Stanisław Radwan | Notacje
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Bohaterem notacji jest Stanisław Radwan, kompozytor muzyki teatralnej, wieloletni współpracownik Jerzego Grzegorzewskiego
Opis materiału
Stanisław Radwan wspomina swoje dzieciństwo, lata studenckie i pierwsze doświadczenia zawodowe. Podkreśla rolę wczesnych lat w budowaniu wrażliwości młodego człowieka. Sam miał szczęście wynieść z domu muzyczne zainteresowania — jego ojciec był organistą, dzięki czemu bohater już jako trzyletni chłopiec zaczął naukę gry na pianinie. Przesiąknięte muzyką młode lata wpłynęły na wybór szkoły. Ze względu na „niewłaściwe pochodzenie” Radwan zdał do średniej szkoły muzycznej dopiero po październiku 1956 roku. Podczas egzaminów wstępnych spotkał profesora Ludwika Stefańskiego, który przyjął go do prowadzonej przez siebie klasy. Bohater pamięta z tamtego okresu również bezwzględne metody pedagogiczne Krzysztofa Pendereckiego, który wiele od niego wymagał. Po studiach w Krakowie Radwan odbywał staż u Pierre’a Schaeffera w Groupe de Recherches Musicales w Paryżu. We wspomnieniach bohatera rok 1967 to czas wielu eksperymentów w obszarze muzyki elektronicznej i narodzin muzyki konkretnej.
Po powrocie do Polski Radwan początkowo akompaniował swojej nauczycielce historii muzyki, Marii Modrakowskiej, podczas prowadzonych przez nią zajęć dla studentów aktorstwa. Wówczas na poważnie związał się zawodowo z teatrem. Wkrótce zostało mu zaproponowane stanowisko kierownika muzycznego w Teatrze Rozmaitości. Radwan wspomina, że to tam trafił na Marię Wiercińską, reżyserkę - jak sam podkreśla - o niezwykłym wyczuleniu na aktora, która miała wpływ na to, jak on sam zaczął postrzegać ten zawód.Bohater zauważa podobieństwa w sposobie pracy muzyków i ludzi teatru. Twierdzi, że łączy ich wspólna umiejętność „działania pod terrorem czasu” i jego sprawnej organizacji.
Po powrocie do Polski Radwan początkowo akompaniował swojej nauczycielce historii muzyki, Marii Modrakowskiej, podczas prowadzonych przez nią zajęć dla studentów aktorstwa. Wówczas na poważnie związał się zawodowo z teatrem. Wkrótce zostało mu zaproponowane stanowisko kierownika muzycznego w Teatrze Rozmaitości. Radwan wspomina, że to tam trafił na Marię Wiercińską, reżyserkę - jak sam podkreśla - o niezwykłym wyczuleniu na aktora, która miała wpływ na to, jak on sam zaczął postrzegać ten zawód.Bohater zauważa podobieństwa w sposobie pracy muzyków i ludzi teatru. Twierdzi, że łączy ich wspólna umiejętność „działania pod terrorem czasu” i jego sprawnej organizacji.
Stanisław Radwan (ur. 1939) uczył się gry na pianinie u Ludwika Stefańskiego, a kompozycję studiował pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Współpracował z Piwnicą pod Baranami (1960-1975), był też kierownikiem Teatru Rozmaitości w Krakowie (1963-1966), Teatru Ateneum w Warszawie (1974-76) oraz Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (1980-1990), z tym ostatnim związał się na stałe jako konsultant muzyczny (od 1977 roku). Zdobył wiele nagród, m.in. Nagrodę za muzykę w filmie Sędziowie na I Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1974), Nagrodę miasta Krakowa (1988), Nagrodę im. Aleksandra Bardiniego (2000), Nagrodę za całokształt twórczości na XXI Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej (2007), a w 1998 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus