Polski Teatr Tańca Atelier | Taniec_PL
- 00:00:01 BEZ DŹWIĘKU
- 00:00:05 MUZYKA DYNAMICZNA
- 00:00:26 [głos zza kadru] Atelier Polskiego Teatru Tańca
- 00:00:27 to zdecydowanie bardziej idea
- 00:00:28 niż jakaś fizyczna przestrzeń.
- 00:00:29 Zaczęło się to wszystko
- 00:00:30 trzynaście lat temu z inicjatywy tancerzy,
- 00:00:33 którzy wprowadzani w proces twórczy
- 00:00:35 przez choreografów,
- 00:00:36 z którymi pracują w teatrze,
- 00:00:38 poczuli pewien rodzaj niedosytu
- 00:00:41 w swoim kontakcie ze sztuką tańca.
- 00:00:45 Powstały spektakle,
- 00:00:46 których tancerze stali się choreografami,
- 00:00:49 kompozytorami, autorami kostiumów,
- 00:00:52 przestrzeni plastycznej,
- 00:00:53 przestrzeni wizualnej także.
- 00:00:55 W tej chwili mamy za sobą
- 00:00:56 czterdzieści pięć zrealizowanych projektów.
- 00:00:58 To są spektakle, które są prezentowane
- 00:01:01 zarówno tutaj na miejscu w Poznaniu, jak i w Polsce,
- 00:01:03 jak i za granicą.
- 00:01:04 To są spektakle, które przywożą nagrody
- 00:01:06 z międzynarodowych festiwali.
- 00:01:08 To są spektakle, które nie są incydentalne.
- 00:01:10 To znaczy nie istnieją tylko
- 00:01:12 w przestrzeni premierowej, a potem znikają,
- 00:01:15 tylko funkcjonują niekiedy
- 00:01:17 po kilka sezonów w repertuarze teatru.
- 00:01:19 MUZYKA DYNAMICZNA
- 00:01:25 [głos zza kadru] Festiwal Atelier.
- 00:01:26 Okazało się, że tych inicjatyw,
- 00:01:29 tych spektakli jest tak wiele.
- 00:01:31 Jest tak duża potrzeba
- 00:01:34 zmierzenia się i z sobą samym,
- 00:01:36 i z kolegami, i z widzami,
- 00:01:38 że pojawił się pomysł na to,
- 00:01:39 żeby te projekty,
- 00:01:41 które powstają mniej więcej w ciągu jednego sezonu,
- 00:01:44 pokazywać obok siebie w dwu-, trzydniowym cyklu.
- 00:01:48 MUZYKA DYNAMICZNA
- 00:02:01 [głos zza kadru] Jestem choreografem,
- 00:02:03 który zaczynał swoją karierę
- 00:02:06 w Atelier Polskiego Teatru Tańca.
- 00:02:08 Myślę, że to jest znakomita okazja,
- 00:02:10 żeby w takich profesjonalnych ramach
- 00:02:15 spróbować swoich sił jako choreograf.
- 00:02:18 Tutaj jest całe zaplecze techniczne,
- 00:02:22 całe zaplecze opieki administracyjnej
- 00:02:24 i promocyjnej produkcji wydarzenia.
- 00:02:27 Jest czas, jest sala,
- 00:02:29 no i przede wszystkim są wspaniali tancerze.
- 00:02:32 Pracując nad swoimi rzeczami,
- 00:02:34 myślę, że dojrzewałam jako choreograf.
- 00:02:38 Aczkolwiek ten proces, myślę,
- 00:02:40 nigdy się nie kończy.
- 00:02:41 W tej chwili realizuję swoje rzeczy
- 00:02:45 już w głównym programie Polskiego Teatru Tańca.
- 00:02:48 MUZYKA DYNAMICZNA
- 00:02:58 [głos zza kadru] Pojawiłem się jedenaście lat temu w Teatrze Tańca
- 00:03:01 i od razu w pierwszym sezonie
- 00:03:02 zacząłem współpracować w Atelier.
- 00:03:04 Czyli robiłem choreografię z kolegami z teatru.
- 00:03:11 Jest to ogromna przyjemność i satysfakcja
- 00:03:14 z robienia takich rzeczy.
- 00:03:16 [głos zza kadru] Ponieważ koledzy wiedzą,
- 00:03:20 jak ciężko jest współpracować,
- 00:03:22 jak ciężko jest zrobić,
- 00:03:24 jest to dla nas supermiejsce.
- 00:03:27 Cokolwiek byśmy chcieli zrobić, możemy próbować.
- 00:03:31 MUZYKA DYNAMICZNA
- 00:03:48 [głos zza kadru] Ta opieka artystyczna
- 00:03:49 nie polega na ingerencji.
- 00:03:50 Nie polega na tym,
- 00:03:52 że ktoś - że tak powiem -
- 00:03:53 za tych twórców myśli,
- 00:03:55 pokazuje im klocki, moduły, idee,
- 00:03:58 z których powinni tworzyć swoje dzieła.
- 00:04:00 Oni są bardzo wolni w tym tworzeniu.
- 00:04:02 Natomiast jednocześnie w jakimś sensie - bezpieczni.
- 00:04:04 Co nie znaczy, że nie mają prawa do pomyłki.
- 00:04:09 Tę przestrzeń błędu też mają zostawioną.
- 00:04:13 I tak to wszystko ostatecznie
- 00:04:16 dzieje się w konfrontacji z widzem.
- 00:04:17 Ta konfrontacja jest czymś nieubłagalnym, konkretnym,
- 00:04:21 i do tego cała idea Atelier prowadzi.
- 00:04:23 MUZYKA SPOKOJNA
Taniec_PL to cykl krótkich reportaży, które mają za zadanie ukazać panoramę polskiego tańca współczesnego. Pierwotnie znalazły się one na dwuczęściowej płycie dvd taniec_PL/edycja 2012 (dance/edition 2012), wydanej przez Instytut Muzyki i Tańca z okazji Internationale Tanzmesse NRW – Międzynarodowych Targów Tańca, odbywających się w Düsseldorfie w dniach 29 sierpnia – 1 września 2012 roku. Wydawnictwo zaprezentowało większość spośród aktywnie działających w Polsce zawodowych twórców tańca z różnych obszarów i gatunków: zarówno twórczość zespołów państwowych i instytucjonalnych, jak i niezależnych twórców oraz kolektywów tanecznych. Materiały filmowe oprócz wypowiedzi twórców i kierowników artystycznych zawierają fragmenty spektakli i prac choreograficznych; równolegle opatrzone są również podpisami i tłumaczeniami w języku angielskim.
Jagoda Ignaczak, rzeczniczka prasowa i kierowniczka literacka Polskiego Teatru Tańca, opowiada w tym krótkim reportażu o genezie Atelier i głównych ideach przyświecających tej oddolnej inicjatywie tancerzy Teatru, chcących rozwijać swoje pozataneczne umiejętności związane z realizacją spektakli. Paulina Wycichowska, choreografka Polskiego Teatru Tańca, stawiająca pierwsze kroki w fachu właśnie w Atelier, mówi o znakomitych warunkach do pracy, jakie daje jego przestrzeń i tworzący je ludzie. Również choreograf Andrzej Adamczak, który zaraz po wstąpieniu w szeregi tancerzy Teatru rozpoczął pracę choreograficzną w Atelier, podkreśla rolę tego miejsca dla swojego twórczego rozwoju. W filmie pojawiają się fragmenty spektakli: The Outline (choreogr. Karolina Wyrwał), DSM – IV 301.81 (choreogr. Daniel Stryjecki), of(F)love (choreogr. Paulina Wycichowska), Desert (choreogr. Paulina Wycichowska), Trzy siostry – Wyobrażenie (choreogr. Andrzej Adamczak), Nienasycenie (Paweł Matyasik) oraz Mat (Paweł Malicki).
Polski Teatr Tańca – Atelier – scena choreograficznych poszukiwań, eksperymentów i debiutów, powstała w 1999 roku przy Polskim Teatrze Tańca. Tworzy ją grupa tancerzy Teatru, którzy szukają nowych dróg aktywności artystycznej, zarówno wykonawczej, jak i twórczej: choreograficznej, scenograficznej i kompozytorskiej.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus