Teczki | Teatr Ósmego Dnia | Fragment
W oparciu o materiały, które przez lata gromadzone były przez Służby Bezpieczeństwa na temat członków Teatru Ósmego Dnia, powstał rodzaj teatralnego dokumentu, mówiący o ludziach stojących po obu stronach barykady, prześladowanych i prześladujących. Historia, która nadal budzi grozę, jest równocześnie postawieniem pytania o mechanizmy zdrady i donosu.
Dokumenty pochodzące z Instytutu Pamięci Narodowej, które były bazą do powstania spektaklu, „to poważne zasoby – dziesiątki akt, setki stron, kwestionariusze, charakterystyki, »analizy teatrologiczne«”.
Cała ta afera teczkowa dotyczy pokolenia, które dziś rządzi. Pomyślałam, że trzeba o tym porozmawiać z naszą – bardzo młodą – publicznością, bo za chwilę to oni będą kształtować rzeczywistość. Że ważne jest postawienie pytania o mechanizm zdrady. O to, co jest takiego w człowieku, że donosi na kogoś bliskiego albo obcego. Trzeba to wiedzieć, żeby się przed tym bronić" – tłumaczyła Ewa Wójciak („Gazeta Wyborcza”, 02.08.2006).
Premiera spektaklu miała miejsce 3 grudnia 2006 roku, podczas 10. Festiwalu Teatralnego Maski w Poznaniu. Rejestracja została zrealizowana w 2007 roku przez Państwowe Wydawnictwo Audiowizualne (od 2009 roku Narodowy Instytut Audiowizualny).
Reżyser realizacji telewizyjnej spektaklu – Mariusz Malec, otrzymał na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV „Dwa Teatry” w 2009 roku Nagrodę za twórczą realizację spektaklu teatralnego.
Teatr Ósmego Dnia powstał w 1964 roku jako teatr studencki, jego założycielem był Tomasz Szymański. W 1964 kierownictwo artystyczne nad grupą przejął Lech Raczak i od tego czasu widoczne były w jej twórczości wpływy teatru Jerzego Grotowskiego. Teatr słynął ze spektakli, które w bezkompromisowy i ironiczny sposób krytykowały rzeczywistość PRL. Do najważniejszych przedstawień teatru zaliczają się Wprowadzenie do... (1970), Wizja lokalna (1973), Przecena dla wszystkich (1977), Ach, jakże godnie żyliśmy (1979), Piołun (1985), Ziemia niczyja (1991) i Tańcz póki możesz (1994). Teatr od 1979 roku działał zawodowo – po ogłoszeniu stanu wojennego, ze względu na represje ze strony władz, aktorzy nie mogli uczestniczyć w festiwalach, odebrano im również dotacje, salę i zabroniono występów. W 1985 roku grupa została formalnie rozwiązana, a większość jej członków wyemigrowała do Włoch, gdzie kontynuowała występy. Grupa wznowiła swoja działalność po 1989 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus