Festiwal Poznań Baroque 2013
Jakiej muzyki w operze słuchali mieszkańcy Paryża w połowie XVIII wieku? Szansą na dotknięcie autentycznego brzmienia tamtych czasów jest koncert zarejestrowany na Festiwalu Poznań Baroque w 2013 roku.
Choć Jean-Philippe Rameau (1683 – 1764) zadebiutował jako kompozytor operowy dopiero w wieku 50 lat, to jednak do historii przeszedł przede wszystkim jako twórca tego gatunku. W krótkim czasie skomponował wiele arcydzieł – wybrane arie z jego oper znalazły się w programie koncertu zespołu instrumentów historycznych Les Ambassadeurs pod dyrekcją Alexisa Kossenki.
Muzyka Rameau została zestawiona z kompozycjami nieco tylko od niego młodszego Jean-Marii Leclaira (1697 – 1764), także francuskiego barokowego kompozytora i skrzypka. Leclair pisał przede wszystkim na najlepiej mu znany instrument, czyli skrzypce. Jest autorem kilkudziesięciu sonat skrzypcowych i tylko jednej opery Scylla et Glaucus. Różnice i podobieństwa pomiędzy kompozycjami dwóch wielkich przedstawicieli francuskiego baroku zaprezentował w Poznaniu Alexis Kossenko – wirtuoz barokowego fletu poprzecznego (fletu traverso), ale też dyrygent i szef artystyczny zespołu Les Ambassadeurs.
Solistą był szwedzki śpiewak Anders Dahlin i skrzypaczka Zefira Valova, a także Alexis Kossenko, który w Poznaniu występował w podwójnej roli – flecisty i dyrygenta.
W
czasie koncertu usłyszymy następujące utwory:
1. Jean-Marie Leclair
Koncert fletowy C-dur op. 7 nr 3
Allegro, Adagio, Allegro assai
2.
Jean-Philippe Rameau
Air de Pygmalion „Fatal Amour”
(„Pygmalion”, 1748 – scena 1)
3.
Jean-Marie Leclair
Air des
Sylvains („Scylla et Glaucus”, 1746 – akt I, scena 3)
4.
Jean-Philippe Rameau
Air de
Castor „Séjour de l'éternelle paix” („Castor et Pollux”, 1737 – akt IV, scena
1)
5. Bénigne" de Bacilly Air de cour
6. Jean-Philippe RameauAir de Mercure „L'objet qui règne dans mon âme” („Les Fêtes d'Hébé”, 1739 – odsłona 3, scena 7)
7.
Jean-Marie Leclair
Koncert skrzypcowy D-dur op. 10 nr 3
Allegro moderato, Andante, Allegro ma non troppo
Air de Platée „Que ce séjour est agréable” („Platée”, 1745 – akt I, scena 3)
Współorganizatorem koncertu był Narodowy Instytut Audiowizualny.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus