Joseph Beuys | Przewodnik po sztuce
- 00:00:22 Był sierpień 1981 roku, gdy Joseph Beuys wraz ze swoją żoną Ewą, córką Jessyką,
- 00:00:29 a także kierowcą - asystentem przyjechali do Łodzi furgonetką, aby przekazać miejscowemu muzeum dar.
- 00:00:37 Na dar składały się setki prac i dokumentacji artysty.
- 00:00:41 Dzieła te przyjechały do Polski w tej oto skrzyni,
- 00:00:45 zbudowanej z sosnowego drewna, wyłożonej papierem pakowym, opatrzonej podpisem artysty:
- 00:00:53 "Joseph Beuys. Polen transport, 1981"
- 00:01:07 Muzeum Sztuki w Łodzi obchodziło wówczas 50. rocznicę udostępnienia międzynarodowej kolekcji sztuki nowoczesnej grupy "a.r.".
- 00:01:14 Dyrektorem był Ryszard Stanisławski, od roku pracował tam też Jaromir Jedliński, późniejszy następca Stanisławskiego.
- 00:01:27 Beuys uważał, że również sama skrzynia stanowi element ekspozycji.
- 00:01:31 Służyła też jako podest dla mniejszych obiektów, które polecił ustawić w odpowiednim porządku.
- 00:01:39 Całość akcji nazywała się "Polen transport".
- 00:01:41 Dla Beuysa był to rodzaj symbolicznego przeniesienia jego artystycznych idei na nieznany dotąd teren,
- 00:01:48 peryferyjny teren, ponowne symboliczne scalenie Europy.
- 00:01:58 Joseph Beuys, który urodził się w Krefeld w 1912 roku, określany był jako reformator polityczny i społeczny,
- 00:02:04 szaman współczesnej Europy.
- 00:02:07 Zapamiętano go jako charakterystyczną postać w kapeluszu. Zawsze występował w kapeluszu,
- 00:02:12 niezależnie od tego, czy był na ważnej rozmowie, u siebie w domu, czy na wernisażu.
- 00:02:16 Ten mężczyzna o przenikliwym spojrzeniu pozostał w Łodzi 3 dni.
- 00:02:20 Potem pojechał w podróż po Polsce, aż do wschodniej granicy.
- 00:02:23 Na akcję wybrał idealny moment. Koniec sierpnia 1981 roku, w zenicie karnawał "Solidarności".
- 00:02:30 Wydarzenia w ówczesnej Polsce wydawały się artyście idealnym ucieleśnieniem jego idei.
- 00:02:34 Każdy według Beuysa jest i może być artystą.
- 00:02:38 Działając wspólnie, ludzie mogą stworzyć nową jakość, rzeźbę społeczną.
- 00:02:48 W czasie II wojny światowej Joseph Beuys był pilotem Luftwaffe.
- 00:02:51 Zimą 1943 roku Junkers, którym leciał, został zestrzelony nad Krymem.
- 00:02:58 Uratowali go wędrowni Tatarzy, którzy wierzyli w uzdrawiający związek przedmiotu i substancji.
- 00:03:04 Wysmarowali jego ciało tłuszczem, zawinęli filcem, karmili go miodem.
- 00:03:10 Nawiązania do biografii stanowiły istotny element strategii artystycznej Beuysa.
- 00:03:15 To z jego własnej biografii wzięły się filc, tłuszcz i miód, których używał, wykonując swoje obiekty.
- 00:03:21 Wykorzystywał również krew, sierść zwierzęcą, soki roślinne, żywność, a także inne niekonwencjonalne materiały.
- 00:03:32 Beuys był autorem głośnych i dyskutowanych akcji, np. "W jaki sposób wyjaśnić obrazy martwemu zającowi?".
- 00:03:39 Akcja wykonana w 1965 roku w Düsseldorfie.
- 00:03:43 Artysta przez trzy godziny z głową pokrytą miodem i płatkami złota, w butach, których podeszwa jednego zrobiona była z żelaza, a drugiego z filcu,
- 00:03:51 wyjaśniał sens swojej pracy martwemu zającowi, trzymanemu jak dziecko na rękach.
- 00:04:02 Kojot w René Block's gallery w Nowym Jorku, 1974 rok.
- 00:04:06 Beuys zamknął się w galerii z żywym kojotem, zwierzęciem czczonym przez Indian, rdzennych mieszkańców Ameryki,
- 00:04:13 a pogardzanym i prześladowanym przez przybyszów zza oceanu.
- 00:04:24 W skrzyni oprócz grafik, druków autorskich fotografii i obiektów, znalazły się też prace, które wykonane zostały przy użyciu izotopu fosforu.
- 00:04:35 Jak wspomina obecny w czasie wizyty artysty Jaromir Jedliński, sam Beuys kilkakrotnie nadmieniał, że obiekt ten jest radioaktywny.
- 00:04:53 Swoją skrzynię z darem Beuys na koniec uzupełnił cyklem trzynastu rysunków - notatek z akcji wręczenia daru.
- 00:04:59 Rysunki te stanowią specyfikację przywiezionych do Polski prac.
- 00:05:02 Odwroty większości z nich są arkuszem offsetowego wydruku z czterokrotnie powtórzoną pocztówką
- 00:05:08 przedstawiającą drapacze chmur "World Trade Center" w Nowym Jorku, zniszczony później atakiem terrorystycznym
- 00:05:13 z 11 września 2001r. Noszą one tytuł "Kosmos i Damian nabłyszczeni"
- 00:05:19 Kosma i Damian - święci uzdrowiciele, zostali obwołani patronami florenckiego rodu Medyceuszy,
- 00:05:24 bankierów, ale i wielkich mecenasów sztuki w renesansowych Włoszech.
- 00:05:28 Nadanie budowlom World Trade Center, jako symbolom zaborczego kapitalizmu ich imion,
- 00:05:33 jest przyjęciem odkupienia win, ułaskawieniem.
- 00:05:36 Poprzez grę słów zmieniają brzmienie imienia Kosma na "kosmos", Beuys rozszerzył znaczenie swego gestu wybaczenia.
- 00:05:44 Również cała akcja "Polen transport" była rodzajem aktu odkupicielskiego,
- 00:05:49 wykonanego przez byłego niemieckiego żołnierza wobec Polski.
- 00:05:55 W cztery miesiące po wizycie Beuysa w Polsce rozpoczął się stan wojenny.
- 00:06:00 Wojskowy komisarz muzeum kazał schować prace Beuysa.
- 00:06:05 Joseph Beuys chciał jeszcze wrócić do Łodzi,
- 00:06:08 aby zrealizować dużą instalację, bądź to w muzeum, bądź gdzieś na mieście,
- 00:06:12 lecz trwający w dalszym ciągu stan wojenny, a później choroba i wreszcie śmierć w styczniu 1986 roku
- 00:06:21 nie pozwoliły artyście już nigdy do Łodzi powrócić.
Tematem odcinka jest Polentransport. W ramach tej akcji niemiecki artysta Joseph Beuys przekazał Muzeum Sztuki w Łodzi skrzynię, w której znajdowały się setki jego prac i dokumentacja twórczości. Akcja odbyła się w sierpniu 1981 roku, niedługo przed ogłoszeniem w Polsce stanu wojennego. Przez pryzmat pobytu Beuysa w Polsce prowadzący Zbigniew Libera omawia najważniejsze wątki jego twórczości.
Zbigniew Libera (ur. 1959) – artysta, performer, autor obiektów, instalacji oraz filmów wideo – zadebiutował na początku lat 80. filmem Obrzędy intymne, ale uznanie krytyki zdobył w pierwszej połowie lat 90. cyklem prac Urządzenia korekcyjne. Zestaw Body master dla chłopców (1994) oraz Łóżeczka porodowe dla dziewczynek (1996), podobnie jak najbardziej znane dzieło artysty Lego. Obóz koncentracyjny, to w pełni funkcjonalne obiekty, stanowiące imitacje rzeczywiście istniejących przedmiotów. Poddając je nieznacznym modyfikacjom i osadzając w obcym dla nich kontekście, Libera pokazuje rolę, jaką w procesie w socjalizacji, odgrywają przedmioty codziennego użytku. Wiele z jego prac weszło do kanonu współczesnej sztuki europejskiej.
Przewodnik po sztuce to cykl krótkich audycji edukacyjnych, w
których artysta Zbigniew Libera przedstawia historię sztuki XX wieku.
Opowieść Libery ilustrowana jest dziełami ze zbiorów Muzeum Sztuki w
Łodzi. Każdy odcinek poświęcony jest ważnemu artyście, zjawisku
artystycznemu bądź szczególnie wybitnemu dziełu sztuki. Program ma
formułę autorskiego felietonu, który łączy wiedzę o charakterze
encyklopedycznym z ciekawostkami i osobistymi spostrzeżeniami
prowadzącego.
Muzeum Sztuki w Łodzi to muzeum, którego główną osią programową jest sztuka awangardowa, dokumentowanie jej historii i praca nad jej aktualizacją. Instytucja posiada trzy oddziały: ms1, ms2 oraz z Pałac Herbsta. Założone w 1930 r. jest drugim najstarszym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie, wpisanym do Państwowego Rejestru Muzeów w 1998.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus