Powódź | Jerzy Bossak
Jeden z pierwszych powojennych polskich filmów dokumentalnych. Jerzy Bossak i Wacław Kaźmierczak w krótkich, impresyjnych ujęciach, ilustrowanych pełną dramatyzmu muzyką klasyczną, pokazali jedną z największych XX-wiecznych powodzi, która nawiedziła wiosną 1947 roku podnoszący się z wojennych zgliszczy kraj. W tamtych latach podobne powodzie – choć nie na taką skalę – były zjawiskiem stosunkowo częstym: po obfitujących w śnieg zimach, w okresie przedwiośnia przychodził czas gwałtownych roztopów i nagłego, znacznego przyboru wód w rzekach.
Przez całą wczesną wiosnę 1947 roku Jerzy Bossak, ówczesny szef Polskiej Kroniki Filmowej, wysyłał ekipy operatorów na nadwiślańskie tereny objęte klęską powodzi; obok Warszawy były to m.in. okolice Nowego Dworu Mazowieckiego i pobliskiego Leoncina. „Gdy okazało się, iż dwa warszawskie mosty – most kolejowy i
most drogowy posadowiony na palach skonstruowanych z myślą o tzw. wysokiej
wodzie – nie wytrzymają naporu kry, dwaj operatorzy, Władysław Forbert i Karol
Szczeciński, czatowali dzień i noc, przy fatalnej pogodzie, z pełną
determinacją, aby sfilmować krytyczny moment” (Jolanta Lemann-Zajiček, Kino i polityka, s. 334–336). Z równie wielkim poświęceniem jakiś czas później zarejestrowali akcję ratowniczą i powrót powodzian do zniszczonych domów.
Materiały, które złożyły się na film,
pierwotnie prezentowano w cotygodniowych wydaniach Polskiej Kroniki Filmowej. Wkrótce jednak Wacław Kaźmierczak zmontował je ponownie i w ten sposób powstało pozbawione
słownego komentarza, posiadające uniwersalną wymowę dokumentalne dzieło o niebezpieczeństwach, jakie grożą człowiekowi ze strony natury, ale także o determinacji, z jaką człowiek tym zagrożeniom stawia czoła. We wrześniu 1947 roku film zdobył Grand Prix dla najlepszego dokumentu podczas 2.
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.
Jerzy Bossak (1910–1989)
– reżyser filmów dokumentalnych, dziennikarz i pedagog. W czasie II wojny
światowej, od 1943 roku, uczestniczył w tworzeniu „Czołówki Filmowej” Wojska
Polskiego, towarzysząc jako filmowiec przemarszowi armii polskiej aż do
Berlina. Był pierwszym polskim dokumentalistą, który otrzymał nagrodę na MFF w
Cannes za film Powódź (1947). Po
wojnie był profesorem PWST w Łodzi. W latach 1944–1948 redagował Polską Kronikę
Filmową; współpracował z Wytwórnią Filmową „Czołówka”.
Film Powódź zrealizowany przez Jerzego Bossaka i Wacława Kaźmierczaka został
zdigitalizowany w ramach Programu Wieloletniego Kultura+ Priorytet
Digitalizacja. Mecenasem programu jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, a operatorem – Narodowy Instytut Audiowizualny.
Kultura+ jest uchwalonym przez Radę Ministrów wieloletnim programem
rządowym na lata 2011–2015. Podstawowym celem Programu jest poprawa dostępu do
kultury oraz zwiększenie uczestnictwa w kulturze społeczności lokalnych. Głównym
celem jego Priorytetu „Digitalizacja” jest wsparcie digitalizacji zasobów
kultury poprzez zakup sprzętu do digitalizacji, sam proces digitalizacji oraz
cyfrowe upowszechnianie zdigitalizowanych zbiorów.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus