Sowa i pies | Zofia Chomętowska
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Zofia Chomętowska była jedną z najważniejszych i najbardziej aktywnych fotografek dwudziestolecia międzywojennego. Należała do czołówki polskich twórców dostrzegających możliwości aparatu małoobrazkowego
Opis materiału
Prezentujemy unikatowy materiał filmowy z końca
lat 20. Zofii Chomętowskiej – zapis jej prywatnego życia, sceny z rodziną i
przyjaciółmi. Na ich podstawie powstał 25-minutowy film Ja kinuję
zmontowany według koncepcji Karoliny Puchały-Rojek z komentarzem literackim
Mikołaja Łozińskiego i muzyką m. in. Kapeli ze Wsi Warszawa.
Zofia Chomętowska (ur. 8 grudnia 1902 roku w Porochońsku na Polesiu, zm. 20 maja 1991 roku w Buenos Aires) była jedną z najważniejszych i najbardziej aktywnych fotografek dwudziestolecia międzywojennego. Należała do czołówki polskich twórców dostrzegających możliwości aparatu małoobrazkowego. Swoje pierwsze zdjęcia stworzyła jako… jedenastoletnia dziewczynka używając do tego skrzynkowego Kodaka (w kręgach ziemiaństwa, arystokracji mieszczaństwa, był to popularny prezent dla młodych ludzi, szczególnie dla dziewcząt). Fascynacja fotografią okazała się być na tyle silna, że hobby przerodziło się w profesjonalne zajęcie. Jej pierwsze zdjęcia, zachowały się prawdopodobnie jedynie w odbitkach wklejonych do albumów starannie przez samą autorkę. Wśród obrazów z początku lat 20. pojawiają się najczęściej autoportrety, widoki i sytuacje z życia codziennego. W tym czasie, w świecie fotografii, w znaczniej mierze za sprawą aparatu Leica, zaczyna się era powszechności i dostępności zajęcia zarezerwowanego dotychczas dla specjalistów. Zarówno na fotografiach jak i w materiale filmowym Chomętowskiej, tematem przewodnim i dominującym pozostaje Polesie; zwłaszcza tereny wokół rodzinnych posiadłości: Porochońsk, Bogdanówka, Horodyszcze, Dobrosławka, majątek rodzinny Jakuba Chomętowskiego, Mankiewicze, Pińsk, Grodno i Poczajów. Oprócz Polesia, we fragmentach filmowych zobaczymy inne miejsca Polski, jak również obrazy z zagranicznych podróży m.in. z Wenecji czy Tunezji. Filmy Chomętowskiej są ciekawą plastyczną dokumentacją codzienności i stanowią ważny dokument ze względu na konteksty społeczny (np. kwestia chłopów), kulturowy i historyczny (w filmie pojawiają się m.in. Józef Haller, Michał Pawlikowski, Aurora Beniamino, generał Adrian Carton de Wiart, hr. Izabella Radziwiłł, Zofia Chomętowska, Bronisława Drucka-Lubecka czy Marta Krasińska).
Zofia Chomętowska (ur. 8 grudnia 1902 roku w Porochońsku na Polesiu, zm. 20 maja 1991 roku w Buenos Aires) była jedną z najważniejszych i najbardziej aktywnych fotografek dwudziestolecia międzywojennego. Należała do czołówki polskich twórców dostrzegających możliwości aparatu małoobrazkowego. Swoje pierwsze zdjęcia stworzyła jako… jedenastoletnia dziewczynka używając do tego skrzynkowego Kodaka (w kręgach ziemiaństwa, arystokracji mieszczaństwa, był to popularny prezent dla młodych ludzi, szczególnie dla dziewcząt). Fascynacja fotografią okazała się być na tyle silna, że hobby przerodziło się w profesjonalne zajęcie. Jej pierwsze zdjęcia, zachowały się prawdopodobnie jedynie w odbitkach wklejonych do albumów starannie przez samą autorkę. Wśród obrazów z początku lat 20. pojawiają się najczęściej autoportrety, widoki i sytuacje z życia codziennego. W tym czasie, w świecie fotografii, w znaczniej mierze za sprawą aparatu Leica, zaczyna się era powszechności i dostępności zajęcia zarezerwowanego dotychczas dla specjalistów. Zarówno na fotografiach jak i w materiale filmowym Chomętowskiej, tematem przewodnim i dominującym pozostaje Polesie; zwłaszcza tereny wokół rodzinnych posiadłości: Porochońsk, Bogdanówka, Horodyszcze, Dobrosławka, majątek rodzinny Jakuba Chomętowskiego, Mankiewicze, Pińsk, Grodno i Poczajów. Oprócz Polesia, we fragmentach filmowych zobaczymy inne miejsca Polski, jak również obrazy z zagranicznych podróży m.in. z Wenecji czy Tunezji. Filmy Chomętowskiej są ciekawą plastyczną dokumentacją codzienności i stanowią ważny dokument ze względu na konteksty społeczny (np. kwestia chłopów), kulturowy i historyczny (w filmie pojawiają się m.in. Józef Haller, Michał Pawlikowski, Aurora Beniamino, generał Adrian Carton de Wiart, hr. Izabella Radziwiłł, Zofia Chomętowska, Bronisława Drucka-Lubecka czy Marta Krasińska).
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus