Polska Kronika Filmowa nr 24/1990
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
W programie m.in. o. wystawie na temat Radia „Solidarność” w Muzeum Techniki w Warszawie, o zmianach w nazewnictwie ulic i symbolach państwowych po upadku PRL oraz o upadku zakładów włókienniczych w Łodzi. Program miał premierę 13 czerwca 1990 roku
Opis materiału
Na to wydanie Polskiej Kroniki Filmowej składają się następujące
materiały:
Czysty odbiór – reportaż o zorganizowanej w warszawskim Muzeum Techniki wystawie na temat funkcjonowania podziemnego Radia „Soildarność”, przy okazji której w programie poruszane są kwestie wolności słowa w okresie PRL oraz funkcjonujących równolegle do solidarnościowej stacji Radia Wolna Europa oraz Głosu Ameryki.
Świeżo przemalowane – reportaż o szeroko zakrojonych pracach związanych ze zmianami nazewnictwa i symboliki po zmianie ustroju w Polsce. Dowiadujemy się m.in. o oblężeniu zakładów lakierniczych, które do dawnych wersji godła polski dodawały korony, a także obserwujemy początki procesu zmian nazw ulic i nadawania im imion związanych z niepodległą Polską, czy pojawieniem się Policji, która zastąpiła kojarzącą się z okresem PRL Milicję.
Słabi padają – reportaż o Zakładach Przemysłu Bawełnianego im. Andrzeja Struga w Łodzi, które nie zdołały zaadaptować się do rzeczywistości wolnorynkowej i zostały postawione w stan upadłości. O problemach zakładu, ale i o zaprzepaszczonych szansach na jego rozwój, opowiadają pracownicy, którym trudno pogodzić się z „ekonomiczną koniecznością” upadku włókiennictwa w dotychczasowym kształcie.
Daleko od domu – reportaż o problematyce przyjmowania przez Polskę uchodźców i udzielania im azylu. Są ich tu setki: z Libanu, Somalii czy Etiopii. W materiale możemy wysłuchać przejmującego świadectwa uchodźcy z Libanu, który do Polski uciekł przed toczącą się w swojej ojczyźnie wojną.
Polska Kronika Filmowa to emitowany w latach 1944–94 cotygodniowy magazyn filmowy, realizowany przez warszawską Wytwórnię Filmów Fabularnych. Kroniki wyświetlane były w kinach przed rozpoczęciem seansów. Na poszczególne odcinki składały się materiały informujące o najważniejszych wydarzeniach w kraju, m.in. z zakresu życia kulturalnego, gospodarczego i społecznego. Na przestrzeni lat wśród lektorów Kroniki znaleźli się m.in. Władysław Hańcza, Andrzej Łapicki, Tomasz Knapik i Tadeusz Sznuk. Sygnał Polskiej Kroniki Filmowej został skomponowany przez Władysława Szpilmana. Choć kinowe emisje PKF zostały przerwane w 1994 roku, programy były realizowane do 2012 roku.
Czysty odbiór – reportaż o zorganizowanej w warszawskim Muzeum Techniki wystawie na temat funkcjonowania podziemnego Radia „Soildarność”, przy okazji której w programie poruszane są kwestie wolności słowa w okresie PRL oraz funkcjonujących równolegle do solidarnościowej stacji Radia Wolna Europa oraz Głosu Ameryki.
Świeżo przemalowane – reportaż o szeroko zakrojonych pracach związanych ze zmianami nazewnictwa i symboliki po zmianie ustroju w Polsce. Dowiadujemy się m.in. o oblężeniu zakładów lakierniczych, które do dawnych wersji godła polski dodawały korony, a także obserwujemy początki procesu zmian nazw ulic i nadawania im imion związanych z niepodległą Polską, czy pojawieniem się Policji, która zastąpiła kojarzącą się z okresem PRL Milicję.
Słabi padają – reportaż o Zakładach Przemysłu Bawełnianego im. Andrzeja Struga w Łodzi, które nie zdołały zaadaptować się do rzeczywistości wolnorynkowej i zostały postawione w stan upadłości. O problemach zakładu, ale i o zaprzepaszczonych szansach na jego rozwój, opowiadają pracownicy, którym trudno pogodzić się z „ekonomiczną koniecznością” upadku włókiennictwa w dotychczasowym kształcie.
Daleko od domu – reportaż o problematyce przyjmowania przez Polskę uchodźców i udzielania im azylu. Są ich tu setki: z Libanu, Somalii czy Etiopii. W materiale możemy wysłuchać przejmującego świadectwa uchodźcy z Libanu, który do Polski uciekł przed toczącą się w swojej ojczyźnie wojną.
Polska Kronika Filmowa to emitowany w latach 1944–94 cotygodniowy magazyn filmowy, realizowany przez warszawską Wytwórnię Filmów Fabularnych. Kroniki wyświetlane były w kinach przed rozpoczęciem seansów. Na poszczególne odcinki składały się materiały informujące o najważniejszych wydarzeniach w kraju, m.in. z zakresu życia kulturalnego, gospodarczego i społecznego. Na przestrzeni lat wśród lektorów Kroniki znaleźli się m.in. Władysław Hańcza, Andrzej Łapicki, Tomasz Knapik i Tadeusz Sznuk. Sygnał Polskiej Kroniki Filmowej został skomponowany przez Władysława Szpilmana. Choć kinowe emisje PKF zostały przerwane w 1994 roku, programy były realizowane do 2012 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus