały neoawangardowym hasłom utożsamienia procesu twórczego z procesem życia.
- 00:03:27 Wreszcie wielorakie odniesienia do przyrody, jej rytmów i przemian,
- 00:03:31 a także akcenty odnoszące się wprost do inspiracji myślą Dalekiego Wchodu, czynią z Teresy Murak prekursorkę,
- 00:03:37 przynajmniej na naszym gruncie, nurtu sztuki czerpiącej ze źródeł.
- 00:03:41 Podobieństwo do pierwotnych rytuałów i praktyk związanych z kultem narodzin, płodności i dojrzewania,
- 00:03:46 pozwala określić jej sztukę, jak pisze Sebastian Cichocki, mianem sztuki bogiń.
- 00:04:26 [Teresa Murak]: Kiedyś miałam potrzebę mówienia, pisania,
- 00:04:29 powstawały teksty, komentarze, drukowane i tłumaczone, a teraz nie.
- 00:04:51 [TM]: W zadziwieniu zobaczenie, dotknięcie, spotkanie, czekanie, czuwanie.
- 00:05:03 Stawanie się.
- 00:05:19 Pragnienie rozpoznania świata jest cechą raz zapalonej świadomości.
- 00:05:45 Ziarno wschodzi tam, gdzie chce.
- 00:05:49 [Elektroniczna muzyka]
Odcinek składa się z przeglądu archiwalnych zdjęć i filmów
przedstawiających dotychczasowe realizacje Teresy Murak oraz rejestracji
powtórzenia przez artystkę performance’u „Ziarno” z 1976 roku. Specjalnie na potrzeby
„Przewodnika po sztuce” artystka ponownie zanurza się w wannie pełnej wody i
ziarna, pozostając w niej aż do momentu, kiedy pojawią się kiełki.
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku. Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami prowadzącego.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) orazŁóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego.Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus