Roman Opałka | Przewodnik po sztuce
- 00:00:32 Urodził się 27 sierpnia 1931 roku w Abbeville-Saint Lucien
- 00:00:38 w departamencie Oise w północnej Francji.
- 00:00:42 W okresie II Wojny Światowej przebywał wraz z rodziną
- 00:00:45 na robotach przymusowych w Niemczech.
- 00:00:48 Z chwilą zakończenia działań wojennych powrócił do Francji.
- 00:00:51 W roku 1946 został repatriowany do Polski.
- 00:00:55 Powtórnie wyjechał z kraju w roku 1977, aby już na stałe zamieszkać we Francji.
- 00:01:02 W latach 1949-1950 studiował malarstwo
- 00:01:06 w łódzkiej państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych,
- 00:01:10 a potem, przez następne 6 lat, w warszawskiej ASP.
- 00:01:14 W ciągu następnych 10 lat eksperymentował z różnymi formami malarstwa.
- 00:01:19 Od martwych natur i aktów poprzez malarstwo materii,
- 00:01:25 obrazy chromatyczne,
- 00:01:33 aż po wysoko cenione i wielokrotnie nagradzane prace graficzne.
- 00:01:55 W roku 1965, czekając w warszawskiej kawiarni na spóźniającą się żonę,
- 00:02:00 a trwało to na tyle długo, że zdążył stworzyć fundament
- 00:02:04 całej swojej przyszłej sztuki.
- 00:02:06 Projekt życia Romana Opałki.
- 00:02:09 Nazywał się "Roman Opałka 1965/1-∞",
- 00:02:14 obecnie bardziej znany jako jego "Obrazy liczone".
- 00:02:18 Pierwszy obraz namalowany w ramach tego projektu,
- 00:02:20 nazwany przez twórcę "Detalem"
- 00:02:22 znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi.
- 00:02:25 Jest to czarne płótno pokryte białymi liczbami od 1 do 35327.
- 00:02:41 Następne obrazy, także "Detale", nawiązują do pierwszego.
- 00:02:45 Zapełnione są rzędami kolejnych, następujących po sobie liczb,
- 00:02:49 zapisem kolejnych chwil przepływającego czasu.
- 00:02:52 Dzieło Romana Opałki nie kończy się wraz z zapełnieniem pojedynczego płótna.
- 00:02:56 Uczynił ze sztuki zapis własnego życia, aż do jego końca.
- 00:03:01 Z czasem artysta zmienił kolor tła na szare,
- 00:03:05 a od 1972 roku każde kolejne płótno
- 00:03:08 było o jeden procent jaśniejsze od poprzedniego.
- 00:03:12 Marzeniem Opałki było dojście do siedmiu siódemek.
- 00:03:15 Miał być to moment, w którym, jak obliczył,
- 00:03:17 jego obraz stanie się zupełnie biały. Białe cyfry na białym tle.
- 00:03:28 Od tamtego czasu każdą liczbę malarz także wymawiał, nagrywając na magnetofon.
- 00:03:33 [GŁOS ARTYSTY MIAROWO ODLICZAJĄCEGO]
- 00:03:51 A do skończonego obrazu dodawał swoje aktualne zdjęcie.
- 00:04:14 Wkrótce też dostrzeżono i doceniono tę nadzwyczajną twórczość.
- 00:04:18 Oczywiście na Zachodzie. W kraju bowiem oceniano ją krytycznie, jako niepolską.
- 00:04:23 Jego obrazy osiągnęły niebotyczne ceny.
- 00:04:25 W roku 2010 za trzy "Detale" nieznany nabywca
- 00:04:29 w londyńskim domu aukcyjnym Sotheby's
- 00:04:31 zapłacił równowartość prawie 714 tysięcy funtów.
- 00:04:53 Wielokrotnie brał udział w Weneckim Biennale.
- 00:04:56 Także w roku 1995, gdy wystawiał w pawilonie polskim.
- 00:05:17 [GŁOS ARTYSTY MIAROWO ODLICZAJĄCEGO]
- 00:05:52 Pod koniec kwietnia 2011 roku,
- 00:05:55 kiedy otwarto w Berlinie wystawę Opałki pt. "Oktogon",
- 00:05:58 liczba, jaką uzyskał na swoich płótnach wynosiła 5.900.000.
- 00:06:04 W czasie ostatniego wywiadu,
- 00:06:06 jakiego udzielił tuż przed śmiercią pismu "Rzeczpospolita" mówił,
- 00:06:09 że obecnie maluje liczbę "5 milionów 604 tysiące cośtam".
- 00:06:15 Marzenia o siedmiu siódemkach zapisanych bielą na bieli
- 00:06:19 nie udało się zrealizować.
- 00:06:21 Artysta zmarł 6 sierpnia 2011 w Rzymie.
- 00:06:30 To co ja robię dzisiaj jako malarz, jako twórca, wydaje mi się,
- 00:06:35 jest jakby konsekwencją
- 00:06:37 takiej agresywności wobec czegoś, co nie ma większego sensu.
- 00:06:43 To, co ja robię też, można powiedzieć, że nie ma specjalnego sensu.
- 00:06:46 Ale to już może w tym sensie, jak nie ma sensu może nasze istnienie.
- 00:06:52 To już bardziej zaawansowane pytanie o sens czegokolwiek.
Zbigniew Libera opowiada o twórczości Romana Opałki w programie z cyklu Przewodnik po sztuce. Autor słynnych „obrazów liczonych” początkowo zajmował się grafiką i malarstwem abstrakcyjnym. Pewnego dnia, czekając w kawiarni na spóźniającą się żonę wymyślił projekt swojego życia, zatytułowany Opałka 1965 /1– ∞. Jak mówi prowadzący:
Pierwszy obraz namalowany w ramach tego projektu, nazwany przez twórcę Detalem, znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest to czarne płótno, pokryte białymi liczbami, od 1 do 35 327. Następne obrazy, także detale nawiązują do pierwszego. Zapełnione są rzędami kolejnych, następujących po sobie liczb. Zapisem kolejnych chwil przepływającego czasu. Dzieło Romana Opałki nie kończy się wraz z zapełnieniem pojedynczego płótna. Uczynił ze sztuki zapis własnego życia, aż do jego końca.
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku. Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami prowadzącego.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego.Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus