Ewa Partum | Przewodnik po sztuce
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
O prekursorce sztuki konceptualnej i feministycznej
- 00:00:23 Witam w "Przewodniku po sztuce".
- 00:00:24 Dzisiejszy odcinek poświęcony będzie prekursorce sztuki konceptualnej - Ewie Partum.
- 00:00:34 Ewa Partum pochodzi z rodziny inteligenckiej, jej ojciec był lekarzem,
- 00:00:37 matka studiowała rzeźbę na przedwojennej wrszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie weszła w grono ówczesnej awangardy.
- 00:00:45 Częstym gościem w domu był Julian Przyboś.
- 00:00:49 W latach 1963-1965 Ewa Partum studiowała w łódzkiej Szkole Sztuk Pięknych według programu Władysława Strzemińskiego.
- 00:00:57 Dyplom zrobiła w 1970 r. na warszawskiej ASP pracą dotyczącą poezji jako sztuki.
- 00:01:08 Na początku lat 70. Ewa Partum tworzy serię pod wspólnym tytułem "Poems by Ewa".
- 00:01:14 Konceptualną poezję, która składa się z obiektów, na których znajduje się...
- 00:01:19 odcisk ust artystki pomalowanych czerwoną szminką w momencie wymawiania artykułowanych głosek.
- 00:01:26 Teksty te składają się niekiedy z pojedynczych liter, niekiedy z całych sekwencji tekstów.
- 00:01:32 Jeden z tych utworów nazywa się "Mój dotyk jest dotykiem kobiety".
- 00:01:39 W roku 1972 w łódzkim Muzeum Sztuki artystka pokazała akcję pt. "Mega poezja".
- 00:01:44 Koncept polegał na rozrzuceniu liter po podłodze jednej z sal, po to by przyklejały się one do butów zwiedzających...
- 00:01:50 i by roznieśli je po całym muzeum, a nawet wynieśli nawet poza jego obręb.
- 00:01:54 Analogiczną instalację można było zobaczyć na dziedzińcu, gdzie Ewa Partum rozrzucała litery,
- 00:01:59 by te niesione przez wiatr czepiały się gałęzi drzew i swobodnie padały gdzie popadnie.
- 00:02:08 W roku 1972 w Łodzi założyła Galerię Adres.
- 00:02:10 Z Galerią współpracowali m.in. artyści Fluxusu tacy jak John Cage, Robert Filiou, Dick Higgins czy Wolf Vostell.
- 00:02:17 Przejście od poezji do konceptualizmu, a także sztuka poczty umożliwiły jej budowanie własnej pozycji.
- 00:02:22 Szybko jednak zauważyła, że kultura polska przesycona jest patriarchalizmem.
- 00:02:28 Marginalizowano jej twórczość tylko ze względu na to, że była kobietą.
- 00:02:33 W latach 1979-1992 Ewa Partum podczas swoich performance występowała nago.
- 00:02:40 W roku 1980 w poznańskiej Galerii ON zrobiła performance pt. "Kobiety, małżeństwo jest przeciwko wam!"
- 00:02:48 Wyszła ubrana w suknię ślubną, owinięta folią z napisem "For Men"
- 00:02:51 i przy dźwiękach marsza weselnego pocięła folię wraz z suknią na kawałki.
- 00:02:56 Pozostałości rozdała ludziom zebranym na widowni.
- 00:03:01 Pod koniec lat 70. w galerii Art Forum w Łodzi Ewa Partum wykonuje performens
- 00:03:05 Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety podczas którego leży naga wśród publiczności, a charakteryzatorka postarza połowę jej ciała.
- 00:03:11 Była to kontynuacja projektu z roku 1974, gdzie postarzyła sobie jedynie połowę twarzy.
- 00:03:19 Akcji towarzyszyły matka i córka artystki.
- 00:03:23 Po zakończeniu performance artystka ogłosiła siebie dziełem sztuki, tym samym czyniąc swoje ciało elementem dyskursu feministycznego.
- 00:03:34 Ewa Partum jest też niewątpliwie prekursorką sztuki krytycznej.
- 00:03:38 Legalność przestrzeni w 1971r.
- 00:03:40 Praca ta wyrosła z ducha rewolty (1968r.) i radykalnie ingerowała w przestrzeń publiczną
- 00:03:46 przez nagromadzenie w jednym miejscu znaków zakazu, mniej lub bardziej sensowych lub absurdalnych,
- 00:03:51 np: "Palenie surowo wzbronione!","Łowienie ryb surowo wzbronione!", "Wszystko wzbronione!",
- 00:03:57 Zabrania się uprawy czegokolwiek, "Nie dotykać!", "Nie karmić!", "Nie zatrzymywać się w przejściu!",
- 00:04:03 Wchodzenie na wieżę surowo wzbronione!.
- 00:04:07 Niezwykłym jak na socjalistyczne stosunki dodatkiem było wykorzystanie samochodu z megafonem,
- 00:04:12 który krążył wokół pomnika Kościuszki na pl. Wolności w Łodzi i powtarzał hasła wypisane na zebranych nieopodal znakach.
- 00:04:25 W roku 1980 podczas wystawy w małej galerii w Warszawie artystka pojawiła się wśród publiczności nago.
- 00:04:34 Wystawa zatytułowana była "Samoidentyfikacja" i oprócz rzeczonego performensu,
- 00:04:39 składała się na nią seria fotomontaży przedstawiających nagą postać artystki wmontowaną w scenerię warszawskich ulic.
- 00:05:18 "Rola i znaczenie Ewy Partum w polskiej sztuce polega na tym, że jest to artystka,
- 00:05:23 która pierwsza w sposob świadomy i bardzo wyraźny zadeklarowała postawę feministyczną.
- 00:05:32 Dowodem są jej prace już bardzo wczesne, z lat 70. - była absolutnie oryginalna i wyjątkowa.
- 00:05:40 Moim zdaniem jako pierwsza użyła słowa "feminizm" odnosząc się do swojej sztuki oraz powiedziała, że jako ta artystka feministycznie świadoma walczy z patriarchatem."
- 00:05:52 W roku 1983, tak jak milion innych Polaków, Ewa Partum zdecydowała się wyemigrować z Polski.
- 00:06:00 Osiadła na stałe w Berlinie Zachodnim, gdzie kontynuowała swoją twórczość. Kontynuuje do dziś.
- 00:06:08 Od tego czasu bywała również kilka razy w Polsce, zorganizowano dwie wielkie jej wystawy.
- 00:06:14 Jednak w dalszym ciągu jej twórczość pozostaje niedoceniona i niewłaściwie opisana.
Opis materiału
Odcinek poświęcony jest twórczości Ewy Partum – prekursorki sztuki konceptualnej i feministycznej w Polsce. Program przedstawia najważniejsze w dorobku Partum prace, które komentarzem opatrują prowadzący Zbigniew Libera i krytyczka sztuki Dorota Jarecka.
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku. Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami prowadzącego.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego. Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku. Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami prowadzącego.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego. Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus