Polska Kronika Filmowa nr 7/1992
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Wydanie zatytułowane Laboratorium opowiada o niełatwym losie tarchomińskiej Polfy. W programie pokazane są również prace nad pomnikiem upamiętniającym ofiary władzy ludowej. Na koniec o swoich sukcesach opowiada przedstawicielka nowego pokolenia – polska bizneswoman. Kronika miała swoją premierę 12 lutego 1992 roku
Opis materiału
W materiale zatytułowanym Laboratorium ukazane są losy tarchomińskiej firmy farmaceutycznej
Polfa, niegdyś giganta eksportującego penicylinę do czterdziestu krajów świata.
Kronika prezentuje archiwalia mówiące o rosnącej produkcji i triumfie polskich
naukowców. W okresie transformacji okazało się jednak, że zakład nie jest
przygotowany do rynkowych realiów i spotykają go duże problemy. Penicylina
zamiast do klientów trafia do magazynów, gdzie czeka na lepsze czasy.
Z kroniki dowiadujemy się również o pomniku upamiętniającym ofiary władzy ludowej. Dokładniej, więźniów politycznych mordowanych potajemnie w zakładzie karnym na ulicy Rakowieckiej. Miejsce powstania tego monumentu nie jest przypadkowe – znajduje się on na służewieckim cmentarzu, wokół którego chowane były ofiary systemu. W kronice pokazany jest też rzeźbiarz – Maciej Szańkowski przygotowujący się do prac nad symboliczną mogiłą.
Na zakończenie kroniki obserwujemy młodą beneficjentkę systemowych zmian. Młoda, zaradna dziewczyna to nowa polska bizneswoman. Pierwsza jaskółka rodzącej się w bólach klasy średniej. Bohaterka opowiada o swoim stosunku do pracy i pieniądza. Cieszą ją zmiany zachodzące na rynku, choć opowiada się rosnących nierównościach społecznych.
Polska Kronika Filmowa to emitowany w latach 1944–94 cotygodniowy magazyn filmowy, realizowany przez warszawską Wytwórnię Filmów Fabularnych. Kroniki wyświetlane były w kinach przed rozpoczęciem seansów. Na poszczególne odcinki składały się materiały informujące o najważniejszych wydarzeniach w kraju, m.in. z zakresu życia kulturalnego, gospodarczego i społecznego. Na przestrzeni lat wśród lektorów Kroniki znaleźli się m.in. Władysław Hańcza, Andrzej Łapicki, Tomasz Knapik i Tadeusz Sznuk. Sygnał Polskiej Kroniki Filmowej został skomponowany przez Władysława Szpilmana. Choć kinowe emisje PKF zostały przerwane w 1994 roku, programy były realizowane do 2012 roku.
Z kroniki dowiadujemy się również o pomniku upamiętniającym ofiary władzy ludowej. Dokładniej, więźniów politycznych mordowanych potajemnie w zakładzie karnym na ulicy Rakowieckiej. Miejsce powstania tego monumentu nie jest przypadkowe – znajduje się on na służewieckim cmentarzu, wokół którego chowane były ofiary systemu. W kronice pokazany jest też rzeźbiarz – Maciej Szańkowski przygotowujący się do prac nad symboliczną mogiłą.
Na zakończenie kroniki obserwujemy młodą beneficjentkę systemowych zmian. Młoda, zaradna dziewczyna to nowa polska bizneswoman. Pierwsza jaskółka rodzącej się w bólach klasy średniej. Bohaterka opowiada o swoim stosunku do pracy i pieniądza. Cieszą ją zmiany zachodzące na rynku, choć opowiada się rosnących nierównościach społecznych.
Polska Kronika Filmowa to emitowany w latach 1944–94 cotygodniowy magazyn filmowy, realizowany przez warszawską Wytwórnię Filmów Fabularnych. Kroniki wyświetlane były w kinach przed rozpoczęciem seansów. Na poszczególne odcinki składały się materiały informujące o najważniejszych wydarzeniach w kraju, m.in. z zakresu życia kulturalnego, gospodarczego i społecznego. Na przestrzeni lat wśród lektorów Kroniki znaleźli się m.in. Władysław Hańcza, Andrzej Łapicki, Tomasz Knapik i Tadeusz Sznuk. Sygnał Polskiej Kroniki Filmowej został skomponowany przez Władysława Szpilmana. Choć kinowe emisje PKF zostały przerwane w 1994 roku, programy były realizowane do 2012 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus