Muzeum Sztuki w Łodzi | Przewodnik po sztuce
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
O powstaniu Muzeum Sztuki w Łodzi i genezie jego unikatowej kolekcji sztuki współczesnej
- 00:00:21 Witam w "Przewodniku po sztuce".
- 00:00:23 Dzisiaj zobaczymy, jak do tego doszło,
- 00:00:26 że w roku 1930 w mieście Łodzi
- 00:00:29 powstała druga na świecie kolekcja sztuki nowoczesnej.
- 00:00:34 Muzeum Sztuki w Łodzi, od kiedy pamiętam,
- 00:00:36 mieściło się przy ulicy Więckowskiego
- 00:00:39 w dawnym pałacu, który wielki łódzki fabrykant
- 00:00:41 Izrael Poznański pobudował dla swojego syna.
- 00:00:44 Około 1896 roku,
- 00:00:47 a więc w okresie "Ziemi Obiecanej".
- 00:00:50 W latach 70. jeszcze jako nastolatek
- 00:00:52 przychodziłem tu regularnie.
- 00:00:54 Była to dla mnie najlepsza z możliwych lekcja sztuki.
- 00:01:01 W 1929 roku powstaje nowe ugrupowanie artystyczne
- 00:01:04 pod nazwą "a.r.".
- 00:01:06 Tłumaczy się to jako "Awangarda rzeczywista"
- 00:01:09 lub "Artyści rewolucyjni".
- 00:01:11 Celem tego najbardziej radykalnego ugrupowania
- 00:01:13 w okresie międzywojennym
- 00:01:16 była walka o nową sztukę w Polsce.
- 00:01:20 W skład grupy wchodzili:
- 00:01:22 Władysław Strzemiński,
- 00:01:25 Katarzyna Kobro,
- 00:01:27 Henryk Stażewski,
- 00:01:31 Julian Przyboś
- 00:01:33 i Jan Brzękowski.
- 00:01:36 Strzemiński zafascynowany był ideą tworzenia
- 00:01:39 nowego świata za pomocą nowej sztuki.
- 00:01:42 Idea ta towarzyszyła mu wszędzie -
- 00:01:44 od Moskwy przez Smoleńsk, Wilno i Warszawę.
- 00:01:48 Wreszcie dowiedziawszy się o tym, że
- 00:01:50 planowane jest w Łodzi otwarcie nowego muzeum miejskiego,
- 00:01:52 zaczął zabiegać o umieszczenie w nim
- 00:01:55 kolekcji grupy "a.r.".
- 00:01:57 W czasie gdy trwają negocjacje,
- 00:02:00 Strzemiński jednocześnie powiadamia członków grupy "a.r."
- 00:02:03 przebywających w Paryżu, Brzękowskiego i Stażewskiego,
- 00:02:05 o tym, aby zaczęli pozyskiwać w darze
- 00:02:09 dzieła paryskiej awangardy dla nowej kolekcji grupy "a.r.".
- 00:02:15 Wtyczką grupy w Paryżu była Wanda Chodasiewicz-Grabowska.
- 00:02:21 Dawna uczennica Strzemińskiego, w tamtym czasie
- 00:02:24 studentka Fernanda Légera, późniejsza jego żona
- 00:02:28 znana jako Nadia Léger.
- 00:02:32 To dzięki Nadii Léger Brzękowski i Stażewski
- 00:02:35 odwiedzali pracownie takich artystów jak
- 00:02:38 Léger, Ozenfant czy van Doesburg.
- 00:02:41 Dzięki temu znaleźli się w kręgu najbardziej
- 00:02:43 radykalnej awangardy zachodnioeuropejskiej tamtego czasu.
- 00:02:52 (zza kadru, mężczyźni coś sobie wyjaśniają) Aha, tak.
- 00:02:59 (męski głos zza kadru) Myśmy się przymierzali do tego...
- 00:03:01 (Libera) Ciężka sprawa, ale to mogło być poważnie poprzebudowywane.
- 00:03:07 (mężczyzna) To oświetlenie mamy z tyłu.
- 00:03:09 (Libera) Stąd, tak.
- 00:03:11 (mężczyzna) To nawet tak ciemniej trochę.
- 00:03:13 (Libera) Tak, tak.
- 00:03:15 (mężczyzna) Patrzymy w tą stronę i jest zamurowane.
- 00:03:18 I to są te drzwi.
- 00:03:19 (Libera) To byłyby te drzwi?
- 00:03:20 (mężczyzna) Tak.
- 00:03:21 (Libera) A tego nie ma oczywiście?
- 00:03:22 Tego nie ma.
- 00:03:24 Tutaj, w tym pomieszczeniu 15 lutego 1931 roku,
- 00:03:29 nie bez pewnych obaw ze stron władz miasta,
- 00:03:31 doszło do otwarcia międzynarodowej kolekcji grupy "a.r.".
- 00:03:34 Obecnie znajduje się tu archiwum miejskie.
- 00:03:38 Jednymi z pierwszych, którzy przekazali swoje prace
- 00:03:40 dla kolekcji grupy "a.r." byli Jean Arp, Enrico Prampolini i Max Ernst.
- 00:03:47 Ale również Witkacy, który dał oprócz własnych prac
- 00:03:49 także obraz Picassa i Ludwika Markusa.
- 00:03:53 To dzięki osobistym znajomościom grupy "a.r."
- 00:03:55 łódzka kolekcja stała się odzwierciedleniem
- 00:03:58 najważniejszych tendencji w sztuce tego czasu.
- 00:04:00 Od kubizmu i futuryzmu do neoplastycyzmu i sztuki abstrakcyjnej.
- 00:04:07 Tym samym łódzka kolekcja stała się drugą po Hanowerze
- 00:04:09 i trzecią po Nowym Jorku kolekcją sztuki nowoczesnej na świecie.
- 00:04:17 W czasie wojny niemieckie władze muzeum
- 00:04:19 niszczyły dzieła awangardy.
- 00:04:20 Taki los spotkał m.in. "Mobile" Alexandra Caldera.
- 00:04:24 Część wylądowała na śmietnikach, jak np. formistyczne
- 00:04:26 rzeźby Zbigniewa Pronaszki.
- 00:04:29 Część jednak udało się ocalić,
- 00:04:31 a w tym prace Kobry i Strzemińskiego.
- 00:04:33 Dzięki temu, że zostały wytypowane na mającą nadejść
- 00:04:36 wystawę sztuki zdegenerowanej i żydowskiej.
- 00:04:47 W 2008 zostaje otwarta kolejna filia muzeum.
- 00:04:51 Nowa przestrzeń wystawiennicza znalazła miejsce
- 00:04:53 w jednym z gmachów należących do zabytkowego kompleksu fabrycznego
- 00:04:55 znanego nam już Izraela Poznańskiego,
- 00:04:58 które przekształcono w centrum rozrywkowo-handlowe "Manufaktura".
- 00:05:03 Zapraszam do MS2 do Łodzi na ulicę Ogrodową.
Opis materiału
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku. Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami prowadzącego.
Tematem pierwszego odcinka jest powstanie Muzeum Sztuki w Łodzi w 1930 roku. Zbiory Muzeum były jedną z pierwszych na świecie kolekcji sztuki współczesnej. Otwarcie muzeum poprzedziło powstanie radykalnego ugrupowania artystycznego a.r., którego celem była walka o nową sztukę w Polsce. W jego skład weszli m.in. Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro i Julian Przyboś. Jak doszło do przekazania kolekcji sztuki a.r. muzeum? Dzięki czyim działaniom do zbiorów nowej placówki trafiły arcydzieła Picassa czy Maxa Ernsta? Program zdradza kulisy powstania nowatorskiej na skalę światową kolekcji sztuki nowoczesnej i awangardowej.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego. Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
Tematem pierwszego odcinka jest powstanie Muzeum Sztuki w Łodzi w 1930 roku. Zbiory Muzeum były jedną z pierwszych na świecie kolekcji sztuki współczesnej. Otwarcie muzeum poprzedziło powstanie radykalnego ugrupowania artystycznego a.r., którego celem była walka o nową sztukę w Polsce. W jego skład weszli m.in. Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro i Julian Przyboś. Jak doszło do przekazania kolekcji sztuki a.r. muzeum? Dzięki czyim działaniom do zbiorów nowej placówki trafiły arcydzieła Picassa czy Maxa Ernsta? Program zdradza kulisy powstania nowatorskiej na skalę światową kolekcji sztuki nowoczesnej i awangardowej.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo; zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego. Obóz koncentracyjny to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie socjalizacji odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz Pałac Herbsta. Założona w 1930 roku placówka jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus