Konstrukcja w procesie | Przewodnik po sztuce
- 00:00:22 26 października 1981 roku w tym miejscu,
- 00:00:26 w nieistniejącej już hali fabrycznej, otwarto wystawę "Konstrukcja w procesie".
- 00:00:32 Idea "Konstrukcji w procesie"
- 00:00:34 powstała z inicjatywy Ryszarda i Marii Waśko
- 00:00:36 przy współudziale amerykańskich artystów: Richarda Nonasa i Davida Rabinovitza.
- 00:00:41 Ryszard Waśko i inni artyści działający w Łodzi, jak na przykład Józef Robakowski,
- 00:00:46 niejednokrotnie deklarowali swoje przywiązane do tradycji konstruktywistycznej.
- 00:00:50 Otwarcie zbiegło się z pięćdziesiątą rocznicą powstania kolekcji grupy "a.r"
- 00:00:54 i nawet sam Henryk Stażewski patronował temu wydarzeniu.
- 00:01:02 Rok 1981 w Polsce był karnawałem Solidarności.
- 00:01:06 (oklaski)
- 00:01:11 "Konstrukcja w procesie" była spotkaniem artystów z całego świata,
- 00:01:14 którzy pojawili się w Łodzi, aby przebywać ze sobą, wymieniać doświadczenia, dyskutować.
- 00:01:20 Zarówno miejsce, jak i obecność innych, inspirowało do działań twórczych.
- 00:01:24 Każdy z zaproszonych gości wykonał pracę, która pozostała na miejscu.
- 00:01:28 Zwieńczeniem procesu było uroczyste i oficjalne ogłoszenie,
- 00:01:31 że dzieła są gotowe do oglądania.
- 00:01:33 "Konstrukcja w procesie" nie toczyła się tylko w halach Budremu, ale w całym mieście,
- 00:01:38 dlatego wernisaż przybrał formę wycieczki.
- 00:01:41 [archiwalne nagranie] W Łodzi podobnie.
- 00:01:42 Coraz większe braki rynkowe powodują rosnącą dezorientację znacznej części społeczeństwa.
- 00:01:47 [Libera] "Konstrukcji w procesie" patronowała Solidarność.
- 00:01:50 Wystawę obok Henryka Stażewskiego otwierał przewodniczący Łódzkiej Solidarności Andrzej Słowik.
- 00:01:56 [nagranie archiwalne] "Rozsądek i odpowiedzialność podstawą wyjścia z kryzysu"
- 00:01:59 - głoszą hasła solidarnościowych przywódców.
- 00:02:02 Winą obarcza się oczywiście rząd.
- 00:02:04 A widzą przecież dokładnie, że w ten sposób nie umocnią państwa,
- 00:02:07 nie umocnią władzy ani gospodarki. Przeciwnie.
- 00:02:11 [Libera] "Konstrukcja w procesie" stanowiła wyłom w normalnym, szarym rytmie życia totalitarnego państwa.
- 00:02:17 Była azylem, swoistym terytorium autonomicznym,
- 00:02:20 na którym można było realizować swoją osobowość.
- 00:02:23 Jakby wszyscy nagle znaleźli się na wakacjach.
- 00:02:26 Wszystko miało inne proporcje.
- 00:02:28 Praca nad dziełem potrafiła trwać i trzy dni bez snu,
- 00:02:31 tak, jak i zabawa, która przenosiła się z jakiejś galerii do mieszkań prywatnych,
- 00:02:34 a stamtąd do miasta lub hotelu.
- 00:02:37 Rzecz polegała na wymianie myśli i poglądów,
- 00:02:39 na wspólnym przebywaniu, wymianie energii z miejscem, które miało zainspirować,
- 00:02:44 bo rzadko artyści przybywali na wystawę z gotowym projektem.
- 00:02:47 On rodził się tu i teraz.
- 00:02:49 Konstrukcja i proces.
- 00:02:52 [nagranie archiwalne] Siedem, cztery, pięć, jeden.
- 00:03:02 Strajkowały największe zakłady.
- 00:03:04 Podobnie jak tu, w Ursusie pracownicy zwoływani byli na zebrania i wiece.
- 00:03:08 Atmosfera dezorganizacji rośnie.
- 00:03:10 Wskutek: tej wiosny nie wyjedzie w pole co piąty traktor.
- 00:03:13 Zabraknie części zamiennych.
- 00:03:15 Rwać się będą więzi kooperacyjne.
- 00:03:16 wzmagać się będzie zdenerwowanie.
- 00:03:19 [Libera] Nie istnieje jednoznaczna definicja tego,
- 00:03:21 czym była "Konstrukcja w procesie".
- 00:03:23 Takie słowa, jak festiwal, spotkanie, wystawa czy pokaz oddają jedynie część prawdy.
- 00:03:33 Grace Glueck "The New York Times Magazine":
- 00:03:36 [nagranie] Podczas "Konstrukcji" odbywają się niezliczone wystawy,
- 00:03:40 sympozja, koncerty, performance, projekcje, dyskusje i nie ma czasu na sen.
- 00:04:05 [nagranie archiwalne] W Lublinie "Solidarność" nauczycielska pchnęła do strajku uczniów.
- 00:04:09 Nieprawdopodobne, ale prawdziwe.
- 00:04:13 [Libera] Richard Nonas, artysta:
- 00:04:16 [nagranie] To wydarzenie, które zdarza się tylko raz i którego nigdy się nie zapomina.
- 00:04:20 Wyjątkowy czas, wyjątkowe miejsce, wyjątkowi ludzie.
- 00:04:33 [Libera] Manfred Schneckerburger, komisarz jednej z edycji Documenta w Kassel:
- 00:04:38 [nagranie] Jeden z najbardziej bezkompromisowych pokazów sztuki, jakie zdarzyło mi się ogladać.
- 00:04:47 [nagranie archiwalne] Ludziom trudno zrozumieć bezcelowość robienia dziur w statku,
- 00:04:50 na którego pokładzie się znajdują.
- 00:04:51 Nie wierzą, że mogą iść na dno.
- 00:04:57 [Libera] Sabine Rus, Neue Bildende Kunst:
- 00:05:01 [nagranie] Jedyny sposób, aby poznać całą prawdę o "Konstrukcji w procesie",
- 00:05:04 to bezpośredni w niej udział.
- 00:05:08 [Libera] Wystawa "konstrukcji w procesie" trwała do 15 listopada 1981 roku.
- 00:05:14 Miesiąc później generał Jaruzelski zakończył wszystkie polskie karnawały.
- 00:05:21 Obywatelki i obywatele!
- 00:05:25 Jednak "Konstrukcja w procesie" przetrwała.
- 00:05:28 Druga edycja miała miejsce w sierpniu 1985 roku w Monachium.
- 00:05:32 Trzecia, w 1990r., znowu w Łodzi.
- 00:05:35 I tak dalej, i tak dalej, i tak dalej.
- 00:05:38 [elektroniczna muzyka]
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku. Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami prowadzącego.
Tematem odcinka jest nowatorski festiwal artystyczny, który w 1981 roku został zorganizowany w Łodzi pod patronatem „Solidarności”. Pierwsza edycja Konstrukcji w procesie zbiegła się z głębokim kryzysem w Polsce, który niedługo po jej zakończeniu doprowadził do ogłoszenia stanu wojennego. Co złożyło się na wyjątkowy charakter tego święta sztuki współczesnej?
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego. Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus