Przyczynek do anatomii złego smaku | Oskar Dawicki | 2/2
Dokumentacja performansu Oskara Dawickiego, który artysta zrealizował w
ramach Europejskiego Kongresu Kultury. Przyczynek
do anatomii złego smaku był częścią performatywnego programu kongresu, którego
kuratorką była Agata Siwiak.
Oskar Dawicki przygotował multisensoryczny projekt stanowiący refleksję na
temat współczesnych strategii estetycznych. Głównym bohaterem performansu okazali
się nie tyle artyści (początkowo zapowiadano, że w programie znajdą się występy
Dawickiego, pianisty Rolanda Zugzwanga – jednego z najodważniejszych
interpretatorów muzyki Chopina –oraz niejakiego Ryana Bromleya – antropologa z Oxfordu),
co Zły Smak, który objawił się podczas „symbolicznego poczęstunku”.
We współczesnej Europie Zły Smak zajmuje istotne miejsce, będąc stale
obecnym elementem działań artystów, polityków, intelektualistów, celebrytów.
Zły Smak – niejednoznaczny, wielowymiarowy – odpycha i jednocześnie inspiruje,
zawstydza i perwersyjnie pociąga.
Początkowo projekt Dawickiego został zapowiedziany jako: Pokaz najnowszej
pracy, „Recital fortepianowy Rolanda Zugzwanga” oraz „Poczęstunek symboliczny Ryana
Bromleya”.
Performans odbył się w gmachu Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu 8
września 2011 roku.
Oskar Dawicki (ur. 1971) jest
artystą multimedialnym i performerem, zajmuje się m.in. wideo i fotografią, a
także tworzy obiekty i instalacje. Ukończył malarstwo na Wydziale Sztuk
Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie rozpoczął działalność
w grupie artystycznej Tu Performance. W 2001 roku był jednym z założycieli
grupy Azorro. Jednocześnie od 1994 roku występuje jako performer – jego znakiem
rozpoznawczym jest charakterystyczna połyskująca błękitna marynarka. W swoich
działaniach posługuje się ironią i absurdem, dyskomfortem i kompromitacją oraz
groteską i tragizmem. Podejmując grę z własną obecnością w sferze
publicznej, dotyka tematów tożsamości, istnienia/nieistnienia, bycia artysty
wobec widza, a także kpi z mechanizmów ekonomicznych i marketingowych. Dawicki
współpracował m.in. z krakowskimi galeriami Bunkier Sztuki, Zderzak
i Galeria Potocka, warszawskimi: Raster, CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta
oraz z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku; wystawiał także na
International Video-Art Biennial Videozone 4 w Tel-Awiwie i Manifesta
7 w Bolzano.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus