Punkt widzenia | Kazimierz Karabasz
Kazimierz Karabasz odwiedza koła amatorów fotografii w małych
miasteczkach (większość zdjęć powstała we Włodawie) i słucha ich opowieści o
mieście, jego mieszkańcach i fotografowaniu ich codzienności. Młodzi ludzie,
działający przy domach kultury, pokazują dokumentaliście, jaką rolę pełni w ich
życiu fotografia, a także jak wpływa na postrzeganie przez nich otoczenia:
miejsc i ludzi. Fotografia staje się w ten sposób szkołą patrzenia, widzenia i
rozwijania wrażliwości. Jak się przy tym okazuje, nie zawsze forma i warsztat są
najważniejsze.
Kazimierz Karabasz (ur. 1930), uznawany za współtwórcę tzw. polskiej szkoły dokumentu, to już klasyk polskiej kinematografii. Gdzie diabeł mówi dobranoc oraz Ludzie z pustego obszaru,
nakręcone w drugiej połowie lat 50. wraz z Władysławem Ślesickim,
zapoczątkowały nowy nurt w polskim kinie dokumentalnym: mocno
zakorzeniony w uważnej obserwacji i w odróżnieniu od optymistycznego
kina socrealistycznego nastawiony krytycznie do otaczającej
rzeczywistości. Zainspirowany włoskimi neorealistami Karabasz odrzucał
elementy inscenizacji, bazował na surowych zdjęcia, oszczędnym
komentarzu i kreowaniu przestrzeni, która pozwoli bohaterom filmu
zaistnieć w ich naturalnym otoczeniu. W tej konwencji powstały jego
najsłynniejsze prace – wielokrotnie nagradzani Muzykanci (1960), Rok Franka W. (1967) czy Spotkania (2004). Portretował zarówno życie zbiorowości (Ludzie w drodze, Węzeł), jak i indywidualnych bohaterów (Sobota, Przenikanie), czasem też starał się dokonać syntezy (Próba materii, Pamięć),
zawsze jednak z podobną wrażliwością na konkret i staraniem, aby – jak
wspominał w jednym z wywiadów – „szukać drobnych elementów,
składających się na [...] prawdę o człowieku”. Jest również autorem
kilku książek poświęconych teorii filmu, m.in. Cierpliwe oko (1977), Bez fikcji (1985) oraz Odczytać czas (1999). W Rozmowach istotnych
reżyser wspomina profesorów ze szkoły filmowej, współpracę z nieżyjącym
już Stanisławem Niedbalskim, autorem zdjęć do większości jego filmów, a
także zastanawia się nad perspektywami i trudnościami, jakie napotyka
kino dokumentalne w erze kamery elektronicznej. Kazimierz Karabasz od
wielu lat związany z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych. Jest
laureatem wielu prestiżowych nagród filmowych, m.in. Grand Prix
festiwalu w Lipsku, Złotych Lwów na MFFKiD w Wenecji, nagrody głównej
MFFK w Oberhausen czy Golden Gate Award MFF w San Francisco. Wykłada w
łódzkiej szkole filmowej.
Film Punkt widzenia zrealizowany przez Kazimierza Karabasza został
zdigitalizowany w ramach Programu Wieloletniego Kultura+ Priorytet
Digitalizacja. Mecenasem programu jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, a operatorem Narodowy Instytut Audiowizualny.
Kultura+ jest uchwalonym przez Radę Ministrów wieloletnim programem
rządowym na lata 2011–2015. Podstawowym celem Programu jest poprawa dostępu do
kultury oraz zwiększenie uczestnictwa w kulturze społeczności lokalnych.
Głównym celem jego Priorytetu „Digitalizacja” jest wsparcie digitalizacji
zasobów kultury poprzez zakup sprzętu do digitalizacji, sam proces
digitalizacji oraz cyfrowe upowszechnianie zdigitalizowanych zbiorów.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus