Kontroluj swoją chmurę i kulturę | DOŚĆ! 2013
Rui Guerra opowiada o możliwościach, które muzeom, archiwom i innym instytucjom kultury daje publikacja materiałów online. Oczywiście nie każde doświadczenie związane ze zwiedzaniem wystawy w muzeum da się przenieść do Sieci. Publikacja zbiorów w internecie ma jednak wiele zalet, m.in. jest sposobem na „wyjście” wielu eksponatów z piwnic, gdy powierzchnia ekspozycyjna muzeum jest za mała; analiza danych pokazuje, że zbory online wpływają również na zwiększenie liczby odwiedzających samo muzeum. Rui Guerra pokazuje, na przykładzie Rijksmuseum, które jak dotąd opublikowało w internecie już ponad 100 000 obiektów w domenie publicznej, w jaki sposób instytucje mogą się otwierać, jak dzięki internetowi może zmieniać się relacja między dziełami sztuki a ich odbiorcami.
Instytucje kultury są również aktywne w mediach
społecznościowych oraz na innych platformach komercyjnych, w które wpisana jest
struktura władzy – poczucie kontroli nad tym, co w nich zamieszczamy jest
złudne. Obawy budzi przechowywanie wszelkich istotnych danych czy zbiorów w
chmurze. Ruy Guerra pokazuje ciekawe narzędzie do tworzenia i kontroli własnej
chmury, które umożliwia tworzenie własnych wystaw, kolekcji i dzielenie się
nimi metodą peer to peer.
Festiwal Kultura 2.0 w 2013 roku odbywał się pod hasłem „DOŚĆ!”. Uczestnicy i zaproszeni goście zastanawiali się nad tym, jakie są źródła nadmiaru treści i sposoby na odnalezienie się w gąszczu zbiorów. Festiwal był również okazją do prezentacji ciekawych przykładów udostępniania kultury.
Na wydarzenie złożyła się część konferencyjna, warsztaty, wystawa sztuki nowych mediów oraz koncert.
Cykl Kultura 2.0 realizowany jest od 2006 roku – przekorne hasło
„DOŚĆ!” symbolizuje także moment refleksji nad samym pojęciem „kultura 2.0”,
którego, jak pisał Mirek Filiciak, nie da się już rozpatrywać w oderwaniu
od innych działań w sferze kultury.
Rui Guerra – wykładowca Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze i współzałożyciel INTK – interdyscyplinarnej grupy składającej się z artystów, projektantów i programistów. Zajmuje się otwartą kulturą, badając społeczności krytycznym okiem. W swojej pracy kwestionuje, podważa normy i hierarchię wielkich instytucji kultury, twierdząc że nadszedł czas, by ekonomiczne i polityczne znaczenie kultury cyfrowej znalazło odzwierciedlenie w polityce państwowej. Opracowuje modele, zasady samoorganizacji i strategie przenoszenia kultury do sieci – i wyjaśnia, co zrobić z kulturą, gdy już znajdzie się online.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus